صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و سه - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و سه - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

تدارک برنامه‌های متعدد فرهنگی و علمی در راهپیمایی اربعین

قرآن محور اربعین خواهد بود

تجلیل از هزار موکب عراقی و امکان حضور مجازی در راهپیمایی اربعین

فرهنگی/ نشست خبری مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین به منظور تبیین برنامه‌های اربعین و رونمایی از بزرگترین سفر مجازی راهپیمایی عظیم اربعین و آلبوم صوتی «راه عشق» دیروز ‌۳۱ مرداد در سالن وحدت سازمان حج و زیارت برگزار شد.
 
هیچ مسلمانی انجیل را آتش نزده است
حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت و رئیس بعثه مقام معظم رهبری در نشست خبری کمیته فرهنگی و اجتماعی ستاد مرکزی اربعین بیان کرد: سنت اربعین برای گرامیداشت امامی که قاری بود و پیام داشت و یک رسانه بود، برگزار می‌شود. رسانه حسینی در طول تاریخ در سراسر جهان طنین‌انداز است. این رسانه آنقدر قوی است که هستند در جهان کسانی که اسلام را نپذیرفتند ولی امام حسین(ع) را پذیرفتند. این رسانه آنقدر قوی است که پیروان ادیان دیگر را عاشق ایشان کرده است و حاضرند خودشان را فدای امام حسین(ع) کنند. ما در بخش‌هایی از جهان «روز امام حسین(ع)» داریم و برای ایشان نذر می‌کنند.
وی ادامه داد: امام حسین(ع) قرآن را دوست می‌داشت. قرآنی که این روزها تبهکاران به آتش می‌کشند. قرآن کتاب بیان و رسانه و نجات‌بخش انسان‌هاست. امام حسین(ع) از دشمنان درخواستی نداشت و تنها درخواست ایشان این بود که یک شب نماز و قرآن بخوانند و سر امام حسین(ع) نیز بر نیزه قرآن خواند. تاکنون هیچ مسلمانی انجیل را آتش نزده است. ما به کتاب‌های تورات، زبور و انجیل احترام می‌گذاریم چراکه پیامبر(ص) به پیامبران قبل خودشان احترام می‌گذاشتند. ما نیز به پیامبران احترام می‌گذاریم. آنها که چنین کاری را می‌کنند، پیروان صهیونیست‌ها هستند و حتی خود پاپ هم رفتار این افراد بی‌عقل را تقبیح کرده است. ما در اربعین که بزرگترین اجتماع انسانی مسلمانان است، قرآن را گرامی خواهیم داشت.

 برپایی موکب‌های علمی در نجف
در بخش دیگر این نشست، حجت‌الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در سخنانی بیان کرد: هرساله شاهد تولیدات فرهنگی خوبی در رابطه با اربعین هستیم. احترام به حاکمیت دولت عراق، تقویت مرجعیت دینی در عراق و عزت و تکریم مردم عراق سه اصلی هستند که باید در پیاده‌روی اربعین مورد توجه قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: امسال چند کار جدید اتفاق افتاده است: یکی بحث موکب‌های علمی است که در راستای فعال‌سازی نهادهای مردمی در حال انجام است. هشت حلقه علمی در نجف خواهیم داشت. مجموعه ایده‌ها و مقالات به کتاب تبدیل خواهد شد. علاوه براین، در نجف بر سر مزار ابومهدی المهندس مراسم ویژه‌ای در نهم شهریور ماه برگزار خواهد شد. تکریم هزار موکب عراقی با بسته‌های هدیه ایرانی در دستور کار است. کارگاه‌های مهارت‌آموزی در عرصه‌های دینی و فرهنگی هنری هم افزایش یافته است.
احمدی از برگزاری مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدا و جانبازان خبر داد و گفت: امسال طرح نیابت از شهدا در راهپیمایی اربعین مانند سال قبل برگزار می‌شود. سال گذشته یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در طرح نیابت از شهدا شرکت کردند. امسال نام مبارک شهدای مدافع امنیت وطن هم در طرح گنجانده شده‌ است. امسال به اتوبوس‌هایی که به سمت مرزها می‌روند، مبلغ اعزام می‌کنیم. در این راستا دو هزار مبلغ با اتوبوس‌ها اعزام می‌شوند.
در ادامه، مینو اصلانی مسئول کارگروه بانوان کمیته فرهنگی اجتماعی اربعین گفت: موکب‌های اندیشه‌ورز تربیتی فاطمی در سه محور الگوی زن مسلمان و عفاف و حجاب شکل خواهد گرفت. این کارگروه‌ها توسط کارشناسان و اندیشمندان زن عراقی برگزار خواهد شد. بیش از ۱۰ هزار بانو به مدت ۳۶ ساعت در حوزه‌های مختلف مرتبط با اربعین آموزش دیده‌اند و ۱۰۰۰ نفر از مبلغان بانو هم در بحث‌های تبلیغی حضور دارند.
وی یادآور شد: امسال میزبان ۳۰ نفر از بانوان فرهیخته و اساتید برجسته در موکب‌ها هستیم. هشت نفر از بانوان قاری هم اجرای برنامه خواهند داشت. تجلیل از زنان شهید کشور عراق و جهان اسلام و خانواده شهدای مدافع حرم با محوریت شهید بنت‌الهدی صدر را هم برگزار خواهیم کرد.
 
