صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

سازمان محیط زیست مخالف «پتروشیمی میانکاله» است

دولت سیزدهم می‌تواند مصوبه دولت قبلی برای صدور مجوز این پروژه را لغو کند

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور یک بار دیگر تأکید کرد پتروشیمی میانکاله مجوز محیط زیست را ندارد. او پیش‌تر در یک درخواست از دولت خواسته بود مصوبه دولت قبلی را که بهانه حضور یک سرمایه‌گذار در اراضی درجه یک کشاورزی حسین‌آباد در کنار تالاب میانکاله شده بود، لغو کند. سلاجقه این صنعت را مغایر با قانونی می‌داند که ساخت صنایع سنگین صنعتی را در سه استان شمالی ممنوع اعلام کرده است.
مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه نیز با اشاره به تداوم اجرای پروژه میانکاله با توجه به مخالفت سازمان محیط زیست با این پروژه می‌گوید: دولت بر اساس نگاهی که سازمان محیط زیست دارد می‌تواند در مصوبه سال 99 مبنی بر ارائه مجوز این پروژه تجدیدنظر کند‌.
او در نشست خبری خود می‌گوید: هرکسی تخلفی از قانون داشته باشد و سرپیچی از قانون و قانون‌شکنی کند و عمل وی به موجب قانون واجد وصف مجرمانه باشد، قوه قضائیه تعارف ندارد و با آن برخورد می‌کند.

برخورد با استقرار هرگونه سازه سنگین در «آشوراده»
علی سلاجقه یادآور می‌شود که آمایش سرزمین ساخت صنایع سنگین در میانکاله را ممنوع اعلام کرده است. او طرح گردشگری آشوراده را مبتنی بر جغرافیا و استعداد تنها جزیره ایرانی خزر می‌داند و در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام می‌کند: «این طرح فقط و فقط به منظور طبیعت‌گردی مصوب شده است و در نتیجه با هرگونه ساخت و ساز جدید و ساز‌ه‌ سنگینی که بخواهد در منطقه اجرا شود، قطعاً برخورد می‌کنیم.»
طرح گردشگری آشوراده، طرح قدیمی و پرماجرایی است که از ابتدای دهه 80 روی میز اجرای دولت‌های مختلف آماده است. این طرح هر بار با مخالفت فعالان حوزه محیط زیست و با توجه به اهمیت شبه‌جزیره میانکاله مسکوت می‌ماند.
طرح آشوراده چندی پیش به امضای دولت رسید با این شرط که هیچ سازه سنگینی در آشوراده ساخته نشود و ساخت و سازها به بندر ترکمن انتقال یابد.
آشوراده که تنها جزیره ایرانی دریای خزر است، منطقه‌ای بکر و به دور از دخالت‌های انسانی است که به زیستگاه گونه‌های در خطر انقراضی چون، فیل ماهی، فوک خزری، قرقاول خزری، دراج و بازماندگان اسب‌های روسی تبدیل شده است.
علی سلاجقه در خصوص آخرین وضعیت این طرح، به تسنیم می‌گوید: طرح گردشگری آشوراده با توجه به اینکه رئیس‌جمهور محترم شخصاً پیگیر این موضوع هستند، دنبال می‌شود و کارهای مربوط به آن گام به گام‌ انجام می‌گیرد.
او با اشاره به دغدغه دوستداران محیط زیست درباره هرگونه دستکاری در این منطقه، می‌گوید: این طرح فقط به منظور طبیعت‌گردی مصوب شده است و اگر کسی از این چهارچوب خارج شود، جلو آن را می‌گیریم. ما مخالف هر سازه سنگینی هستیم که بخواهد در این منطقه اجرا شود و رویکرد سازمان در بهره‌برداری از مناطق مذکور طبیعت‌گردی در جهت اشاعه فرهنگ حفاظت محیط زیست و آشنا کردن مردم با ارزش‌های طبیعت است.
معاون رئیس‌جمهور می‌گوید: بندر ترکمن به عنوان پشتیبانی برای ساز‌ه‌های سنگین این طرح در نظر گرفته شده و در نتیجه با هرگونه ساخت و ساز جدید و ساز‌ه‌ سنگینی که بخواهد در منطقه اجرا شود، قطعاً برخورد می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی