صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

نخستین سمینار ملی آموزشی و تجربه‌های خانه‌های بومگردی برگزار شد

خیز برای تغییر قوانین بومگردی

زیست‌بوم/ رئیس جامعه بومگردی ایران از تغییر قوانین و مقررات بومگردی‌ها در راستای همکاری‌های شکل گرفته بین جامعه بومگردی و معاونت گردشگری خبر داد. یاور عبیری در نخستین سمینار ملی آموزشی و تجربی خانه‌های بومگردی، بومگردی‌ها را نهادی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دانست که با پشت ‌سر گذاشتن دوران طفولیت پا به مرحله جوانی گذاشته است.
او پذیرفته شدن نظرات و پیشنهادهای بومگردها در حوزه آموزش، اجرای سرفصل‌ها در هفته‌های آتی، حذف تأسیسات عمومی و جایگزینی دوره‌های تخصصی و کاربردی برای بومگردی‌ها، تغییر دستورالعمل ارزیابی‌های خانه‌های بومگردی، انتخاب ارزیاب‌های خانه‌های بومگردی از جامعه بومگردی، بیمه اقامتگاه‌های بومگردی، ثبت ۳۱ اردیبهشت‌ماه به‌عنوان روز ملی بومگردی در تقویم، اعلام آمادگی 2 استان یزد و فارس برای برگزاری رویداد روز ملی بومگردی، برگزاری سلسله نشست‌های آموزشی در روستاها و طبیعت را از دستاوردهای حوزه بومگردی دانست.
کمبودها و جذابیت‌ها
نبود رشته مدیریت بحران در گردشگری، موضوعی بود که روشن بابایی، استاد گردشگری به آن اشاره کرد و معتقد است: نسخه سازمان جهانی جهانگردی برای ایران جواب نمی‌دهد. بابایی با بیان اینکه هسته اولیه برای کار بومگردی هنر و عناصر اولیه است، افزود: یکی از فرصت‌های مهم بومگردی‌ها کمک به مناطق حفاظت شده، حفظ و بهبود تنوع زیستی، مبادله فرهنگی، آموزش زیست محیطی و افزایش آگاهی گردشگران است. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سه اصل پایه‌ای برای بومگردی در محیط کشاورزی وجود دارد، گفت: برگزاری تورهای آموزشی، تفریحات، جشنواره‌ها و رویدادهای خاص، برای دید و بازدید، دوم داشتن انجام فعالیت‌های آموزشی خلاقانه یا میوه چینی، سفالگری و ... و سوم خرید مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها، سوغات و فروشگاه‌های مزرعه، شکار و ماهیگیری از ملزومات بومگردی در محیط کشاورزی است.
بابایی خودچینی در کشاورزی مثل چیدن میوه از درختان، جلب گردشگر با رویدادهای فصلی، آرامش منحصر به فرد در تعطیلات مزرعه، سودآوری در خواب و صبحانه و ساختن برند از تورهای آموزشی را ۵ راه درآمدزایی در گردشگری کشاورزی دانست.
 خانه خلاق صنایع دستی
مریم جلالی، معاون صنایع دستی نیز در این سمینار با بیان اینکه ظرفیت هر کدام از اقلیم‌ها را باید دریابیم، گفت: در یک سال اخیر تلاش کردیم تا بومگردی‌ها را خانه خلاق صنایع دستی اعلام کنیم چون خلاقیت در بومگردی‌ها شکل می‌گیرد؛ چون صنایع دستی ظرفیت دارد که بهانه‌ای برای ایجاد قصه‌ها شود امیدواریم تعاونی بومگردی‌ها شکل بگیرد تا تسهیلات هدفمند شکل بگیرد. باید با غیرت بتوانید هم‌افزایی ایجاد کنید.
زاهد شفیعی مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری، یحیی نقی‌زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری و حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از دیگر شرکت‌کنندگان در این برنامه بودند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی