صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و سه - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و سه - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبـار

در دیدار رئیس جمهور با رئیس مجلس الجزایر مطرح شد
تهیه نقشه راه و فعال شدن
کمیسیون مشترک ایران و الجزایر

آیت‌الله رئیسی روز گذشته در دیدار «ابراهیم بوغالی» رئیس مجلس الجزایر، سفر وی را نقطه عطفی در روند رو به گسترش روابط دو کشور دانست و گفت: فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و الجزایر و تهیه نقشه راه روابط، می‌تواند نقش مؤثری در تسریع و تسهیل گسترش تعاملات فیمابین در حوزه‌های مختلف داشته باشد.
رئیس جمهور با بیان اینکه ایران امروز کشوری فناور است که توانسته تحریم‌ها و فشارها علیه خود را به فرصت‌هایی برای پیشرفت تبدیل کند، آمادگی ایران را برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و دستاوردهای خود با کشور دوست و برادر الجزایر اعلام کرد.
دکتر رئیسی با قدردانی از مواضع صریح الجزایر در قبال مصالح جهان اسلام و روشنگری نسبت به ماهیت و سیاست‌های رژیم صهیونیستی، به مخالفت کشورهای سلطه‌گر و در رأس آنها امریکا و رژیم صهیونیستی با گسترش روابط بین کشورهای مستقل اشاره کرد و اظهار داشت: ایران و الجزایر با توجه به دیدگاه‌های مشترک در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی می‌توانند، همکاری‌های سازنده و مفیدی به نفع ملت‌های خود و جهان اسلام داشته باشند.
«ابراهیم بوغالی» رئیس مجلس الجزایر نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌ گرم آقای «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور کشورش به دکتر رئیسی، تصریح کرد: ایران قدرتی محوری و متکی به سابقه تمدنی و فرهنگی کهن است که قدرتمندتر شدن آن، تقویت بیشتر امت اسلامی را در پی دارد. رئیس مجلس الجزایر خاطرنشان کرد: از روند رو به گسترش مراودات دیپلماتیک میان دو کشور خوشحالیم و با توجه به روابط سیاسی دوستانه و فراهم بودن همه لوازم، علاقه‌مند به گسترش روابط اقتصادی فیمابین نیز هستیم.
بوغالی با اشاره به برخی رخدادها نظیر اهانت‌های مکرر به ارزش‌های مسلمانان و نیز تشدید اقدامات ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، تقویت انسجام میان کشورهای اسلامی و اتخاذ مواضع مستحکم برای جلوگیری از تکرار چنین مسائلی را ضروری دانست.

مالزی تحریم‌های امریکا را به رسمیت نمی‌شناسد
رئیس جمهور روزگذشته همچنین در دیدار زمبری عبدالقادر وزیر امورخارجه مالزی، تدوین برنامه همکاری‌های راهبردی بلندمدت میان ایران و مالزی را ترسیم کننده افق‌های جدید در تعاملات دو کشور دانست و افزود: امیدواریم با تهیه و تدوین این برنامه، بتوانیم راه‌های طی نشده، به‌ویژه در افزایش مناسبات و تبادلات اقتصادی را تجربه کنیم.
 عبدالقادر نیز در این دیدار جمهوری اسلامی ایران را شریک بسیار مهم کشورش در منطقه و جهان اسلام دانست و با تأکید بر اینکه کشورش تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران را هرگز به رسمیت نخواهد شناخت، برگزاری نشست‌های مشترک با مقامات جمهوری اسلامی در این سفر را بسیار مثبت ارزیابی کرد و توسعه و تقویت مناسبات دوجانبه با تهران به‌ویژه در بخش‌های کشاورزی، پزشکی و علم وفناوری را خواستار شد.

 

نیروی دریایی
موفق‌ترین رده نیروهای سپاه پاسداران

نیروی دریایی سپاه برای چهارمین سال متوالی به عنوان موفق‌ترین و برترین رده در بین نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی شد.
به گزارش ایرنا، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در آیین پایانی مجمع عالی فرماندهان سپاه توسط سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان موفق‌ترین فرمانده انتخاب شد. این انتخاب که در سیزدهمین جشنواره مالک اشتر انجام شده بر اساس ارزیابی‌های انجام شده مبتنی بر فرایند اشراف فرماندهی کل سپاه در وضعیت و عملکرد سال ۱۴۰۱ بوده است.

 

شورای وزیران سعودی درجلسه‌ای
به ریاست ملک سلمان:
خواهان مرحله جدیدی از
روابط با تهران هستیم

شورای وزیران سعودی در جلسه هفتگی روز گذشته خود به بررسی اقدامات انجام شده در راستای اجرایی کردن توافق ایران و عربستان پرداختند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان(واس)، این جلسه به ریاست سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور در قصرالسلام جده برگزار شد.
در بخشی از این جلسه به گام‌های اتخاذ شده در راستای اجرای توافق ازسرگیری روابط تهران و ریاض از جمله آغاز فعالیت سفیران دو کشور پرداخته شد.
در بیانیه منتشر شده از جزئیات این نشست، وزیران سعودی تأکید کردند که خواهان آغاز مرحله جدیدی از روابط با جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی