صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و سه - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و سه - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

چگونه یک خانواده صمیمی بسازیم

ر وی حمایت خانواده سرمایه‌گذاری کنید

آرزو کیهان
خبرنگار

 خانواده نقش مهمی در موفقیت افراد دارد
طبق مطالعات انجام شده، تأثیر خانواده بر فرزندان می‌تواند به شیوه‌های مختلف تا آخر عمر باقی بماند. به همین دلیل خانواده‌های سالم سنگ بنای یک جامعه سالم به شمار می‌روند.
 
خانواده کلید موفقیت در زندگی است
نتایج یک تحقیق انجام شده روی 268 دانشجوی موفق دانشگاه هاروارد که 70 سال طول کشید و سلامت روحی و جسمی و همچنین موفقیت‌ها و شکست‌هایشان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، نشان داد که نقش خانواده در چگونگی شکل‌گیری موفقیت این افراد تأثیر بسزایی داشته است. نتیجه تحقیقات روشن کرد، افرادی که در خانواده‌های سالم و شاد با روابط دوستانه بزرگ شده‌اند، در بزرگسالی افراد موفق‌تری بوده‌اند.

روابط خانوادگی پایه و اساس روابط آینده است
انسان موجودی اجتماعی است. سازگاری مغز و بدن ما برای ارتباط با دیگران و پیشرفت در روابط قوی طراحی شده است. اولین روابط  بچه‌ها با والدینشان آغاز می‌شود که در شکل‌گیری شخصیت آنها نقش اساسی دارد. در سال‌های اولیه، کودک پیوند محکمی با والدین خود ایجاد می‌کند که نحوه نگرش آنها به خود و دیگران را شکل می‌‌دهد. روابط قوی والدین و فرزندان به کودکان کمک می‌کند تا احساس امنیت داشته باشند. کیفیت این روابط نزدیک، بر توانایی کودک برای ایجاد و حفظ روابط در بزرگسالی تأثیر می‌گذارد. اگر این رابطه قوی باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که کودک با موفقیت مسیریابی کند و روابط معناداری در آینده ایجاد کند.
 
خانواده می‌تواند رشد مغز را تغییر دهد
تجربیات اولیه در کانون خانواده، احساس قوی بودن را در کودک افزایش می‌دهد و بر رفتار، یادگیری و سلامت در آینده او تأثیر می‌گذارد. برای کودکان در سنین پایین‌تر، زندگی خانوادگی بخش بزرگی از تجربیات اولیه را تشکیل می‌دهد و والدین اولین معلمان و الگوهای آنها هستند. مغز کودکان در طول زمان رشد می‌کند و شکل می‌گیرد. والدین پایدار، پرورش دهنده و پاسخگو، به رشد سالم معماری مغز کودکان‌شان کمک می‌کنند. خانواده سالم متشکل از والدین خوب با تنظیم بیشتر احساسات در روابط عاطفی و اصول اخلاقی زمینه را برای داشتن شرایط عاطفی بهتر، اطاعت، عملکرد تحصیلی، شایستگی اجتماعی و تاب‌آوری (صبوری) در شرایط سخت فراهم می‌کنند.
 
خانواده می‌تواند سلامت روان و رفاه را تقویت کند
در دوران نوجوانی، نفوذ همسالان شروع به تحت‌الشعاع قرار دادن نفوذ والدین می‌کند و این روند می‌تواند گاهی مسیر زندگی یک فرد را به شدت تحت تأثیر خود قرار دهد. اما استحکام خانواده همچنان نقش مهمی در شکل دادن به رشد نوجوانان ایفا می‌کند. داشتن یک خانواده قوی با روابط مثبت با سطوح پایین‌تر افسردگی و بزهکاری نوجوانان مرتبط است.
اختلالات روانی، رفتارهای ناهنجار الگو گرفته شده از همسالان و افسردگی در میان نوجوانان با حمایت والدین به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. به نظر می‌رسد سطوح متوسط کنترل و نظارت بر رفتار نوجوانان هم از رفتارهای ضد اجتماعی در نوجوانان جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که سنت‌های خوب خانوادگی حس هویت را در نوجوانان تقویت می‌کند و عزت نفس را ارتقا می‌دهد.
پیوندهای مثبت و محکم خانوادگی منجر به بروز سطح پایین‌تر اختلالات و احساس قوی‌تر انسجام خانواده می‌شود که به نوجوانان کمک می‌کند تا در زمان‌های سخت و بروز اختلالات میزان تحمل‌شان افزایش یابد.
از سوی دیگر، روابط منفی خانوادگی در خانواده‌های آشفته طی دوران نوجوانی تأثیر منفی بر کنترل تکانه‌ها (پرخاشگری و اختلالات دوران نوجوانی) در نوجوانان و سلامت روانی و عاطفی آنها در بزرگسالی دارد.
 
روابط خانوادگی سالم رضایت از زندگی را به‌دنبال دارد
محققان دریافتند که زندگی در خانواده‌ای قوی و مستحکم یکی از مؤثرترین موارد رضایت از زندگی در هر مرحله است. نوجوانانی که اوقات فراغت خود را با خانواده می‌گذرانند و در فعالیت‌های خانوادگی بیشتر حضور دارند از سلامت روانی بالایی برخوردار هستند.
در این روند افرادی که در خانواده‌های سالم رشد کرده‌اند پس از ازدواج با فردی مناسب که از آنها حمایت عاطفی می‌کند و اکنون بخش اساسی از خانواده به شمار می‌آید، سطح بالایی از رضایت از زندگی را احساس می‌کنند و قادرند تا کودکانی سالم را رشد و پرورش دهند.

 

بــــرش

سرمایه‌گذاری برای حمایت

خانواده‌ها نه تنها نیازهای اولیه مالی را تأمین می‌کنند، بلکه نیازهای عاطفی را هم پوشش می‌دهند. نشان دادن عشق بی‌قید و شرط به کودکان یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد یک سیستم حمایتی برای آنهاست. عشق و محبت پناهگاه امن آنهاست. در واقع این نوعی سرمایه‌گذاری در زمینه حمایت اعضای خانواده از یکدیگر است.
بهبود ارتباطات
ارتباط خوب در یک خانواده به این معنی است که همه باید بتوانند صحبت کنند، از جمله کودکان. آنها می‌توانند گفت‌و‌گوهای آزاد داشته باشند و افکار خود را صادقانه و محترمانه با پدر و مادرشان در میان بگذارند. پویایی موفق خانواده بر احترام به افکار و احساسات یکدیگر و سازش در مواقع لزوم، متکی است. در چنین شرایطی اعضای خانواده احساس می‌کنند به هم متصل هستند.
زمان شام خانواده را گرامی بدارید
مطالعات انجام شده روی شام‌های خانوادگی و زمان وقت‌گذرانی اعضای خانواده در کنار هم، نشان می‌دهد که خوردن وعده‌های غذایی با هم به‌عنوان یک خانواده با پیامدهای مثبت بیشتری در کودکان مرتبط است. وعده‌های غذایی مکرر خانواده، با ارتباط بهتر، دریافت مواد مغذی، عملکرد بهتر در مدرسه و سلامت روان بویژه در نوجوانان مرتبط است. علاوه بر این، به پیشگیری از رفتارهای پرخطر مانند سوء مصرف مواد، خشونت و ترک تحصیل در کودکان کمک می‌کند.
زمان بیشتری را با هم بگذرانید
اهمیت گذراندن وقت با هم به‌عنوان یک خانواده را نمی‌توان نادیده گرفت، اما باید زمان باکیفیتی باشد. فقط با هم بودن بیشتر، روابط را بهبود نمی‌بخشد. اگر این درست بود، همه ما بعد از قرنطینه، روابط عالی خانوادگی داشتیم. مهم این است که از زمان با هم بودن چگونه استفاده کنیم. وقت گذاشتن برای بودن با فرزندتان و کمک به او در زمان‌های سخت، راه خوبی برای داشتن روابط عالی بین اعضای خانواده به شمار می‌رود.

جستجو
آرشیو تاریخی