صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و هشت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و هشت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

شمارش معکوس برای خلع سلاح گروهک‌های تجزیه‌طلب براساس توافق ایران و عراق آغاز شد

20 روز تا پایان ضرب‌الاجل

تیر ماه سال‌جاری بود که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد، اگر دولت عراق تا ماه شهریور امسال به تعهدات خود مبنی بر خلع سلاح و اخراج گروهک‌های تروریست عمل نکند، عملیات علیه این گروهک‌ها با شدت بیشتری تکرار می‌شود. در روزهای اخیر یک پایگاه خبری عراقی به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت، طبق قرارداد سه‌جانبه‌ای که بین دولت ایران از یک سو و دولت عراق و مقامات اقلیم کردستان امضا شد، تروریست‌های کرد تجزیه‌طلب همه سلاح‌های خود را تحویل داده و به همراه خانواده‌های خود به مناطق غربی عراق منتقل می‌شوند.
روز گذشته نیز سخنگوی وزارت امور خارجه این توافق را تأیید و اعلام کرد، میان ایران و عراق توافقی شکل گرفته و بر اساس آن دولت عراق متعهد شده که تا پایان شهریور جاری اولاً گروه‌های تروریستی مسلح در خاک عراق را خلع سلاح کند و دوم از پادگان‌های نظامی که این گروه‌ها ایجاد کردند، تخلیه کرده و آنان را به اردوگاه‌های در نظر گرفته شده توسط عراق منتقل کند. دولت عراق مفاد را برای اجرا به مقامات کردستان عراق ابلاغ کرده و موعد 28 شهریورماه هم به هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد. کنعانی همچنین خاطرنشان کرد، روابط ما با اقلیم خوشبختانه روابط حسنه‌ای است و این همکاری برقرار است. اقلیم به عنوان بخشی از ساختار سیاسی عراق شریک مناسبات حسنه با ایران در زمینه‌های مختلف است و ایران انتظار دارد که این نقطه سیاه (سوءاستفاده تروریست‌ها از خاک اقلیم) هم در روند مناسبات فی‌مابین پاک شود.
بقای گروهک‌های تروریستی در اطراف مرزهای ایران همواره با پشتیبانی اطلاعاتی، مالی و تسلیحاتی دولت‌ها و سرویس‌های ضدایرانی همراه بوده، وگرنه ضربات کوبنده سیاسی، امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در طول چند دهه اخیر، چندین بار این گروهک‌های مرزی را تا ورطه نابودی کشانده است. نوار مرزی غرب کشور یکی از جولانگاه‌های تروریست‌های وابسته به موساد و سیا است و در آشوب سال گذشته نیز بنا به آمارهای رسمی نهادهای اطلاعاتی کشور و اذعان مقامات امریکایی، حجم زیادی اسلحه با هدف بی‌ثبات‌سازی امنیتی کشور از مبادی مرزی وارد این مناطق شد.
دو نکته مهم در این توافق که مورد تصریح سخنگوی وزارت امور خارجه نیز قرار گرفت، وجود دارد؛ یکی خلع سلاح گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب توأم با تخلیه پایگاه‌های نظامی و انتقال آنها به اردوگاه‌های تعیین‌شده و دیگری عدم تمدید این موعد که نشان از جدیت و قاطعیت جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم دارد.
سال گذشته نیروی زمینی سپاه یکبار پایگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل را منهدم کرد و در چند مرحله هم مقرهای گروهک‌های تجزیه‌طلب را هدف قرار داد. حال که به پایان موعد خلع سلاح ‌تروریست ها نزدیک می‌شویم، نشانه‌های شکست طرح‌های ضدامنیتی رژیم صهیونیستی و امریکا بیش از پیش نمودار می‌شوند؛ خاصه با توجه به نزدیک بودن سالگرد اغتشاشات  و ضرباتی که بر پیکره اغلب گروه‌های برانداز وارد شده، به نظر می‌رسد گروهک‌های تجزیه‌طلب مورد حمایت غرب نیز سرنوشتی مشابه سازمان منافقین را تجربه کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی