صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

معاون گردشگری کشور خبر داد

ایران ؛عضو مؤسس «اتحادیه بین‌المللی گردشگری جاده ابریشم»

زیست بوم/ معاون گردشگری کشور از عضویت ایران به‌عنوان عضو مؤسس در ائتلاف بین‌المللی شهرهای گردشگری جاده ابریشم 2023 درگفت‌و‌گو با «ایران» خبر می‌دهد.این عضویت همزمان با  سفر علی اصغر شالبافیان و هیأتی از فعالان بخش خصوصی گردشگری کشور به چین اتفاق افتاد؛ از سال گذشته نیز سمنان به‌عنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت این اتحادیه درآمد. این استان تاریخی در سال 1403 میزبان رویداد بین‌المللی جاده ابریشم با حضور کشورهای عضو خواهد بود.
راه ابریشم محدوده گسترده‌ای از سرزمین‌ها و فرهنگ‌ها، از شرق تا غرب را شامل می‌شود که به‌واسطه روابط دور و دراز تاریخی، از اشتراکات فرهنگی و تمدنی  برخوردار شده‌اند. در سراسر این راه‌ها از چین و خوارزم تا غرب، راه‌ها، کاروانسراهای آباد و برج‌های خبررسانی و چاپارخانه‌ها دایر بودند. سمنان تنها شهر ایرانی این مسیر باستانی نیست اما بیشتر کاروانسراها را در خود دارد.
علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور با اشاره به اتحاد بین‌المللی شهرهای گردشگری واقع شده در مسیر جاده ابریشم در سال 2023، می‌گوید: این ائتلاف که از روز گذشته جمعه دهم شهریورماه 1402 کار خود را آغاز کرده به ابتکار دولت چین شکل گرفته و در آن 57 شهر از 26 کشور حضور دارند که امکان عضوگیری جدید نیز وجود دارد.
شالبافیان با اشاره به حضور ایران به‌عنوان یکی از اعضای مؤسس اتحاد بین‌المللی شهرهای گردشگری جاده ابریشم در سال 2023، به عضویت سمنان اشاره می‌کند و می‌گوید: سمنان به‌عنوان نماینده ایران عضو این ائتلاف است.»
به اعتقاد شالبافیان، این حضور فرصتی را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد تا بتواند ظرفیت‌های گردشگری خودش را با تأکید بر جاده ابریشم و سمنان معرفی و برنامه‌های آتی خود را در خصوص میزبانی شهردارهای عضو این اتحاد اعلام کند.
همچنین معاون گردشگری کشور، ایجاد همکاری‌های مشترک در حوزه گردشگری بین کشورهای جاده ابریشم در مسیر زمینی و دریایی، هم‌افزایی بین این کشورها در برگزاری رویدادهای موضوع محور در زمینه جاده ابریشم، تسهیل در ارتقای صنعت گردشگری محلی و توسعه پایدار، برنامه‌های معرفی مشترک بین کشورها، اشتراک‌گذاری تجربیات در حوزه محصولات مرتبط با جاده ابریشم و بهبود و ارتقای برند جاده ابریشم را از جمله اهداف شکل‌گیری این ائتلاف برشمرد.

ثبت جهانی کاروانسراهای سمنان
شالبافیان در دیدار با فان زیچان معاون دبیرکل کمیته حزب شهرداری جیانگشی و دبیر گروه حزب و مدیر مرکز خدمات نانچانگ فرهنگ سرامیک کشور چین از ورود کاروانسراهای سمنان در مسیر ثبت جهانی یونسکو خبر می‌دهد. او می‌گوید:«ایران دارای کاروانسراهای مختلفی است که تعداد زیادی از آنها در استان سمنان وجود دارد. کاروانسراهای استان سمنان در آثار ملی کشور ثبت‌ شده اند و در راه ثبت جهانی نیز قرار دارند.»
به گفته شالبافیان، استان سمنان، استان منحصربه‌فردی است زیرا در کنار آثار میراث‌فرهنگی و تاریخی خود، دارای اقلیم خاص و جاذبه‌های گردشگری مانند کویر و جنگل است.
فان زیچان، در ادامه نیز شهر جیانگشی و استان سمنان را دارای شباهت‌های زیادی در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی و صنایع‌دستی می‌داند و می‌گوید:«این دیدار در شهر جیانگشی کشور چین با محوریت برنامه‌ریزی در خصوص تعامل و همکاری بیشتر میان دو کشور در زمینه جاده راه ابریشم انجام شد.»

پرونده مشترک
شالبافیان، حضور سمنان در اتحادیه بین‌المللی جاده ابریشم را موجب افزایش غنای این اتحادیه و حضور ایران در این اتحادیه را به‌معنای وضعیت برد برد می‌داند و به رسانه‌های چینی می‌گوید: چون کشورهای عضو این اتحادیه می‌توانند با ظرفیت‌های کشورهای دیگر آشنا شوند و این امر منجر به توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی می‌شود. مسیر جاده ابریشم از استان‌های مختلفی در ایران عبور می‌کند اما استان پهناور سمنان باوجود بیش از 600 کیلومتر جاده ابریشم، یکی از استان‌هایی است که بیشترین جاده ابریشم در آن عبور می‌کند. به گفته او در این اتحادیه بین‌المللی 22 شهر از کشور چین و 36 شهر از 25 کشور دیگر دنیا که جاده ابریشم از آن عبور کرده است، عضو هستند که سمنان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این اتحادیه بین‌المللی است. او نشان دادن چهره اصلی ایران‌زمین به جهانیان و مقابله با ایران هراسی، اقتباس از ظرفیت‌های دیگر کشورهای عضو این اتحادیه در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و...برای توسعه گردشگری ایران را از اهدافی عنوان کرد که ایران با عضویت در این اتحادیه بین‌المللی به‌دنبال آن است. شالبافیان با بیان اینکه شهر جیانگشی مهد سفال و سرامیک در چین است و تصمیم برای تهیه پرونده ثبت جهانی مشترک سمنان و جیانگشی خبر می‌دهد ومی‌گوید:درخواست ثبت شهر جیانگشی به‌عنوان مهد سفال و سرامیک به یونسکو توسط چین ارسال‌شده است اما با ایجاد تفاهم پیوند خواهرخواندگی سمنان با این شهر مقرر شد تا با هماهنگی لازم و طی روال اداری تقاضای ثبت شهر جیانگشی به‌عنوان مهد سفال و سرامیک به یونسکو به‌صورت مشترک مطرح شود.

جستجو
آرشیو تاریخی