صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از استان لرستان:

مهم‌ترین کار دولت کنونی مردمی‌سازی حوزه فرهنگ و هنر است

 

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در ادامه سفرهای استانی به همراه یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی و سیدمحمود اسلامی معاون توسعه و منابع وزارت فرهنگ برای بهره برداری از کتابخانه مرکزی خرم آباد، وارد این شهرستان شد.

اختصاص 750 میلیارد ریال به پروژه تالار مرکزی خرم‌آباد
او در ابتدا ضمن بازدید از بخش‌های مختلف تالار مرکزی خرم آباد، گفت: ۷۵۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر استانی رئیس‌جمهور به این طرح تاکنون تخصیص داده شده تا هرچه سریع‌تر به بهره برداری برسد.گفتنی است عملیات اجرایی تالار مرکزی خرم‌آباد سال ۹۰ شروع شد و مطابق اعلام نظر مسئولان قرار بود تا سال ۹۳ به بهره‌برداری برسد، پروژه‌های عمرانی تالار مرکزی و هنرستان هنرهای زیبای خرم آباد طی ۱۰ سال فقط ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما عملیات اجرایی این طرح‌ها در یکسال گذشته ۳۵ تا ۴۵ درصد رونق گرفته است. در دور اول سفر رئیس جمهور به لرستان ۲ هزار میلیارد ریال برای این پروژه مصوب و مقرر شد این اعتبار سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به این پروژه تخصیص داده شود که به اتمام برسد.

300پروژه عمرانی فرهنگی پیشرفت بالای 40درصد داشته‌اند
سپس اسماعیلی در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سؤالی گفت: مهم‌ترین کار دولت کنونی مردمی‌سازی حوزه فرهنگ و هنر و قدم برداشتن در حوزه عدالت فرهنگی است و این امر با قوت ادامه دارد و تنها در یک سال و نیم اخیر بیش از صدهزار نفر در شهرستان‌های محروم موضوعات فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و حوزه صنایع دستی را آموزش دیدند.او افزود: همکاران وزارتخانه در شهرستان‌ها نیز حضور دارند و من هم از مجموعه فرهنگی هنری شهرستان خرم آباد بازدید کردم و در یک سال  اخیر ۳۰ درصد پیشرفت ساخت داشته که امیدواریم در
کوتاه ترین زمان به بهره برداری برسد. مجموعه کتابخانه به عنوان یکی از پروژه‌های فرهنگی، سال گذشته کار ساختش به اتمام رسید و هم اکنون شاهد بهره‌برداری از آن هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به وجود ۵۰۰ پروژه نیمه کاره عمرانی در حوزه فرهنگ کشور، تصریح کرد: حدود ۳۰۰ پروژه بالای پیشرفت ۴۰ تا ۵۰ درصد تا پایان چهارساله اول دولت به اتمام خواهد رسید. طی دو سال اخیر صدها پروژه نیمه کاره در سراسر کشور توسط دولت سیزدهم به اتمام رسیده است و تلاش دولت بجز در موارد بسیار خاص، پرهیز از کلنگ‌زنی جدید در این حوزه بوده است.

افزایش بودجه وزارت به ۴۰ هزار میلیارد ریال
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد گفت: سالی که وزارتخانه را تحویل گرفتیم، کل بودجه ۱۲ هزار میلیارد ریال بود و اکنون حدود چهار برابر افزایش یافته است. سال ۸۴ اقتصاد کتاب کشور ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هشت هزار میلیارد ریال بود و سالی که دولت سیزدهم فعالیت خود را آغاز کرد بودجه حوزه کتاب وزارتخانه ۳۰۰ میلیارد ریال بود در حالی که در دو سال اخیر دولت کارهای مهمی برای حوزه فرهنگ و هنر انجام داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اتفاق مهمی در حوزه مدیریت فرهنگی کشور رخ داده است، به دلیل شکاف حوزه تفکر اجرایی با اسناد بالادستی و حکمرانی مدنظر انقلاب در حوزه فرهنگ، ابزار حکمرانی فرهنگی به تدریج کند شده و حوزه فرهنگ در حکمرانی دولت ضعیف شده بود که دولت سیزدهم برای پر کردن این شکاف اقدامات مستمر و مطلوبی انجام داده است.

کتابخانه مرکزی خرم‌آباد؛ مجموعه کم‌نظیر به لحاظ معماری
اسماعیلی پس از حضور در مراسم نماز جمعه و ایراد سخنرانی پیش از خطبه، در ادامه این بازدید به مراسم افتتاحیه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد رفت و پس از برگزاری مراسم در جمع اهالی فرهنگ استان گفت: این نهاد یک مجموعه کم‌نظیر است که به لحاظ زیبایی معماری تقریباً جزو مجموعه‌های خاص در کشور و سیزدهمین مجموعه از مجموعه‌های کتابخانه مرکزی است که ما در خرم‌آباد بهره برداری آن را آغاز می‌کنیم. این مجموعه پیش از این افتتاح شده بود ولی نیاز به استقرار تجهیزات داشت و از این رو امروز در این بازدید مشخص شد مجموعه خدماتی که در این کتابخانه ارائه می‌شود تنها معطوف به حوزه کتاب نیست. ما در استان‌ها کمتر از کتابفروشی‌های بزرگ برخوردار هستیم و ان‌شاءالله این مورد را هم در این مجموعه راه‌اندازی می‌کنیم.
گفتنی است کتابخانه مرکزی خرم‌آباد که همواره در صدر مطالبه مردم این استان قرار داشت، بعد از گذشت ۲۲ سال از کلنگ‌زنی این پروژه و با تخصیص مصوبات سفر رئیس جمهور به این استان به بهره‌برداری رسید.عملیات اجرایی این کتابخانه سال 80 آغاز و تا کنون به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی نیمه کاره تکمیل نشده بود، که در جریان سفر آذر ماه 1400 رئیس جمهور  230 میلیار ریال برای این طرح مصوب شد.این طرح با در نظر گرفتن 7 هزار و 500 متر مربع زیربنا چنانچه از سال 80 تا 1400 سالیانه حدود 375 متر مربع از این طرح اجرا می‌شد باید تا به امروز به پایان می‌رسید. این تأخیر  ظرف دو سال گذشته به همت دولت سیزدهم جبران شد.

جستجو
آرشیو تاریخی