صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و سه - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و سه - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

سخنگوی دولت در نشست خبری اعلام کرد

روند مثبت رشد اقتصادی در دولت سیزدهم

سخنگوی دولت در گزارشی از دستاوردها و اقدامات دولت سیزدهم در دو سال گذشته، از کاهش 2درصدی نرخ بیکاری و افزایش 10درصدی اشتغال پذیری فارغ التحصیلان خبرداد و گفت: در حوزه رشد تولید و اشتغال بعد از ۱۰ سال رکود به رشد اقتصادی حدود ۴ درصد رسیدیم، در زمینه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی تولید نیز متوسط رشد سالانه سرمایه‌گذاری (تشکیل سرمایه ثابت) طی دهه ۹۰ منفی ۵.۲ درصد بود، اما از سال ۱۴۰۰ روندی مثبت را در پیش گرفت و رشد ۴.۱ درصدی داشت که در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه یافت و رشد ۲.۱ درصدی را ثبت کرد.

صدور 97 درصد مجوزها در بستر درگاه ملی
علی بهادری جهرمی روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود، از افزایش 45.3 درصدی تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی به بخش‌های مختلف اقتصادی در سال ۱۴۰۱ خبرداد و افزود: در این دولت حدود ۹۷ درصد از مجوزها شامل ۴ هزار و ۴۵۱ مجوز در بستر درگاه ملی صادر می‌شود. همچنین حدود ۴هزار کسب و کار راکد و نیمه راکد در دو سال فعالیت دولت مردمی به تناسب فعال شده‌اند و مشکلات آنها حل و فصل شده است. وی با بیان اینکه در حوزه معادن نیز بیش از هزار معدن به چرخه مولد اقتصاد بازگشته‌اند، باز فعال‌سازی ۱۷۵۷ واحد راکد در سال ۱۴۰۱ و تعداد ۱۱۹۳ واحد در سال ۱۴۰۰ را از دیگر دستاوردهای دولت در حوزه تولید و اشتغال برشمرد.

رکودشکنی صادرات کشور
به‌گفته سخنگوی دولت، در توسعه صادرات، کشور رکورد صادراتی ۵۳ میلیارد دلاری را در پایان سال ۱۴۰۱ تجربه کرد و در حوزه تجارت خارجی نیز رکورد بی‌سابقه ۱۱۲ میلیارد دلاری در این دولت به ثبت رسید. بهادری جهرمی توضیح داد که ارزش صادرات کشور در سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۰ درصدی داشت که در این میان تجارت با کشورهای حوزه اتحادیه اوراسیا افزایش ۲۰ درصدی را به ثبت رساند. وی افزایش ۲۰۰ درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی را از دیگر دستاوردهای دولت مردمی در دو سال گذشته عنوان کرد.

جلوگیری از فرارهای مالیاتی
سخنگوی دولت اصلاح نظام مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد و با بیان اینکه در دولت قبل کمتر از سه میلیون مؤدی مالیاتی شناسایی شده بود که این رقم در دولت سیزدهم به بیش از پنج میلیون نفر افزایش یافت، افزود: با اینکه پایه مالیاتی تولیدکنندگان از ۲۵ به ۱۸ درصد کاهش یافته است، شاهد رشد ۶۰ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی هستیم.بهادری جهرمی ساماندهی بیش از ۱۸ میلیون‌پذیرنده بانکی را یکی از اقدامات مؤثر در افزایش درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی عنوان کرد.

 کاهش نرخ رشد نقدینگی
وی با بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی از ۴۳درصد در ابتدای دولت سیزدهم به ۲۷.۵ درصد کاهش یافته است، اضافه کرد که هدفگذاری بانک مرکزی برای نرخ رشد نقدینگی عددی کمتر از این است.
بهادری جهرمی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه فرهنگ نیز گفت: در زمینه زیرساخت‌های فرهنگی، ظرفیت سالن‌های نمایش در مناطق محروم ۴۰ درصد افزایش یافته و سرانه صندلی سینما در کشور نیز رشد ۶ درصدی را تجربه کرده است.سخنگوی دولت درباره شایعات بنزینی تصریح کرد: موضع دولت درباره قیمت بنزین در دو سال گذشته بارها اعلام شده و هیچ موضع متفاوتی نبوده است؛ وقت آن است شایعه سازانی که مستمر در دل مردم دلهره ایجاد کرده‌اند، بگویند هدفشان از بیان این شایعه‌ها چیست. بهادری جهرمی همچنین از افزایش بیش از دوبرابری درآمدهای وصولی حقوق دولتی معادن در دو سال ابتدای دولت سیزدهم نیز خبر داد و گفت: این درآمدها از حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است.
به گفته سخنگوی دولت، رشد ۵۴درصدی درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با تحقق
۱۰۴ درصدی نسبت به مصوبات قانون بودجه ۱۴۰۱ و با تمرکز بر گسترش پایه‌های مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی محقق شده‌است.
بهادری جهرمی گفت: مجموع درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش ۲۷۸ درصدی داشته و وصول درآمدهای حاصل از صادرات گاز از یک میلیارد دلار در کل سال ۱۳۹۹ به ۷.۴ میلیارد دلار در کل سال ۱۴۰۰ و ۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است. سخنگوی دولت به اجرای قانون جهش تولید مسکن نیز اشاره کرد و افزود: در زمینه تأمین مسکن خانواده‌های فاقد مسکن نیز زمین برای ساخت یک میلیون و ۸۳۸ هزار و ۹۷۴ واحد مسکونی تأمین و عملیات اجرایی ۱۲۴ هزار و ۱۵۴ واحد در بافت‌های فرسوده شهری و عملیات اجرایی ۲۹۵ هزار و ۳۱۹ واحد در مناطق روستایی آغاز شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی