صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و سه - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و سه - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

مصرف اینترنت همراه را مدیریت کنید

میترا جلیلی/ این روزها اینترنت به جزء لاینفک زندگی ما تبدیل شده است و با توجه به افزایش میزان استفاده از تلفن همراه در دنیا، هر روز بر تعداد کاربرانی که از اینترنت همراه و دیتا استفاده می‌کنند افزوده می‌شود. استفاده از اینترنت همراه به دلیل همیشه در دسترس بودن، برای بسیاری از کاربران جذاب است اما وقتی پای خرید اینترنت حجمی به میان می‌آید، بی‌شک مدیریت مصرف اینترنت به یک دغدغه بزرگ تبدیل می‌شود؛ دغدغه‌ای که می‌توان با کمی درایت آن را رفع کرد و از بسته اینترنت ماهانه، روزانه یا هفتگی بدون نگرانی از تمام شدن ناگهانی آن، بهره گرفت.
یکی از راه‌های مدیریت مصرف اینترنت گوشی و محدود کردن آن، استفاده از تنظیمات تلفن همراه است. البته تنظیمات گوشی‌های برندهای مختلف با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. در این بخش تنظیمات گوشی‌های سامسونگ را برای کاهش و محدود کردن مصرف اینترنت همراه مورد بررسی قرار می‌دهیم.
در گوشی‌های سامسونگ به قسمت تنظیمات یا همان setting گوشی وارد شوید و گزینه connections یا اتصالات را انتخاب کنید. با کلیک این بخش، صفحه‌ای با واژه‌های مختلف پیش‌رویتان باز می‌شود که شما باید روی Data Usage یا استفاده از داده، کلیک کنید. به محض باز شدن این صفحه، متوسط میزان مصرف اینترنت همراه (دیتا) در طول یک ماه را می‌بینید. با توجه به عددی که می‌بینید می‌توانید تصمیم بگیرید که برای کنترل مصرف اینترنت به مسیر خود ادامه دهید یا از میزان اینترنت مصرفی خود رضایت دارید و مسیر را ادامه ندهید.
اگر از متوسط مصرف یک‌ماهه اینترنت خود راضی نیستید در این بخش باید روی گزینه Data saver یا ذخیره‌کننده اینترنت همراه کلیک کنید. با روشن شدن این گزینه به دنیای صرفه‌جویی در مصرف اینترنت وارد می‌شوید چراکه می‌تواند برنامه‌هایی را که در پس‌زمینه گوشی‌تان در حال استفاده از اینترنت هستند آن‌هم بدون اطلاع شما! شناسایی کند.
حالا نوبت به کلیک گزینه Allowed to use data while saver is on می‌رسد. این گزینه که در گوشی‌های به زبان فارسی با عنوان «مصرف داده در حالت ذخیره داده روشن مجاز شد» نمایش داده می‌شود، به شما کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌هایی را که می‌خواهید برای شما نوتیفیکیشن‌ها را اعلام کنند، از گردونه خارج نشوند. با کلیک روی این گزینه، می‌توانید برنامه‌های پیام‌رسان یا اپلیکیشن‌های دلخواه خود را تیک بزنید و روشن کنید تا به علت محدود کردن مصرف اینترنت همراه، با مشکلی مواجه نشوید.
یکی از مواردی هم که تنظیمات گوشی می‌تواند به شما کمک کند تا اینترنت کمتری مصرف کنید، این است که بدانید کدام‌یک از برنامه‌های نصب شده روی گوشی شما بیشترین اینترنت را مصرف کرده است. به این ترتیب با مدیریت مصرف می‌توانید بر بسته اینترنتی ماه بعد خود نظارت بیشتری داشته باشید. برای شناسایی این برنامه‌ها باز هم به سراغ گزینه Data Usage یا همان استفاده از داده بروید و روی گزینه Mobile data usage کلیک کنید. به این ترتیب نمودارهای خطی از میزان مصرف اینترنت توسط اپلیکیشن‌ها یا شبکه‌های اجتماعی در طول یک ماه به شما ارائه می‌شود تا بتوانید مصرف اینترنت خود را بهتر مدیریت کنید.
علاوه بر تنظیمات گوشی، می‌توانید برای مدیریت مصرف اینترنت گوشی از اپلیکیشن‌های مختلف موجود در کافه بازار، گوگل‌پلی و اپ‌استور هم استفاده کنید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی