اخبار

کاهش کارمزد ‌وام‌های قرض‌الحسنه‌‌
سخنگوی شورای فقهی بانک مرکزی گفت: شورای فقهی بانک مرکزی اسفند 1401 مصوب کرد که کارمزد بانکی به مزد کار تبدیل شود، یعنی از همان ابتدا یک کارمزد ثابت 4 درصد به‌علاوه یک عدد ثابت گرفته شود که در مجموع کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه نسبت به روش قبلی کاهش پیدا می‌کند.
حسین میثمی اظهار داشت: بانک‌ها تاکنون این‌گونه عمل می‌کردند که کارمزد بر‌اساس مانده بدهی سالانه تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت می‌شد، به‌عنوان مثال، اگر کسی 100 میلیون تومان وام می‌گرفت، از قسط اول کارمزد 4 درصد گرفته می‌شد و وقتی سال اول تمام می‌شد، دوباره از مانده تسهیلات کارمزد 4 درصد دیگر گرفته می‌شد و همین روال ادامه پیدا می‌کرد و درنهایت به‌جای کارمزد 4 درصد، در عمل کارمزد تجمیعی حدود 7 درصد گرفته می‌شد.
میثمی افزود: در حال حاضر بانک رسالت از خردادماه اجرای کارمزد جدید تسهیلات قرض‌الحسنه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شروع کرده و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران هم به گفته وزیر اقتصاد با مصوبه شورای پول و اعتبار اجرا خواهد کرد که الگوی مزد واقعی کار در تسهیلات قرض‌الحسنه گرفته شود.

فراهم شدن پرداخت حقوق به‌ صورت روزانه
تغییر فرهنگ پرداخت دستمزد نیروی کار از ماهانه به روزانه با راه‌اندازی سکویی فراهم شده است تا از این طریق کارفرمایان با ایجاد دسترسی به نیروی کار، پرداخت حقوق را به صورت روزانه امکان‌پذیر کنند. آرین نوربخش، کارآفرین حوزه کسب‌و‌کار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از چالش‌های نیروی کار دریافت حقوق به صورت ماهانه است و این در حالی است که در فرهنگ سنتی کشورمان بر پرداخت روزانه حقوق تأکید شده است.
وی افزود: امکان دارد در طول ماه نیروی کار بنا به دلایلی نیاز به دریافت حقوق داشته باشد و برای درخواست مساعده حقوق نیز نیاز به چند روز زمان و تأییدیه و امضای مدیران و مسئولان دارد، در حالی که با راه‌اندازی سکوی «حسابو» امکان دریافت روزانه و لحظه‌ای از دستمزد فراهم می‌شود، بدون اینکه نیروی کار عزت‌نفس خود را خدشه‌دار کرده و چند روز در انتظار تأیید درخواست مساعده باشد.
بهبود روند تولید
لوازم خانگی
روند تولید لوازم خانگی در کشور رو به بهبود است و در حال نزدیک شدن به نقطه امید خود در این زمینه هستیم.
وزیر صمت با بیان این مطلب گفت: نقطه ضعف‌ ما بازاریابی است و امروز کالای ایرانی به‌عنوان یک کالای با ارزش محسوب می‌شود و تصور بهتر بودن کالای خارجی نسبت به کالای ایرانی، یک تصور اشتباه است. عباس علی‌آبادی خاطرنشان کرد: دولت مسیر فعالیت تولیدکنندگان را باز می‌کند و می‌کوشد تا ارز مورد نیاز را از محل صادرات کالاهای آنها تأمین کند.  وی ادامه داد: وزارت صمت تأمین سرمایه تولیدکنندگان را به شرط افزایش شغل انجام می‌دهد و در صورت رعایت یکسری شاخص‌ها، موانع را سر راه آنها مرتفع خواهد کرد تا بتوانند پیشرفت و توسعه پیدا کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی