صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و هشت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و هشت - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

کم بارش‌ترین استان کشور به آب پایدار نزدیک شد

خلیج فارس تا دهه فجر به یزد می‌رسد

یزد- آب سال‌هاست که مهم‌ترین چالش استان یزد است. استانی بدون رودخانه و سد که مهم‌ترین منابع تأمین آب آن در خارج از استان و از طریق طرح‌های انتقال آب است. هر چند در حال حاضر خط انتقال آب سرچشمه‌های کوهرنگ به یزد سال‌هاست که تأمین کننده آب شرب این استان است، اما با توجه به نیازهای بخش کشاورزی و صنعت، این آب کفاف نیازهای این استان را نمی‌دهد. دی ماه سال گذشته آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور در دومین سفر استانی خود به یزد در محل اجرای فاز دوم طرح عظیم و ملی انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های کرمان و یزد حضور یافت و دستور آغاز عملیات اجرایی این پروژه بزرگ ملی را صادر کرد.
همچنین با دستور رئیس جمهور بهره‌برداری از 16 پروژه آب و برق وزارت نیرو در استان یزد آغاز شد.
روز گذشته استاندار یزد گزارشی از نتایج پیگیری‌های انجام شده برای شتاب بخشی به روند اجرای پروژه انتقال آب از دریا به این استان ارائه داد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در اجرای این طرح بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون متر مکعب آب تا دهه فجر امسال به استان منتقل می‌شود.
مهران فاطمی در زمینه پیشرفت طرح‌های خط انتقال آب استان اظهار داشت: در حوزه پروژه‌های انتقال آب به استان سه طرح مطرح است که یکی از این طرح‌ها خط اول انتقال آب به استان که از سمت اصفهان به یزد اجرا شده و منبع تغذیه آن سرچشمه‌های کوهرنگ است که تخصیص آب استان از این خط ۹۸ میلیون مترمکعب است ولی متوسط بین ۵۵ تا ۶۰ میلیون مترمکعب سالانه به یزد تخصیص یافته، بنابراین همین خط یک ظرفیت خالی دارد و هیچ موقع تخصیص ۱۰۰درصد از آن به استان داده نشده است.
 وی با بیان اینکه در سفر رهبر معظم انقلاب خط دوم انتقال آب به استان مصوب شد، گفت: این طرح انتقال آب از دشت بهشت آباد بود که بعد محل آبگیری آن به منطقه خرسان منتقل و در دستور کار قرار گرفت که این خط باید از خرسان به استان یزد اجرا شود که اکنون سد خرسان در حال ساخت است همچنین از سمت استان حدود ۷۰ کیلومتر لوله‌گذاری این طرح انجام شده است.
 
استفاده از آب انتقالی چادرملو در مواقع اضطراری
 استاندار یزد گفت: خط سوم انتقال آب به یزد همان نخستین خط انتقال آب از دریا به استان است که محل آبگیری این خط از خلیج فارس و انتهای مسیر چادرملو است. برای اجرای این طرح سه شرکت گل گهر سیرجان، معدن مس سرچشمه و چادرملو کنسرسیومی به نام شرکت «واسکو» تشکیل دادند و هر کدام در این زمینه سهمیه دارند البته دولت هم از صندوق توسعه ملی برای اجرای آن به این شرکت‌ها تسهیلات پرداخت کرد که در استان این خط اجرایی و بهره‌برداری شد.
وی خاطرنشان کرد: از این خط مردم استان هیچ انتفاعی نداشتند، اما یک مزیت آن این است که این خط به استان منتقل شده و وصل به دریا است، در این زمینه اولین گام با پیگیری و رایزنی‌هایی که صورت گرفت با دستور شخص رئیس جمهور و پیگیری معاون اول رئیس جمهور، وزارت نیرو و مسئولان استان، یک اتصال از این خط به مخزن شحنه تحت عنوان انتقال آب شرب یزد از منابع صنعت برای مواقع اضطراری در زمانی بسیار کوتاه اجرا شد.
 استاندار یزد با بیان اینکه مخزن شحنه یکی از مخازن مهم استان است، گفت: این خط در سفر رئیس جمهور در سال گذشته به استان به بهره‌برداری رسید که دبی انتقال از ایستگاه پمپاژ این خط ۳۰۰ لیتر بر ثانیه و طول این خط ۳۰ کیلومتر است و حدود ۹۰۰ میلیارد تومان به قیمت امروز برای این طرح هزینه شده که اکنون مردم استان از آن منتفع شده‌اند.
 
 اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به روستاها
 به گزارش ایرنا، استاندار یزد با اشاره به تنش آبی در تعداد زیادی از روستاها و آبرسانی سیار با تانکر به این مناطق گفت: دولت در این زمینه طرح جهاد آبرسانی به روستاهای استان در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) را در دستور کار قرار داد و اکنون پروژه‌های آبرسانی به ۵۸ روستای استان که دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصدی بوده آغاز شده و عملیات آن با سرعت در حال اجراست.
 وی با بیان اینکه دولت برای آبرسانی به روستاهای استان ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده است، خاطرنشان کرد: ۴۰۰ روستای دیگر استان هم عملیات اجرایی شبکه آب آنها آغاز شده که از مصوبات سفر دوم رئیس جمهور به استان، آبرسانی به روستاهاست.
 
تأمین اعتبار طرح انتقال آب از دریا به دستور رئیس جمهور
 استاندار یزد در خصوص خط دوم انتقال آب به استان از دریا گفت: آب دریا پایدارترین منبع و تنها منبع تمام نشدنی برای تأمین آب است که مورد مناقشه این استان و آن استان و مسائل محلی قرار نمی‌گیرد.
 وی تصریح کرد: اجرای این خط نیازمند تأمین مالی بود و سالیان سال برای تأمین منابع آن صحبت می‌شد، حتی چندین جلسه با صنایع بزرگ استان هم در همین دولت برگزار شد اما صنایع توان پرداخت هزینه‌های آن را نداشتند که سرانجام پیگیری‌ها و برگزاری جلسات متعدد استان، جواب داد و با دستور رئیس جمهور مقرر شد اعتبار مورد نیاز آن تأمین شود.
 استاندار یزد یادآور شد: با وجود اینکه خط اول انتقال آب به چادرملو آماده بود اما در طرح خط دوم انتقال آب از دریا که در لیست آن استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی و فارس قرار داشتند، یزد جزء برنامه نبود که با پیگیری‌های مکرری که انجام شد در این لیست قرار گرفت.
 استاندار یزد با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس به یزد و فلات مرکزی که با حضور رئیس‌جمهور در ۲۲ دی‌ماه در استان آغاز شد، گفت: این طرح مهم‌ترین رویداد آبی تاریخ استان یزد است. وی با بیان اینکه برخی چنین مطرح می‌کنند که از زمان سفر رئیس جمهور به استان هیچ اتفاقی در زمینه این طرح رخ نداده است، توضیح داد: این طرح بخش‌های مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن، شیرین‌سازی آب دریا (آب شیرین کن) است که اکنون این بخش ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با سرعت در حال انجام است، همچنین لوله‌گذاری از سمت دریا هم شروع شده است.
 استاندار یزد اضافه کرد: اجرای طرح خط انتقال آب از دریا به یزد سه سال زمان می‌برد که در فاز اول ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب به استان منتقل می‌شود، برای اینکه زمان رسیدن آب به استان کوتاه‌تر شود با اجرای یک طرح فرعی و در زمان کمتری بخشی از این آب به استان منتقل می‌شود. با بررسی‌های مختلفی که انجام شد با توجه به ظرفیت خالی خط اول انتقال آب به چادرملو و تکمیل شدن آب شیرین تصمیم گرفته شد بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون مترمکعب آب از طریق ظرفیت خالی این خط لوله به استان منتقل شود.

 

بــــرش

خط سوم انتقال آب به یزد همان نخستین خط انتقال آب از دریا به استان است که محل آبگیری این خط از خلیج فارس و انتهای مسیر چادرملو است.  برای اجرای این طرح سه شرکت گل‌گهر سیرجان، معدن مس سرچشمه و چادرملو کنسرسیومی به نام شرکت «واسکو » تشکیل دادند و هر کدام در این زمینه سهمیه دارند البته دولت هم از صندوق توسعه ملی برای اجرای آن به این شرکت‌ها تسهیلات پرداخت کرد

جستجو
آرشیو تاریخی