صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

شتاب مدرسه‌سازی با افزایش بودجه دولتی و حضور پر رنگ خیران

حذف نیمی از مدارس کانکسی سیستان‌و‌بلوچستان

شیما جهان بخش
خبرنگار

چند سالی‌است با پای کار آمدن خیرین مدرسه ساز و حمایت‌های دولت، نهضت ساخت و ساز مدرسه در جوان‌ترین استان کشور شتاب گرفته و حالا مسئولان سیستان و بلوچستان معتقدند با وجود رشد هر ساله جمعیت دانش‌آموزی در حوزه ساخت و ساز فضاهای آموزشی، از وضعیت کنونی به سمت شرایط مطلوب در حرکت هستند.
 دولت نگاه ویژه‌ای به این استان داشته و بالاترین رقم اعتبار در حوزه فضاهای آموزشی را به سیستان و بلوچستان اختصاص داده، خیران هم پای کار آمده‌اند و خلاصه همه دست به دست هم داده‌اند تا با شکل‌گیری نهضت مدرسه‌سازی رؤیای کلاس‌های ایمن و خلاصی از کلاس‌های بی‌رنگ و آهنی را برای کودکان این دیار محقق کنند.
 هفته گذشته با حضور وزیر آموزش و پرورش 100 کلاس درس در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید تا در سال تحصیلی جدید به جای سقف‌های ناایمن کانکس‌ها، کودکان در زیر سقف کلاس‌های ایمن تحصیل را آغاز کنند.حالا دیگر با ساخت این کلاس‌ها نیمی از کلاس‌های کانکسی در استان جمع شده و کلاس‌های جدید با نیمکت‌های نو و رنگی در انتظار کودکان است.

سیستان و بلوچستان کارگاه مدرسه‌سازی کشور
«رضا مراد صحرایی»، وزیر آموزش و پرورش که برای افتتاح کلاس‌های درس جدید به سیستان و بلوچستان سفر کرده بود این استان را کارگاه مدرسه‌سازی عنوان کرد و اظهار داشت: اعداد و ارقام ساخت کلاس درس دراین استان بسیار امیدوارکننده و نویدبخش آینده‌ای روشن است.
صحرایی از اجرای طرح ویژه‌ برای ساماندهی آموزش ابتدایی و جلوگیری از بازماندگی از تحصیل در سیستان و بلوچستان خبر داد و به ایرنا گفت: این طرح با هدف جلوگیری از خروج دانش‌آموزان از مدرسه و ایجاد جذابیت برای ورود و ماندگاری در مدرسه پیشنهاد شده و در حوزه ستادی و به موازات آن در دیگر دستگاه‌های کشور در حال پیگیری و اقدام است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: با توجه به کمبود معلم در این استان دانشگاه فرهنگیان با توجه به سهمیه پذیرش و افزایش جذب باید از نظر فیزیکی توسعه یابد. تلاش ما این است سهمیه دانشگاه فرهنگیان استان را به ۱۰ هزار نفر برسانیم. همچنین آمادگی داریم از دانشجویان سال آخر دانشگاه‌های مختلف حداقل سالانه 10 هزار نفر را برای جذب در آموزش و پرورش استان به کارگیری کنیم. همچنین پیگیر تبدیل وضعیت نیروهای خرید خدمات به قرارداد کار معین و همچنین برقراری فوق‌العاده بدی آب و هوا و مناطق مرزی در احکام فرهنگیان سیستان و بلوچستان هستیـــم.

 نیمی از مدارس کانکسی جمع‌آوری شد
«حسین بروشکی»، مدیرکل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران» از جایگزینی کلاس‌های درس استاندارد به جای کانکس در مدارس استان خبر داد و اظهار داشت: با اختصاص 800 میلیارد ریال اعتبار و با مشارکت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان 100 کلاس درس همزمان با هفته دولت در استان به بهره‌برداری رسیده است.
وی با تأکید بر اینکه با بهره‌برداری از این کلاس‌ها نیمی از مدارس کانکسی سیستان و بلوچستان جمع‌آوری شده است، افزود: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به حوزه آموزش مناطق کم‌برخوردار استان داشته و با اختصاص ۲ ردیف اعتباری در 2 سال گذشته توانسته با ساخت بیش از 3 هزار کلاس درس تحول بزرگی در این زمینه ایجاد کند. البته درکنار این اعتبارات دولتی خیران هم کمک بزرگی کرده‌اند.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نرخ باسوادی در این استان ۸۷.۵ درصد است که با میانگین کشوری ۹.۹۵ درصد فاصله دارد، گفت: پراکندگی بالای جمعیت، کثرت مراکز جمعیتی با آمار اندک، کثرت مناطق مرزی و فقر اقتصادی خانوارها از جمله مهمترین مشکلات موجود بر سر راه تعلیم و تربیت در استان سیستان و بلوچستان است. می‌دانید که این استان رتبه اول در نرخ ثبت ولادت، جوانی جمعیت و سن پایین ازدواج در کشور را به خود اختصاص داده است؛ از این رو هر ساله با رشد فزاینده جمعیت دانش‌آموزی مواجه هستیم.
بروشکی با بیان اینکه هم‌اکنون ۵۱۳ مدرسه در قالب ۲ هزار و ۱۳۱ کلاس درس در استان در حال ساخت است، افزود: در استان جهاد مدرسه‌سازی شکل گرفته و مشارکت‌های خیران طی 2 سال اخیر رشد ۱۰۰ درصدی داشته است. دراین زمینه در 6 ماه نخست سال‌جاری نسبت به سال‌ گذشته میزان مشارکت خیران در زمینه مدرسه‌سازی و مدرسه یاری به ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

حرکت به سمت شرایط مطلوب مدرسه سازی
«میثم لکزایی»، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان هم از رشد 100 درصدی اعتبارات نوسازی مدارس استان در یکسال گذشته خبر داد وبه «ایران» گفت: با نگاه ویژه دولت سیزدهم، اعتبارات حوزه نوسازی این استان در یک‌سال گذشته رشد ۱۰۰درصدی داشته است. البته مشارکت و همراهی خیران هم بسیار چشمگیر بوده و این استان را به کارگاه مدرسه‌سازی تبدیل کرده است. بااین اقدامات در حوزه ساخت و ساز فضاهای آموزشی، از شرایط موجود به سمت شرایط مطلوب در حرکت هستیم.
وی با تأکید بر اینکه بالاترین رقم اعتباری در حوزه فضاهای آموزشی به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است افزود: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۶۸ کلاس درس با اعتبار یکهزار و ۶۰۸ میلیارد ریال ساخته شده که این تعداد مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به ۸۰۱ کلاس با اعتبار سه هزار و ۵۰۶ میلیارد ریال افزایش یافته است. امسال هم این تعداد رشد داشته و موفق شده‌ایم بیش از 100 کلاس درس استاندارد را در هفته دولت افتتاح و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم.
لکزایی ادامه داد: در تلاشیم در سال‌جاری یک‌هزار و ۵۰۰ کلاس درس در این استان آماده بهره‌برداری شود. باتوجه به رشد چشمگیر جمعیت دانش‌آموزی سیستان وبلوچستان در مقایسه با دیگر استان‌ها می‌توان گفت کار در حوزه ساخت و ساز و تأمین نیاز کلاس درس در این استان سخت و دشوار است اما با حمایت دولت و همکاری چشمگیر خیران در تلاشیم هیچ کودکی در استان به خاطر کمبود مدرسه از تحصیل باز نماند.
 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نیمی از کلاس‌های درس استان توسط خیران ساخته شده است، افزود: با نهضت مدرسه‌سازی که در شهرستان‌ها و مناطق مختلف استان راه اندازی شده، سالانه بیش از یک‌هزار کلاس درس در حال ساخت است.یکی از اولویت‌های مجموعه نوسازی در شهرهای با جمعیت بالا، پرداختن به وضعیت حاشیه شهر و پوشش حداکثری تحصیلی دانش‌آموزان خواهد بود و در این راستا طرح‌های مختلفی هم‌اینک در حال اجرا است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی