صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و هفت - ۰۶ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و هفت - ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبـار

با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی
نشست خبری رئیس‌جمهور سه‌شنبه برگزار می‌شود

دومین نشست خبری رئیس‌جمهور با رسانه‌های داخلی و خارجی صبح سه‌شنبه هفتم شهریورماه برگزار می‌شود. محمد‌مهدی رحیمی، مدیر کل روابط عمومی ریاست‌جمهوری با اعلام این خبر گفت: نشست خبری رئیس‌جمهور با حضور بیش از ۲۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار صبح سه‌شنبه برگزار می‌شود و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پاسخگوی سؤالات رسانه‌های داخلی و خارجی خواهد بود.
وی تأکید کرد: احترام به افکارعمومی و گزارش به مردم رویکرد همیشگی دولت مردمی است و این دومین نشست رئیس دولت با اهالی رسانه محسوب می‌شود.

 

دیدار هیأت نمایندگان ایران با وزیرخارجه دولت موقت افغانستان

هیأت هفت نفره نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کابل با امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت موقت افغانستان-طالبان- دیدار و گفت‌وگو کردند. متقی در این دیدار، اظهار داشت: افغانستان بازاری خوب برای صنایع ایران است؛ هر دو کشور در زمینه تجارت و ترانزیت باید تسهیلات بیشتری ایجاد کنند و از این فرصت استفاده بهینه کنند.
به گزارش مهر، وی ادامه داد: امنیت سرتاسری در کشور تأمین شده و نیروهای امنیتی افغانستان توانسته‌اند فتنه‌گران داعشی را از بین ببرند، این امنیت سراسری به نفع افغانستان، منطقه و جهان است. وزیر خارجه طالبان همچنین بیان کرد: امارت اسلامی افغانستان گام‌هایی مؤثر در راستای مبارزه با موادمخدر برداشته است و کشت خشخاش نزدیک به صفر کاهش یافته است. تجارت و ترانزیت با کشورهای همسایه و منطقه جریان دارد و افغانستان در حال تبدیل شدن به مرکز اتصال میان کشورهاست.

 

رسانه عراقی خبر داد
 ایران و عراق بر سر اخراج تروریست‌های کرد تجزیه‌طلب توافق کردند

منابع دیپلماتیک و سیاسی در عراق از انتقال تروریست‌های کرد تجزیه‌طلب به مناطق غرب عراق طی روزهای آینده خبر دادند.
به گزارش ایسنا به نقل از وبسایت المطلع، تهران، بغداد و اربیل توافق سه‌جانبه‌ای را برای اخراج عناصر تروریست کرد تجزیه‌طلب از اقلیم کردستان عراق به مناطق غربی این کشور امضا کردند.
وبسایت المطلع به نقل از منابع دیپلماتیک و سیاسی در عراق نوشت: طبق قرارداد سه‌جانبه‌ای که بین دولت ایران از یک‌سو و دولت عراق و مقامات اقلیم کردستان امضا شد، تروریست‌های کرد تجزیه‌طلب همه سلاح‌های خود را پس داده و همراه خانواده‌های خود به مناطق غربی عراق منتقل می‌شوند.
منابع دیپلماتیک تأکید کردند، این توافق ایران و عراق با پایان مهلت شش‌ماهه‌ای که پیش‌تر بین تهران و بغداد تعیین شده بود، وارد مرحله اجرا خواهد شد.
به گفته منابع مزبور، بر اساس توافق ایران و عراق، تاریخ ۱۹/۹/۲۰۲۳ (۲۸/۰۶/۱۴۰۲) به عنوان آخرین مهلت برای حل و فصل پرونده تروریست‌های کرد تجزیه‌طلب و اخراج آنها از مناطق مرزی ایران به سمت کمپ‌ها تعیین شده است.

 

مسأله میدان آرش را با کویت
حل و فصل می‌کنیم

مشاور وزیر امور خارجه با بیان اینکه مرزهای ایران و عربستان در خلیج فارس مشخص است، گفت: مسأله میدان نفتی آرش را می‌توانیم با کویت بر اساس تصمیمات بین‌المللی و موقعیت تاریخی دو کشور
حل و فصل کنیم.
به گزارش ایرنا، خاجی در گفت‌وگو با شبکه «المسیره» یمن درباره موضوعات مختلف از جمله ازسرگیری مذاکرات میان صنعا و ریاض و همچنین پرونده میدان نفتی- گازی آرش (الدوره) میان ایران، عربستان و کویت پرداخت. وی درباره پرونده میدان نفتی - گازی آرش اظهار داشت: ما مرزهای ایران را با عربستان ترسیم کردیم و مرزهای ما با آنها مشخص است؛ بنابراین در این موضوع با طرف سعودی اختلافی نداریم.
مشاور وزیر امور خارجه در این باره تأکید کرد: تعیین و ترسیم مرزهای دریایی ایران، عربستان سعودی و کویت همیشه روی میز بوده و این موضوع با حسن‌نیت مقامات ایرانی و روابط خوب ما با کویت، پیچیده نخواهد بود و قابل حل است. ما می‌توانیم با همکاری دوستان کویتی، موضوع میدان آرش را بر اساس تصمیمات بین‌المللی و موقعیت تاریخی دو کشور حل و فصل کنیم.
خاجی همچنین خاطرنشان کرد: نگران این مسأله نیستیم که موضوع میدان آرش میان ما و کویت مشکل‌ساز شود. پرونده این میدان از راه‌های مسالمت‌آمیز حل و فصل می‌شود و ما از سال‌های گذشته تاکنون مذاکرات فنی زیادی با کویتی‌ها داشته‌ایم.
وی همچنین افزود: نه ما چشم طمع به سرزمین کویت داریم و نه کویت به سرزمین ما و در شرایطی که سوء‌نیت وجود ندارد و قوانین بین‌المللی و توافقات موجود می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری باشد، چرا نتوانیم به توافق برسیم؟
خاجی در پایان خاطرنشان کرد: به دور از فضای منفی که برخی رسانه‌ها می‌خواهند از آن برای ایجاد اختلاف میان کشورهای منطقه استفاده کنند، به حل مسأله میدان آرش بسیار خوشبین هستیم.
میدان گازی آرش در مرز مشترک آبی ایران و کویت واقع شده و این میدان میان سه کشور ایران، کویت و عربستان مشترک است.

جستجو
آرشیو تاریخی