صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

در همایش علمی اربعین در نجف مطرح شد

راهپیمایی اربعین حتی برای غیرمسلمانان هم تأثیر‌گذار است

 گروه فرهنگی/ این روزها در کنار راهپیمایی اربعین، بحث فکری و آکادمیک هم در حال برگزاری است. اندیشمندان ایرانی و عراقی در موضوعات مختلف درباره جوانب مختلف اربعین بحث و همفکری می‌کنند.
آیت‌الله سیدابوالحسن الغُریفی از علمای شهر نجف اشرف در همایش بین‌المللی «اربعین و فرهنگ و معارف علوی» که به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در نجف اشرف برگزار شد، با اشاره به اهمیت زیارت اربعین بیان کرد: مردم برای احیای زیارت اربعین به کربلا می‌آیند و این زیارت برخاسته از زیارت اربعین است که امام صادق(ع) آن را ارائه کرده است.
 این زیارت در فرهنگ و معارف ما امری شناخته و در منابع معتبر آمده است. زیارت اربعین علاوه بر آنکه یک امر مناسکی و آیینی است، حاوی پیام نهضت امام حسین(ع) است که در آن با ظلم و بدعت‌ها مبارزه کرده‌اند و اکنون کسانی که به این زیارت می‌آیند، ادامه‌دهنده همان راه هستند. با احیای ارزش‌های نهضت عاشورا، سرزمین‌های ما نباید در اشغال صهیونیست‌ها و امریکا باشد.
همچنین دکتر برایم الزامی استاد دانشگاه کوفه در بخش دیگر این همایش در زمینه ابعاد عاطفی زیارت اربعین گفت: ابعاد عاطفی نهضت امام حسین(ع) می‌تواند یکی از اصول اساسی سبک زندگی اسلامی باشد. در سایه توحید و ارزش‌های اسلامی، زیارت اربعین قابل فهم خواهد بود.
در ادامه دکتر مهدی علی مسئول یک مرکز فرهنگی در بوستون امریکا در سخنانی در زمینه نقش اربعین در جهان بیان کرد: اربعین حسینی نه‌تنها بر مسلمانان بلکه بر غیرمسلمانان هم بشدت تأثیر‌گذار است. در دوره‌ای که اسلام هراسی رواج دارد، مراسم اربعین برای معرفی اسلام و مقابله با اسلام هراسی نقش مهمی ایفا می‌کند. ما در امریکا مراسم اربعین را به شکل راهپیمایی برگزار می‌کنیم و شاهد آثار خوب آن بر مردم و حتی غیرمسلمانان هستیم که باعث ایجاد تحول در آنان با نهضت آزادی خواهانه امام حسین(ع) شده است. می‌توان نتیجه گرفت که راهپیمایی اربعین در برقراری صلح جهانی تأثیر‌گذار است.
در بخش دیگر این نشست تخصصی آیت‌الله سیدمجتبی حسینی نماینده ولی‌فقیه در کشور عراق اعلام کرد: اربعین حسینی زمینه‌ساز قیام حضرت مهدی(عج) خواهد بود. در ایام اربعین موکب‌هایی راه افتاده ‌و حرکتی انجام شده که این موکب‌ها نوعی مبارزه و مانور نظامی است. به این معنا که دشمن با ما جنگ مسلحانه انجام داد، اما در همه آنها زیان دید و‌ نتوانست به اهدافش برسد. بنابراین به این مرحله رسیده که از راهی دیگر ضربه به اسلام وارد کند.
وی ادامه داد: بنابراین دشمن تمامی نیروی‌ خود را بسیج کرده و می‌خواهد مسلمانان را به سوی خود جذب کند. اکنون جنگ رسانه‌ای، جنگ گسترده‌ و‌ عمیقی است. دشمنان در جنگ رسانه‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌اند چون در جنگ مسلحانه شکست خوردند. ما در این نوع جنگ وظایفی داریم؛ به طوری که باید از خودمان دفاع کنیم که درگیر مکر و سلاح‌های مرموز دشمن قرار نگیریم ‌و بعد از دیگران دفاع کنیم که البته دفاع از ملت‌های مسلمان را هم نباید فراموش‌کرد.
نماینده ولی‌فقیه در کشور عراق با اعلام اینکه وحشت دشمنان را برانگیخته‌ایم، توضیح داد: برپایی ‌موکب‌های پذیرایی از زائران اربعین حسینی نوعی جهاد اکبر و محل عملیات است؛ به این دلیل که ما با این اقدام وحشت دشمن را برانگیخته‌ایم. اینکه آنها می‌ترسند خودش اجر و مزد دارد. امام خمینی(ره) فرمودند، یکی از روش‌‌ها برای تشخیص کار درست و اشتباه این است که اگر دشمن از کار ما خوشش آمده، بدانید که کار نادرستی است و اگر خوشش نیامد، آن راه و مسیر درست است.
آیت‌الله حسینی یادآور شد: بسیاری از ملت عراق شاید از نظر اقتصادی چندان در موقعیت مناسبی نباشند، اما در طول سال برای زائران اربعین پول جمع می‌کنند تا با هرچه دارند از زائران استقبال کنند. این عشق را نمی‌توان کتمان کرد. این موضوع نشان از ارادت خالصانه مردم عراق دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی