صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

ابزارهایی برای مدیریت رمز عبور

امنیت آنلاین

امروزه بیشتر ما همزمان در چندین شبکه اجتماعی عضو هستیم و از امکانات سایت‌های مختلف استفاده می‌کنیم. در این فعالیت آنلاین، بی‌شک اطلاعات زیادی رد و بدل می‌شود و با استفاده از درگاه‌های بانکی نقل و انتقالات مالی هم صورت می‌گیرد. این بدان معناست که داده‌های شخصی بسیاری در این فضای آنلاین ذخیره می‌شود که هرکدام می‌تواند امنیت آنلاین کاربر را به خطر بیندازد. بسیاری از هکرها و مجرمان سایبری به این داده‌های شخصی به چشم طعمه نگاه کرده و تلاش می‌کنند با استفاده از آن، به داده‌های مالی کاربر نفوذ کنند و یک دردسر مالی بزرگ برای وی رقم بزنند.
گاهی هم دسترسی به اطلاعات خصوصی و عکس‌های خانوادگی، مدارک و اسناد شرکت‌ها، دستیابی به نتایج تحقیقات مؤسسات تحقیقاتی و مواردی از این دست می‌تواند مشکلات بزرگی برای افراد یا شرکت‌ها ایجاد کند.
شاید در پاسخ بگویید ایجاد یک رمز عبور می‌تواند مانع چنین حمله‌های سایبری شود ولی واقعیت این است که اگر به امنیت این رمزهای عبور توجه نشود، همین فناوری می‌تواند دقیقاً شما را در معرض خطر هکرها قرار دهد. مهم‌ترین موضوع این است که برای سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف، هرگز یک رمز عبور مشترک درنظر نگیرید. در این صورت با یک بار شکسته شدن رمز عبور شما، همه اطلاعات مربوط به کیف پول دیجیتال، شماره کارت اعتباری و جزئیات حساب بانکی‌تان بر باد می‌رود. موضوع دیگر این است که از انتخاب رمزهای عبور ساده بپرهیزید. رمزهایی مانند سال تولد، شماره شناسنامه، اعدادی مانند 123456 یا 11111 هیچ‌گاه نمی‌توانند رمزهای عبور ایمن و مطمئنی برای شما باشند. برای داشتن رمز عبور مطمئن حتماً از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهایی مانند @ بهره بگیرید تا بتوانید ایمن‌ترین رمزهای عبور را بسازید. ساختن چنین رمزهایی هم یک معضل دیگر ایجاد می‌کند. بسیاری از ما نمی‌توانیم چندین رمز عبور را حفظ کنیم و به حافظه خود بسپاریم. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ بهترین راه این است که از ابزارهای مختلف مدیریت رمز عبور استفاده کنید تا با خیال راحت رمزهای خود را ذخیره کنید و هرگاه هم به آن نیاز داشته باشید، آن را در اختیار بگیرید. فرض کنید که در حال بازدید از یک وب‌سایت هستید و می‌خواهید به بخشی از وب سایت که آن را با رمز عبور مسدود کرده‌اید وارد شوید، درصورتی که از این ابزارها استفاده کنید، این ابزار مدیریت، به طور خودکار اطلاعات رمز عبور را بدون نشان دادن آن، در فرم مربوطه وارد می‌کند و می‌توانید از امکانات آن استفاده کنید بدون اینکه مجبور به حفظ کردن پسورد باشید. از بهترین ابزارهای مدیریت رمز عبور می‌توان به LastPass، Dashlane، RoboForm و Bitwarden اشاره کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی