صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و هفت - ۰۶ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و هفت - ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

دیروز‌چه‌خبر؟

ما خبرهای مهم روز دوشنبه 6 شهریور ماه را اینجا برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم:

   پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی امروز با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.
   فاز ۱۱ پارس جنوبی تنها فاز باقی مانده از میدان مشترک پارس جنوبی است که با تمرکز دولت سیزدهم و تکیه بر توان داخلی، به مرحله تولید گاز رسیده است. تولید روزانه لااقل ۱۵ میلیون متر مکعب در روز سه سال زودتر از زمان پیش‌بینی شده، صرفه‌جویی در هزینه و زمان ساخت یک سکوی بزرگ به وزن بیش از ۳۰۰۰ تن و افزایش تولید میعانات گازی با این اقدام ابتکاری، جلوی عدم النفع چندین میلیارد دلاری در برداشت از این فاز را در سال‌های آینده گرفت و توجه به بهره‌وری در اجرای پروژه‌های نفتی را به نمایش گذاشت.
   ایران با وجود اینکه تقریباً یک دهه دیرتر از قطر بهره‌برداری از میدان مشترک پارس جنوبی را آغاز کرده و تنها ۳۰ درصد مساحت میدان را در اختیار دارد، اما امروز برداشت روزانه گاز و میعانات ایران از این میدان مشترک از قطر پیشی گرفته است.
 
   حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در گفت‌و‌گوی تلفنی در مورد آخرین تحولات منطقه بحث و تبادل نظر کردند.
   امیرعبداللهیان در این گفت‌و‌گو همچنین از نقش مثبت دولت قطر و تلاش‌های سازنده مقامات بلندپایه این کشور در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی و نقش سازنده این کشور در کمک به موضوع آزادسازی اموال ایران قدردانی کرد. شیخ محمد آل ثانی نیز ضمن ابراز خرسندی از روابط دوستانه ایران و دولت قطر، از پیشرفت مناسبات تمجید و بر تداوم رایزنی‌های نزدیک طرفین تأکید کرد.
 
   علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت امور خارجه هم روز گذشته در تماس تلفنی با «مارسل دیفینک» همتای هلندی‌اش با بیان اینکه دو کشور در شرایط جدیدی از همکاری قرار دارند که انتظار می‌رود در سایه اراده متقابل، همکاری‌ها بیش از پیش گسترش یابد، گفت: اگرچه ممکن است در نگاه ایران و هلند تفاوت‌هایی وجود داشته باشد، اما گفت‌و‌گو و رایزنی مستمر همواره انتخاب اول ایران در ارتباط با هلند بوده، چرا که معتقدیم این گفت‌و‌گوها در آغاز به رفع سوء‌تفاهمات و در نهایت به تعامل میان طرفین کمک می‌کند.

   معاون وزیر خارجه هلند نیز در این تماس ضمن تأکید بر اهمیت گفت‌و‌گو میان دو کشور، گفت: ماهیت دیپلماسی چیزی جز گفت‌و‌گو نیست و اگرچه دیپلماسی همه مشکلات را برطرف نمی‌کند، اما می‌تواند سوء‌تفاهمات را رفع کند.
 
   یک فعال سیاسی اماراتی به ارزیابی اثر گروه همکاری بریکس بر سلطه دلار امریکایی پرداخت. عبدالخالق عبدالله در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: سه کشور نفتی یعنی عربستان، ایران و امارات که روزانه ۱۶ میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند و ۶۰۰ میلیارد بشکه نفت خام در اختیار دارند اکنون عضو گروه بریکس شدند و قصد دارند که نفت خود را به جای دلار امریکا با ارز محلی کشورهای عضو بریکس بفروشند. اکنون امریکا، تو می‌خواهی چکار کنی؟

جستجو
آرشیو تاریخی