امکان حضور مجازی در راهپیمایی اربعین مهیا شد
 در بخش دیگر این نشست خبری، مهدی شاملو درباره تولیدات فرهنگی پیرامون اربعین توضیح داد: زیرساخت پیاده‌روی مجازی اربعین به اربعین امسال رسید و در سایت هیأت آنلاین از آن رونمایی خواهد شد. سال گذشته دو اکیپ تصویربردار تصویرهای ۳۶۰ درجه را عمود به عمود انجام دادند. بیش از ۳۰۰۰ تصویر ۳۶۰ درجه گردآوری شد و این تصویربرداری‌ها در سه مرحله زمانی انجام شده است. این کار جهادی و بسیار دشوار بود.
موجانی، مسئول کارگروه قرآن نیز درباره آلبوم صوتی نغمه‌های اربعین «راه عشق» توضیح داد: این آلبوم پنج قطعه به زبان‌های مختلف است و با حال و هوای فضای اربعین همخوانی دارد. به طور کلی کاروان قرآنی متشکل از ۱۰۰ قاری و گروه‌های تواشیح است که در طول مسیر پیاده‌روی اربعین محفل قرآنی خواهند داشت. در شهر کاظمین هم سه محفل قرآنی خواهیم داشت. پویش حفظ و قرائت سوره فجر هم در این مسیر اجرا خواهد شد. بیانیه محکومیت هتک‌حرمت به قرآن هم با بیست میلیون اثر انگشت برای پیگیری حقوقی در مجامع بین‌المللی به امضا خواهد رسید.
همچنین حامد نگارش، دبیر کارگروه رسانه و فضای مجازی در سخنانی بیان کرد: فراخوان سوگواره عبرات در شهریورماه در چند بخش اعلام شد. با توجه به اهانت به ساحت قرآن یکی از پویش‌ها، پویش «حیاتنا القرآن و الحسین(ع)» است. پویش فراخوان آثار هنری درباره شعار اربعین امسال یعنی «حیاتناالحسین» و «نایب الشهید» با تأکید بر شهدای مدافع حرم و امنیت برگزار خواهد شد.
فضل‌الدین موسوی، مسئول موکب‌های فرهنگی هم در این نشست گفت: باتوجه به اینکه زیارت اربعین ظرفیت بسیار بزرگی دارد، این فرصت فراهم است که کارکردهای فرهنگی و هنجاری را در آنجا تثبیت کنیم. در کمیته فرهنگی چهار عمود را در سال‌جاری به عنوان نمادهای فرهنگی معرفی خواهیم کرد تا هنجارها را به ارزش تبدیل کرده و در سال‌های آینده رفتار‌سازی کنیم. در همین راستا عمود ۴۳۰ که در تلفیق با سیره امام حسین(ع) است و به صورت مشترک و بین بصره و خوزستان است درباره ادای احترام به قرآن است. عمود ۵۳۳ هم تجدید بیعت با شهدا و امام حسین(ع) است. سومین عمود (۸۰۹) موکب بانوان با موضوع حجاب و عفاف زینبی است و عمود ۸۳۴ موکب فلسطینیان هم با موضوع اتحاد و همدلی با ملت فلسطین برپا خواهد شد.
در پایان این نشست خبری از پوستر «هشتمین سوگواره بین‌المللی عبرات»، «پیاده‌روی مجازی اربعین حسینی» و آلبوم صوتی «راه عشق» رونمایی شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی