صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

اخبار

در سفر یک روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد
بوشهر روزهای پرشکوهی
برای تاریخ ایران رقم زده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر روز شنبه 11 شهریورماه به بوشهر رفت و با حضور در برنامه‌های فرهنگی متعدد مسائل کلان حوزه فرهنگ و هنر استان پیگیری شد.

موفقیت اهالی تئاتر در به تصویر کشیدن جایگاه زنان تنگسیر
محمد مهدی اسماعلی در ابتدای این سفر، پس از ورود به بوشهر با آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه این استان دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهید رئیسعلی دلواری به بیان ویژگی‌‌ها و دلاوری‌های او پرداخت و گفت: در استان بوشهر زنان در عرضه مبارزات ضداستعماری جنوبی نقشی بی‌بدیل ایفا کردند که نمونه بارز آن حماسه زنان لرده است. هنرمندان تئاتر استان بوشهر در به تصویر کشیدن جایگاه زنان تنگسیر بسیار موفق ظاهر شدند که این نشان از ظرفیت‌ بالای هنرمندان استان است.
وی همچنین با اشاره به ثبت روز بوشهر در تقویم رسمی کشور تأکید کرد: تصویب ۱۸ اسفندماه به عنوان روز بوشهر در کنار ۱۲ شهریورماه سالروز شهادت رئیسعلی دلواری دو مناسبت مهم و برجسته برای معرفی بوشهر است.

روزهای پرشکوه
در ادامه سفر استانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وی در نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر حضور یافت و با اشاره به مسأله تهاجم فرهنگی گفت: کشور در حوزه فرهنگی وضعیت نامطلوبی به ارث برده بود و رهبر همواره از کلید واژه‌های شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و آسیب فرهنگی نام برده‌اند که این نشان می‌دهد زمین نخست درگیری ایران با دشمن در حوزه فرهنگی است.
اسماعیلی افزود: از شکل‌گیری انقلاب اسلامی تاکنون همچنان جنگ تاریخی علیه کشور تداوم داشته و انقلاب اسلامی ایران، انقلاب فرهنگی و مقاومت فرهنگی بوده و رهبران آن نیز همواره رهبر فرهنگی بودند. آنچه در مدیریت فرهنگی کشور رخ داده بود شکاف جدی با اندیشه امام راحل  و فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب بود. در حوزه فرهنگ غربی‌ها برای افراد تابع خود این طور تجویز می‌کنند که مدیر اجرایی نباید در حوزه فرهنگی دخالت کند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: استان بوشهر در ۲ سال گذشته با مدیریت استانداری جهادی روند رو به جلو و مسیر پیشرفت را در پیش گرفته است در این راستا از تمام مسئولان اصحاب رسانه کمال قدردانی و تشکر را داریم. امیدواریم عقب‌ماندگی‌های سال‌های گذشته در حوزه فرهنگ و هنر استان بوشهر به خوبی جبران شود. در دولت سیزدهم هر وقت نیاز به حضور و دخالت رئیس‌جمهور باشد، آیت‌الله رئیسی با حضور بموقع تصمیم‌های بسیار خوبی لحاظ کرده است. امروز در ۱۲۴ اقدام اجرایی که ابتدای دولت رسمی اعلام شد ۹۰ درصد پیشرفت کار داشتیم.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استان بوشهر روزهای پرشکوهی برای تاریخ ایران رقم زده و این آمادگی وجود دارد تا برای احداث کتابخانه و تالار مرکزی بوشهر کار با سرعت و شتاب بسیار خوبی پیش برود. از رئیس جمهور یاد گرفتیم قولی غیرعملی به مردم ندهیم و متناسب با واقعیت‌ها با مردم صحبت کنیم. در مدیریت فرهنگی سال ۱۴۰۲ با مجموع مصوباتی که صورت گرفته، حوزه فرهنگی باید به دو بازه زمانی قبل و بعد از سال ۱۴۰۲ تقسیم‌بندی شود.
نشست هم‌اندیشی با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه، سخنرانی در همایش روز مبارزه با استعمار در شهر دلوار، پیگیری مسائل کارکنان حوزه فرهنگ و هنر و... از دیگر برنامه‌های اسماعیلی در سفر یک روزه به استان بوشهر بود.

 

انتشار مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی
در حوزه صوت و تصویر فراگیر

متن کامل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» منتشر شد. در چهار محور اصلی از شش محور متن این مصوبه که با استناد به بندهای ۳ و ۱۲ ماده ۳ سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر «سیاست‌گذاری، طراحی و برنامه‌ریزی کلان حوزه رسانه‌ای کشور» و «سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی برای ارتقای کمی و کیفی مصرف و تولید محصولات و کالاهای رسانه‌ای و فرهنگی» تنظیم شده، آمده است:
۱- مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، کتاب، تبلیغات، بازی‌های رایانه‌ای و امثال آن که در چهارچوب وظایف و مأموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد؛ در حیطه صوت و تصویر فراگیر به عهده این وزارتخانه است.
۲- مستند به تفسیر شورای نگهبان در خصوص اصول ۴۴ و ۱۷۵ قانون اساسی، مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر، شامل رسانه‌های «کاربرمحور» و «ناشرمحور» (VOD) و نیز شبکه نمایش خانگی بویژه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و امثال آن، به عهده سازمان صدا و سیما است.
۳- صدور مجوز نظارت و تنظیم مقررات تبلیغات و آگهی در حیطه صوت و تصویر فراگیر به عهده سازمان صدا و سیما است و برای هماهنگی بیشتر، دو نماینده از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای ذی‌ربط در سازمان صدا و سیما حضور خواهند داشت.
۴- تولید و پخش «زنده» برنامه‌ها و نیز صدور مجوز و نظارت بر «پخش زنده» در فضای مجازی در انحصار سازمان صدا و سیما خواهد بود.»/ مهر

 

درگذشت فیلمبردار مطرح سینما
مرتضی پورصمدی فیلمبردار سینما و تلویزیون صبح روز شنبه 11 شهریورماه حین کار در یک پروژه درگذشت. مرتضی پورصمدی متولد ۱۳۳۱ در همدان، عکاس، مدیر فیلمبرداری، از فعالان سینمای مستند و عکاس مردم‌نگار ایران بود. «گیلانه»، «دایره زنگی»، «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند»، «شبانه»، سریال «مدار صفر درجه» و … از جمله آثار این هنرمند در مقام مدیر فیلمبرداری بود./ مهر

 

تشکیل زیرمجموعه‌ای جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ادغام دو مجموعه در وزارت فرهنگ و تشکیل سازمان تنظیم‌گری و توسعه فرهنگ در فضای مجازی به عنوان زیرمجموعه جدید این وزارتخانه خبر داد. سیدمحمد هاشمی درباره بحث تشکیل سازمان فضای مجازی در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ضرورت آن اظهار داشت: «یکی از احکام پیشنهادی این بود که با توجه به شرایط روز و پیشروی‌های حوزه فناوری فرهنگ، هنر و رسانه، از ادغام مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و نهادهای مشابه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، یک سازمان فضای مجازی شکل بگیرد.» او عنوان این سازمان را سازمان تنظیم‌گری و توسعه فرهنگ در فضای مجازی برشمرد. هاشمی گفت: «چنین هویتی جزو مصوبات است که در اینجا، هم در حوزه فناوری هم از حیث مخاطبی توجه ویژه به مسأله مخاطبان بویژه نوجوانان به‌واسطه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای جزو دستورکار است.»/ ایرنا

جستجو
آرشیو تاریخی