صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و شش - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و شش - ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

طوفان گردو غبار صحرای شمال خزر استان‌های سبز ایران را غبارآلود کرد

ریزگردهای ترکمنستان در گلستان و مازندران

گرگان - وقوع طوفان گرد و خاک و ریزگردها از صحرای ترکمنستان، هوای استان گلستان و مازندران را غبار آلود کرده و دید افقی رانندگان در جاده مرزی و ترانزیتی لطف‌آباد ـ درگز را محدود کرد.
طبق گفته صولت دولتیان، معاون سیاسی امنیتی فرماندار درگز در استان گلستان، «با وجود طوفان و گردو خاک شدید، تردد ناوگان حمل و نقل بین‌المللی از گذرگاه مرزی لطف آباد با ترکمنستان بدون وقفه در جریان است. همچنین به واسطه پدیده گرد و خاک در محدوده پایانه مرزی لطف‌آباد با کاهش کیفیت هوا روبه‌رو هستیم که تمهیدات ایمنی برای جلوگیری از مشکلات تنفسی کارکنان و رانندگان حمل‌ونقل بین‌الملل در نظر گرفته شده است.»

پای ریزگردها به گلستان باز شد
همزمان دانشگاه علوم پزشکی گرگان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به افزایش غلظت گرد و غبار و ورود ریزگرد از صحرای ترکمنستان به استان گلستان، خصوصاً در نیمه غربی استان و با توجه به وجود خطر برای بیماران تنفسی و افراد مسن و همچنین کودکان، از ترددهای غیر ضروری در سطح شهر خودداری شود.»
ورود ریزگردها از کشور همسایه به برخی استان‌های شمالی کشور در حالی شدت می‌گیرد که مطابق داده‌های کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، ریزگردها در این استان، دو منشأ داخلی و خارجی دارند که عمده دلایل داخلی آن تخریب مراتع و تبدیل آن به اراضی زراعی، کشت در اراضی کشاورزی کم بازده، خشک شدن تالاب‌ها و چرای بیش از حد دام در مراتع و عمده دلایل خارجی آن که بیشترین سهم را دارند، صحرای «قره‌قوم» کشور ترکمنستان و ورود گردو غبار از برخی استان‌های همجوار (سمنان و خراسان شمالی) است.
به باور بسیاری از کارشناسان، چنانچه برای مهار عوامل خارجی و داخلی ریزگردها تدبیری اصولی اتخاذ نشود، علاوه بر تهدید سلامت جامعه انسانی، زندگی جانوری و منابع کشاورزی (آب و خاک) این دیار سرسبز را نیز بشدت تهدید می‌کند و آن را از بین خواهد برد.

جولان ریزگردها در مازندران
 ورود ریــزگــردهـــا از صحـــرای ترکمنستان، هوای استان مازندران را نیز آلوده کرده و دید افقی در مناطق شرق این خطه سرسبز را به ۵۰۰ متر کاهش داد.
طبق گفته سیدابراهیم تاکامی، کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران، ورود ریزگردها به مازندران باعث کاهش دید افقی ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر در شهرهای گلوگاه، بهشهر و دشت نظیر شده است. بر این اساس با توجه به تداوم ناپایداری‌ها طی چند روز آینده، پیش‌بینی می شود که افزایش ابرناکی آسمان و بارش متناوب باران، ریزگردها فروکش و این آلودگی جوی نیز تا حد زیادی از بین برود.

جستجو
آرشیو تاریخی