صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

عملیات مهندسی در سوئد
 خبر اول اینکه، سیزدهمین جلسه دادگاه تجدید نظر حمید نوری، روز جمعه در سوئد برگزار شد. در این جلسه علاوه بر بررسی حضور «امید فرهند»، پلیس ایرانی تبار سوئد در پرونده حمید نوری، شهادت تعدادی از شکات نیز که در دادگاه بدوی حضور داشتند مورد بازبینی قرار گرفت.
هیبت‌الله نژندی منش مشاور حقوقی خانواده حمید نوری به میزان گفت: «امید فرهند» در دادگاه گفته که بسیاری از دیدار‌های خود با حمید نوری را با دادستان سوئد مطرح می‌کرده. وی با بیان اینکه «فرهند» در دادگاه گفته به دستور دادستان سوئد در این پرونده وارد شده، اظهار کرد: فرد مذکور گفته این موضوع به خاطر این بوده که زبان فارسی می‎دانسته و به همین خاطر در ملاقات‌های نوری حضور داشته؛ همچنین تلفن نوری را تخلیه و بازیابی می‎کرده است.
مشاور حقوقی خانواده نوری عنوان کرد: می‌توان گفت این «امید فرهند» بوده که به دادستان سوئد خط می‌داد و شالوده تحقیقات مقدماتی این پرونده از سوی فردی بنا نهاده شده که جانبدارانه عمل کرده است؛ همچنین نوعی تعارض منافع وجود دارد و این فرد می‌توانسته نوعی حس انتقام‌جویی هم داشته باشد. چرا که «فرهند» مدعی است عمویش در سال ۶۴ یا ۶۵ در زندان اوین اعدام شده؛ بنابراین کاملاً طبیعی است که نوعی حس انتقام‌جویی در او ایجاد شود. این مشاور حقوقی با تأکید بر اینکه اقدام دادستان در گماشتن «امید فرهند» در این پرونده نقض صریح اصل بی‎طرفی و عدم جانبداری است، عنوان کرد: این ادعای دادستان سوئد که امکان پیدا کردن فردی دیگر نبوده، قابل قبول نیست؛ چرا که اولاً اصل این ادعا درست نیست؛ همچنین چرا دادستان سوئد صرفاً از افراد و ادله‌ای استفاده می‌کند که یک طرفه هستند؟ بنابراین این اقدام دادستان سوئد از همان ابتدا مبتنی بر نوعی سوء نیت بوده است.

جواد روحی، عامل آتش زدن قرآن بود
 دست آخر اینکه،  در پی فوت زندانی جواد روحی در بیمارستان شهید بهشتی نوشهر، اظهارنظرهایی در رسانه‌ها و بخصوص فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه چرا وی با وجود بیماری مشمول «عفو» و «ارفاقات قانونی» مانند مرخصی نشده بود؟ قوه قضائیه در پاسخ به این شبهات در گزارشی اعلام کرد: پزشکی قانونی طبق معاینات انجام شده تشخیص نداده بود که وی توان تحمل کیفر را ندارد. همچنین سابقه بیماری و تشنج جواد روحی مربوط به زمان قبل از حضور وی در زندان بوده و در طول دوران حبس هیچ موردی از تشنج مگر در تاریخ نهم شهریور ماه در این فرد مشاهده نشده بود.
در ادامه این گزارش آمده است: در شرح حال عنوان شده برای جواد روحی هنگام ورود به زندان، مواردی همچون اعتیاد(که با نظر پزشک زندان متادون مصرف می‌کرده و درصدد ترک آن بوده است) ثبت شده بود. جواد روحی همچنین به دلیل برخی مشکلات که پیشتر به آن دچار بوده است قرص‌های تحت نظر مصرف می‌کرده که تمام این قرص‌ها زیر نظر بهداری زندان به وی تحویل و مصرف می‌شده‌اند.
اما در رابطه با اینکه چرا جواد روحی مشمول عفو نشده بود، توضیح داده شد که اتهامات جواد روحی براساس کیفرخواست صادره افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور، احراق و تخریب اموال به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور و ناامنی و ورود خسارت عمده به اموال عمومی شده است، تخریب، ایجاد حریق و خرابکاری در اموال و تأسیسات مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه، تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور و ارتداد از طریق هتک حرمت به قرآن از طریق آتش بود که این موارد مشمول عفو رهبر معظم انقلاب نمی‌شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی