صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و نه - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

با تولید 2میلیارد دستگاه تلفن

هند دومین تولیدکننده برتر تلفن همراه جهان شد

با توجه به روند روبه رشد صنعت فناوری و افزایش مخاطبان آن، بسیاری از کشورها با برنامه‌ریزی مناسب، تلاش داشته‌اند به جرگه تولیدکنندگان تلفن همراه بپیوندند و از مزایای این تولید همچون اشتغالزایی، توسعه صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات، افزایش توانایی‌های مهندسی، تحقیقاتی، نوآوری و سایر موارد بهره بگیرند. درحال حاضر از میان 195کشور دنیا، 20 کشور به طور جدی در حوزه تولید تلفن همراه فعالند و برخی کشورهای دیگر هم عزم خود را جزم کرده‌اند که در این مسیر گام بگذارند. تولید داخلی تلفن همراه، از مدت‌ها پیش مورد توجه شرکت‌های ایرانی هم قرار گرفته و هرچند علاقه‌مندان به تولید تلفن همراه، پیش از این به دلایل مختلفی موفق نشدند به هدف خود برسند ولی اخبار جدید حاکی از برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون دستگاه تلفن همراه در کشور تا پایان سال جاری است که یک‌سوم آن گوشی هوشمند و بقیه به صورت دکمه‌ای(فیچرفون) خواهد بود. اما کدام کشورها در عرصه تولید تلفن همراه موفق بوده‌اند و چه برنامه‌ها و تدابیری در موفقیت آنها تأثیرگذار بوده است؟ در پاسخ می‌توان هند را یک نمونه عینی موفق در توسعه تولید داخلی تلفن همراه دانست.

میترا جلیلی
روزنامه نگار

 روند رو به رشد کاربران تلفن همراه در جهان
با توجه به افزایش تعداد کاربران تلفن همراه در جهان، بی‌شک تولید تلفن همراه به شرط مقرون به صرفه بودن، برای بسیاری از کشورها در کانون توجه قرار گرفته است. مطالعات مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research نشان می‌دهد تا پایان 2023 تعداد کاربران تلفن همراه جهان به 7.33میلیارد نفر می‌رسد و تعداد کاربران تلفن‌های هوشمند جهان از مرز 6.92 میلیارد نفر عبور خواهد کرد. به بیان دیگر، تا پایان سال‌جاری میلادی، حدود‌ 85.95درصد از مردم دنیا تلفن هوشمند در اختیار خواهند داشت؛ رقمی که بسیاری از نگاه‌ها را به تولید تلفن همراه جلب می‌کند.
هند موفق در عرصه تولید
یکی از کشورهایی که در حوزه تولید تلفن همراه بسیار موفق عمل کرده و در حال حاضر به دومین کشور بزرگ تولیدکننده مجموع گوشی‌های هوشمند و فیچرفون(دکمه‌ای) تبدیل شده، هندوستان است. این کشور برای تولید گوشی‌های هوشمند، گام‌های بزرگی برداشته است. اجرای برنامه‌های ابتکاری مناسب همچون طرح«ساخت هند» و ارزیابی از وضعیت بازار داخلی و منطقه‌ای توسط دولت هند از سال 2014 تاکنون، باعث شده است که میزان تولید تلفن همراه در این کشور حالا از مرز 2 میلیارد دستگاه عبور کند و نرخ رشد مرکب سالانه مرکب 23 درصدی (CAGR) را برای هند به ثبت برساند. (از نرخ رشد مرکب سالانه به عنوان سود سالانه هم یاد می‌شود).

برنامه‌های ابتکاری
کارشناسان معتقدند دولت هند با اجرای برنامه‌های مختلف همچون طرح 1.4تریلیون دلاری تقویت تولید (PLI) با تمرکز بر زیرساخت‌ها، طرح تولید فازی (PMP) و طرح تولید الکترونیک (SPECS)، حمایت قابل توجهی از صنعت تولید گوشی همراه در کشور خود داشته است. این برنامه‌ها با اختصاص منابع مالی، تسهیلات، حذف مالیات و حقوق گمرکی، حمایت از صادرات و واردات تولیدکنندگان و حمایت از تحقیق و توسعه و فضای نوآورانه، به شرکت‌های تولیدکننده گوشی همراه کمک کرده‌اند.
به اعتقاد این کارشناسان، دولت هند با اصلاح قوانین و مقررات مربوط به تولید و فروش گوشی همراه، یک محیط رقابتی برای شرکت‌های تولیدکننده گوشی همراه ایجاد کرده است.
برای مثال، دولت هند با اجرای طرح رجیستری، واردات گوشی‌های خارجی را دشوارتر و گران‌تر کرده است تا بازار را برای فروش گوشی‌های داخلی فراهم کند.

 

چه کشورهایی در جهان تولیدکننده تلفن همراه هستند؟

از میان 195کشور دنیا، 20 کشور به طور جدی در حوزه تولید تلفن همراه فعالند. از این 20 کشور هم 3کشور در مجموع 80درصد از تولید تلفن همراه جهان را در اختیار دارند. اگر شوکه شده‌اید، باید گفت در گذشته شرایط از این هم عجیب‌تر بوده است و تنها یک کشور یعنی چین، مسئولیت تولید 80درصد تلفن همراه جهان را به عهده داشت، اما با اتفاقاتی که در این مسیر رخ داده، حالا دیگر تولید تلفن همراه انحصاری نیست.
انتظار می‌رود چین به عنوان نخستین کشور تولیدکننده تلفن همراه دنیا، تا پایان 2023، حدود 50درصد از کل تولید تلفن همراه جهان را به عهده بگیرد، درحالی که در سال 2021 این رقم برای چین حدود 67درصد بود. امسال بعد از چین، هند عنوان دومین تولیدکننده تلفن همراه جهان را به خود اختصاص داده و گفته می‌شود تا پایان سال‌جاری، این کشور حدود 20درصد از تلفن همراه جهان را تولید خواهد کرد.
پس از آن، ویتنام با تولید 10درصد تلفن همراه جهان، در جایگاه سوم ایستاده است. البته پیش از این ویتنام دومین تولیدکننده تلفن همراه بود که هند موفق شد این کشور را به عقب براند. از دیگر کشورهای تولیدکننده تلفن همراه در جهان می‌توان به ایالات متحده امریکا، سنگاپور، هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، آلمان، جمهوری چک، اتریش، رواندا و آفریقای جنوبی اشاره کرد. 20 درصد باقیمانده از تولید تلفن‌های همراه جهان به این کشورها اختصاص دارد.

 

بــــرش

هند به دنبال بازارهای صادراتی
برخی از کارشناسان مؤسسه Counterpoint Research  معتقدند دولت هند به دنبال برداشتن گام‌های بزرگتری در صنعت تلفن همراه است چراکه قصد دارد طرح‌های مختلفی برای تبدیل هند به «هاب تولید و صادرات نیمه‌رسانا» اجرا کند. یکی از موضوع‌هایی که در هند به آن توجه شده، تلاش برای کاهش شکاف دیجیتال شهری و روستایی بوده است تا جمعیت کاربر تلفن همراه داخلی در روستاها هم به رقم مناسبی برسد. گفته می‌شود گام بعدی هندوستان، تبدیل شدن به یک نیروگاه صادرکننده تلفن همراه است.
 آمار نشان می‌دهد تا پایان سال‌جاری میلادی، تعداد کاربران تلفن هوشمند در هند به بیش از یک میلیارد نفر می‌رسد و این رقم تا سال 2027 بیش از 1.55میلیارد نفر خواهد بود به همین دلیل هم در هندوستان تلاش زیادی شده است تا میزان تولید گوشی‌های هوشمند افزایش یابد. پراچیر سینگ، تحلیلگر ارشد هندی تبار در مؤسسه Counterpoint Research درباره علل موفقیت دولت هند در این زمینه گفته است: هندوستان طرح‌های زیادی راه‌اندازی و اجرا کرده که در طول سال‌ها منجر به جهش بزرگی در تولید تلفن همراه شده است. میزان بالای تقاضای داخلی، افزایش سواد دیجیتال و فشار دولت از دلایل اصلی این رشد است. با توجه به این شرایط، باید منتظر سال‌هایی بهتر برای صنعت فناوری هندوستان بویژه در حوزه تلفن همراه این کشور بود.

 

بــــرش

راه درازی که هند پیموده است
تارون پاتاک از کارشناسان مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research می‌گوید: هند راه درازی را در تولید تلفن همراه پیموده و شاهد افزایش تولیدات داخلی در طول سال‌ها برای پاسخگویی به تقاضای داخلی بوده است.
 در سال 2023، بیش از 98 درصد از تلفن‌های همراه در بازار این کشور، «ساخت هند» بود، درحالی که این رقم در سال 2014 یعنی در دولت قبلی هند، تنها 19 درصد بوده است.
به گفته این کارشناس، با توجه به حمایت‌های دولت، بسیاری از شرکت‌ها در حال راه‌اندازی واحدهایی در کشور برای تولید تلفن همراه و قطعات آن هستند که منجر به افزایش میزان سرمایه‌گذاری، اشتغالزایی در این حوزه و توسعه کلی اکوسیستم تولید تلفن همراه می‌شود.

 

بــــرش

بازار 10میلیارد دلاری صادرات هندوستان
با توجه به برنامه‌های متعدد و ابتکاری که دولت هند برای افزایش تولید تلفن همراه در پیش گرفته، میزان صادرات محصولات این کشور روند روبه رشدی داشته به گونه‌ای که داده‌های انجمن تلفن همراه و وسایل الکترونیکی هند (ICEA) نشان می‌دهد ارزش صادرات تلفن همراه ساخت این کشور در سال مالی منتهی به 31 مارس 2023، بیش از 10 میلیارد دلار بوده و مقصد بیشتر این محصولات هم 5کشور امارات، امریکا، هلند، بریتانیا و ایتالیاست.  «پانکاج موهیندرو»، رئیس ICEA ابراز امیدواری کرد که سال 2023 نقطه عطفی برای صنعت تلفن همراه هند باشد و میزان صادرات این کشور تا پایان سال‌جاری میلادی از 12 میلیارد دلار عبور کند.  وی گفت: هند احتمالاً تا سال 2027 حدود 45 تا 50درصد از گوشی‌های اپل را تولید می‌کند و به این ترتیب به بزرگ‌ترین ذینفع صادرات دنیا در زنجیره تأمین گوشی‌های هوشمند تبدیل خواهد شد. این کشور در پایان سال 2022، حدود 10 تا 15 درصد از کل ظرفیت تولید آیفون جهان را به خود اختصاص داده بود و در حال حاضر آیفون‌های 12 و 13، 14 و 14 پلاس را تولید می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی