صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و پنج - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و پنج - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

اخبار فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در بازدید از استان هرمزگان:
نهضت بزرگ کتابخانه‌سازی
در کشور به راه افتاده است
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در ادامه سفرهای استانی خود به استان هرمزگان سفر کرد. اسماعیلی پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدای این استان، در جمع نمازگزاران فریضه نماز جمعه هرمزگان حاضر شد و گفت: امروز حرکت اربعین محدود به پیروان خاصی از مکتب اهل بیت فقط در ایران و عراق نیست بلکه میلیون‌ها عاشق از نقاط مختلف دنیا در این راه بهشت از نجف تا کربلا حضور پیدا کنند.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و نقش مؤثر او در جریان‌سازی پیاده‌روی اربعین گفت: در سال‌هایی که پشت‌سر گذاشتیم، اسلام امریکایی با پشتیبانی دلارهای نفتی و حمایت قدرت‌های جهانی دنبال از بین بردن مقاومت‌های منطقه‌ای بود. حاج‌قاسم سلیمانی، سربازی امام و مسلمین را به نحو احسن انجام دادند و پرچم اربعین و اربعینی‌ها را برای همیشه بالا نگه داشتند. امروز حرکت اربعین محدود به پیروان خاصی از مکتب اهل بیت فقط در ایران و عراق نیست بلکه میلیون‌ها عاشق از نقاط مختلف دنیا در این راه بهشت از نجف تا کربلا حضور پیدا کنند.

مجاهدان، روزهای سخت انقلاب را مدیریت کردند
اسماعیلی با اشاره به آغاز هفته دولت و گرامیداشت یاد شهیدان باهنر و رجایی تصریح کرد: روزهای سخت انقلاب را این مجاهدان مدیریت کردند. روز ششم تیر رهبر معظم انقلاب اولین هدف منافقان کوردل بود چرا که پای افشای خط فکری منافقین ایستاده بود. فردای آن روز هم شهید بهشتی و هفتاد و دوتن از یارانشان به شهادت رسیدند و در روز هشتم شهریور هم رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: امروز ما عضو اتحادیه شانگهای هستیم که کشورهای مهم آسیایی در آن عضو هستند و رشد اقتصادی بالا به همت جوانان ایرانی به‌دست آمده است و جنگ ترکیبی در سال اول دولت برای زمین زدن مردم ایران شکل گرفت اما به همت این دولت بزرگ و یاری خداوند این اتفاق نیز خنثی شد. امروز دشمن در عرصه فرهنگی تلاش کرد تا بین صنوف ملت ایجاد شکاف و گسست کند اما با رهبری مدبرانه رهبر انقلاب، ما به پیش رفتیم.اسماعیلی بعد از شرکت در مراسم نماز جمعه، برای شرکت در یازدهمین سوگواره نوحه‌های نشسته محلی به روستای کنارترش شهرستان میناب عازم این شهرستان شد. همچنین مجتمع فرهنگی هنری الزهرا(س) همزمان با دومین روز از هفته دولت در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هرمزگان افتتاح و کلنگ احداث این پروژه ۲۴ فروردین سال ۹۱ به زمین زده شد.
 
بانک‌ها و شرکت‌های دولتی موظف به پرداخت یک‌درصد از هزینه‌های خود هستند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان این بازدید در پاسخ به ایرنا گفت: نهضت بزرگ کتابخانه‌سازی در کشور راه افتاده و تاکنون کتابخانه‌های مهمی در نقاط مختلف افتتاح شده است. بانک‌ها و شرکت‌های دولتی نیز با کمک مجلس موظف شدند یک‌درصد از هزینه‌های خود را در اختیار کارگروهی که در فرهنگ و هنر تشکیل می‌شود، قرار دهند.
وی با بیان اینکه این مبلغ چندین برابر بودجه‌های فرهنگی و هنری بوده که در اختیار دستگاه‌های فرهنگی و هنری است، اظهار کرد: با این اقدام بهار فرهنگ و هنر، پیش‌رو قرار دارد. هم‌اکنون ۵۰۰ طرح فرهنگی و هنری در کشور در حال اجراست که بخش مهمی در این ۲ ساله دولت مردمی به سرانجام رسیده است و برخی نیز با قدمت ۲۰ تا ۲۲ سال درحال تبدیل شدن به آثار میراث فرهنگی بودند.
اسماعیلی با اشاره به سفر ۲ هفته قبل خود به شهرستان جاسک، بیان کرد: سینما و مجموعه فرهنگی و هنری با کمک نیروی دریایی ارتش در این شهرستان راه‌اندازی شد که امید می‌رود برای جبران عقب‌ماندگی تاریخی شهرستان‌های دارای این مشکل در حوزه فرهنگ و هنر، با منابع خوبی که در استان وجود دارد و همچنین همت مسئولان، اقدام شود.
وی تصریح کرد: اتفاق‌های خوبی که در حوزه بودجه‌ای فرهنگ و هنر رخ داده، در یک افق ۲ ساله برای استان هرمزگان تدوین خواهیم کرد و همه مصوباتی که در سفر داشته‌ایم و نیازهای دیگر فرهنگی هنری را با حضور استاندار هرمزگان مجدد بررسی خواهیم کرد.

فضای رشد و حمایت از صنایع دستی را فراهم کرده‌ایم
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از هشتمین دوره نمایشگاه صنایع فرهنگی فیروزه که این روز‌ها در کانون پرورش فکری در حال برگزاری است با تشکر از متولیان برگزاری نمایشگاه و هنرمندان این عرصه گفت: هنرمندان فعال در بخش صنایع فرهنگی، هنرمندان مظلومی هستند چرا که به دلیل مشکلات حاکم در سال‌های قبل، رسیدگی و توجه کافی به این بخش نشده و رشد کافی صورت نگرفته است. هم‌اکنون حمایت از صنایع فرهنگی و صنایع خلاق مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نسبت به آن اهتمام داریم.او ادامه داد: ما در وزارت فرهنگ به عنوان حکمران بخش فرهنگی صدور مجوز را برای تمام بخش‌های هنری و فرهنگی پیش‌بینی کرده ایم.وی درباره گام‌‌های مهم برای تسهیل کار فعالان بخش صنایع فرهنگی ادامه داد: در این بخش باید دو اتفاق مهم رخ می‌داد؛ اول تولید و گسترش انبوه که نیازمند ایجاد بازار اشتغال و در عین حال بحث تسهیلات بود. همچنین ایجاد ظرفیت‌های لازم در صندوق هنر و صندوق امید. گزارش‌هایی که امروز ارائه می‌شود حاوی این نکته است که این فضای حمایتی فراهم شده است.
وزیر فرهنگ در ادامه با بیان خبر خوش اعطای مجوز به مؤسسات فرهنگی تک منظوره ادامه داد: اعطای مجوز برای مؤسسات فرهنگی تک منظوره بخش صنایع فرهنگی هم آغاز شده و از امروز شاهد هویت جدیدی برای این دست مؤسسات هستیم. در همین زمینه این مؤسسات هم می‌توانند از تمامی امکاناتی که طبق قانون به مؤسسات فرهنگی تعلق می‌گیرد بهره‌مند شوند.اسماعیلی در مورد بازدید از نمایشگاه و ظرفیت احیای فرهنگی نیز گفت: در بازدید از نمایشگاه شاهد بودیم که بسیاری از غرفه‌ها محصولات تولیدی‌شان برگرفته از سنت‌ها بوده که این به نوعی احیای فرهنگ محسوب می‌شود. امیدوارم اهالی فرهنگی این حوزه بیش از گذشته از این ظرفیت استفاده کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی