صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و سه - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و سه - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

مرحله نخست «جهاد آبرسانی» در اصفهان شتاب گرفت

تأمین آب آشامیدنی پایدار برای 31 هزار روستا‌نشین اصفهانی

ایران‌زمین- ۱۶ هزار روستا در مناطق محروم و کم‌برخوردار در طرح موسوم به «جهاد آبرسانی» به‌عنوان بزرگ‌ترین عملیات آبرسانی کشور قرار گرفته‌اند و تاکنون و از زمان اجرای این طرح، تأسیسات آبرسانی ۲ هزار و ۵۰۰ روستا تکمیل شده و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.
در این میان در اصفهان به‌عنوان یکی از مناطق خشک کشور، عملیات آبرسانی اهمیت شایانی دارد. بر اساس شاخص خشکسالی یک‌ساله منتهی به بهمن ۱۴۰۱ حدود ۸۰ درصد و در یک دوره ۱۰ ساله ۹۵ درصد از مساحت این استان همچنان درگیر خشکسالی است.
کم‌آبی مناطق مرکزی ایران و خشکی زاینده‌رود به‌عنوان شاهرگ حیاتی این مناطق، یکی از اصلی‌ترین مشکلات منطقه میانی کشور است.
بر اساس اعلام شرکت آب‌و‌فاضلاب اصفهان، ۳۱ هزار نفر در روستاهای استان از آب آشامیدنی پایدار در مرحله نخست طرح جهاد آبرسانی بهره‌مند می‌شوند.
۹۷ روستا در سه شهرستان نائین، فریدونشهر و سمیرم شامل مرحله نخست جهاد آبرسانی هستند که این مرحله با پیشرفت ۴۰ درصدی همراه بوده است که در آن ۳۸۰ کیلومتر لوله‌گذاری، ۴۵ مخزن، ۹ ایستگاه پمپاژ و پنج حلقه چاه جدید احداث خواهد شد.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت آب‌و‌فاضلاب استان اصفهان گفت: در مرحله دوم طرح جهاد آبرسانی ۳۰۰ روستای دیگر در ۲۳ شهرستان استان از آب آشامیدنی پایدار بهره‌مند می‌شوند که در آن بالغ بر ۸۵۰ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع، ۳۵ مخزن و ۲۴ ایستگاه پمپاژ با اعتبار بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود.
حسین اکبریان افزود: اکنون طرح جهاد آبرسانی برای ۱۰ هزار روستای کشور در حال اجراست و با توجه به اهتمام ویژه دولت انقلابی و مردمی به روستاها، انعقاد قرارداد جدید با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) به منظور اجرای مرحله دوم و اضافه شدن ۱۰ هزار روستای دیگر در حال پیگیری است.
وی همچنین با اشاره به پروژه‌های هفته دولت امسال که نقش شایانی در آبرسانی به نواحی مختلف دارد، تصریح کرد: ۱۰ طرح آب‌وفاضلاب شهری و روستایی در هفته دولت امسال با هزینه‌ بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.
اکبریان با بیان اینکه طرح‌های آبرسانی در شهر اصفهان و مناطق مبارکه، بُرخوار، نائین و زیار افتتاح می‌شود، گفت: ۳۲۲ شهر و روستا زیر پوشش این طرح‌ها قرار می‌گیرند.
وی تصریح کرد: آبرسانی به روستاهای مجتمع «لای سیاه» و «کوهستان» بهارستان نائین در قالب طرح محرومیت‌زدایی جهاد آبرسانی از مهم‌ترین طرح‌های قابل بهره‌برداری این هفته است که با ۳۵ کیلومتر خط انتقال، ۲۲ روستا با جمعیت یک هزار و ۲۰۰ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.
جستجو
آرشیو تاریخی