صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و سه - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و سه - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

با رقابتی شدن فعالان ارتباطات ثابت در توسعه فیبرنوری

صنعت رو به مرگ اینترنت ثابت زنده می‌شود

سه‌شنبه هفته گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروانه‌های یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی موسوم به UNSP را به هفت اپراتوری آسیاتک، پیشگامان، ایرانسل، ‌های وب، فناپ، صبانت و شاتل که پیش‌تر به طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها پیوسته بودند، اهدا کرد تا پروژه ایجاد 20 میلیون پورت اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری در کشور سرعت بگیرد.سرعت اینترنت ثابت در کشور بسیار پایین است و این ناشی از عقب‌ماندگی در توسعه زیرساخت آن است به طوری که طبق جدیدترین آمارهای جهانی سرعت اینترنت ثابت در ایران از 11.80 مگابیت بر ثانیه گزارش قبلی، به 12.11 مگابیت بر ثانیه افزایش یافته؛ بااین‌ حال رتبه کشورمان در لیست سه پله کاهش یافته است و حالا در رتبه 148 قرار دارد. این نشان می‌دهد که اینترنت ثابت کماکان عقب افتاده است و راه نجات آن توسعه فیبر نوری است. با اینکه توسعه فیبر نوری در دولت‌های گذشته پیگیری شده ولی راه به جایی نبرده است، اما دولت سیزدهم برای گسترش اینترنت ثابت قرار است 20 میلیون مشترک مبتنی بر فیبرنوری راه‌اندازی کند تا این عقب‌افتادگی جبران شود و فشار از روی بخش ارتباطات سیار برداشته شود. از این رو ارائه پروانه به اپراتورهای سیار و ثابت برای عملیاتی کردن و پیش‌بردن این پروژه است.

 سوسن صادقی
روزنامه نگار

 

 توسعه اینترنت ثابت
در آینده‌ای نزدیک

علی توسلی کارشناس حوزه اینترنت، صدور مجوز پروانه‌های یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی 7 اپراتور برای توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبرنوری در کشور و ارائه خدمات این صنعت به مشترکان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ورود چندین شرکت معتبر حوزه ارتباطات ثابت به این پروژه و توسعه زیرساخت اینترنت ثابت به سود این بخش است و دیگر نیازی به دریافت پروانه جداگانه‌ نیست؛ البته مشروط بر اینکه ورود بزرگان حوزه موبایل به حوزه ارتباطات ثابت حساب شده و کنترل شده باشد تا تجربه‌های گذشته انحصار رخ ندهد.
توسلی افزود: ورود این شرکت‌ها می‌تواند در توسعه شبکه اینترنت ثابت اثرگذار باشد و به این ترتیب زیرساخت ملی ارتباطات کشور توسعه خواهد یافت و این شرکت‌ها باوجود دشواری‌ها و پیچیدگی‌ها می‌توانند بیشترین نقش را در توسعه داشته باشند. وی تأکید کرد: حمایت‌های دولت برای توسعه شبکه زیرساختی فیبر نوری کشور را می‌توان مثبت و گامی به جلو تلقی کرد و امیدوار بود در سیاستگذاری توسعه بازار آن هم به همین گونه عمل شود.  
این کارشناس حوزه اینترنت با بیان اینکه برای عملیاتی کردن 20 میلیون پورت خانگی مبتنی بر فیبرنوری به زمان بیشتری نیاز است، اظهار داشت: تعهدات هم باید بموقع پرداخت شود چون تاکنون این تعهدات پرداخت نشده است. چنانچه این امر تداوم یابد پروژه را با توجه به افزایش هزینه عملیاتی و دیربازده بودن آن با چالش مواجه خواهد کرد.
به گفته توسلی، صدور مجوز به خودی خود، چندان تحولی ایجاد نمی‌کند بنابراین باید منتظر تحولات بعدی پیشرفت کار و بازار آن بود. هنوز بازار جدی برای اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبرنوری ایجاد نشده است.
کارشناس حوزه اینترنت گفت: اتصال خانه‌ها به اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری و ایجاد ارتباط و بازاریابی گام بعدی است.
در صورتی که دولت سیاست حمایتی و درستی اتخاذ کند، شرکت‌های خصوصی توان و آمادگی توسعه بازار را دارند و برای عملیاتی کردن بازار در گام نخست سازمان‌های دولتی، آموزشی و شرکتی می‌توانند بازار واقعی را تشکیل دهند.

 

خدمات دیتای پرسرعت کشور
در انتظار تحولی بزرگ

جهانگیر آقازاده، کارشناس ارتباطات معتقد است به‌طور قطع با ورود اپراتورهای بیشتر به حوزه ارتباطات ثابت بخصوص فیبرنوری تحول بزرگی در عرصه خدمات دیتای پرسرعت کشور ایجاد خواهد شد.
آقازاده به «ایران» گفت: ایجاد ظرفیت برای 20 میلیون مشترک هدف این طرح است. به عبارت بهتر این طرح ایجاد زمینه جذب این تعداد مشترک را فراهم می‌آورد ولی تحقق 20 میلیون مشترک مستلزم ارائه خدمات قوی، بازاریابی وسیع و محتوای ارزشمند است. ما در زیرساخت‌های ارتباطی خلأ بسیاری داریم ولی در کنار توسعه کمی، باید به کیفیت، امنیت و رضایت کاربر نهایی توجه کرد.
این کارشناس حوزه ارتباطات درباره پایان انحصار شرکت مخابرات ایران در اینترنت ثابت گفت: تقویت شبکه‌های ارتباطی پرسرعت در کشور می‌تواند بخشی از بازار مخابرات ایران را هدف قرار دهد. اگر مخابرات ایران در روش‌ها و ارائه خدمات خود به روز نباشد، نیازی به رقیب ندارد و به‌طور خودکار بازار خود را از دست خواهد داد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا شرایط برای فعالیت اپراتور برای پیشبرد پروژه فیبرنوری و توسعه ارتباطات ثابت مهیاست، اظهار داشت: همه کارشناسان به شرایط دشواری که در حال حاضر شرکت‌های فاوا با آن روبه‌رو هستند، اذعان دارند. ورود و سرمایه‌گذاری زیرساختی در این ابعاد بزرگ چیزی نیست که بدون حمایت جدی و واقعی دولت ممکن شود و درواقع می‌توان گفت غیرممکن است. از سوی دیگر یارانه‌های در نظر گرفته شده برای اپراتورها به منظور اجرای پروژه اگر محقق شود، بخش کمی از این سرمایه‌گذاری دیربازده را جبران خواهد کرد.
آقازاده با تأکید بر اینکه دولت باید حمایت‌ها را اجرایی کند، افزود: اجرای چنین پروژه بزرگی همت ملی می‌طلبد. شهرداری‌ها خدمات خود و مجوزهای شهری را چند برابر گران کرده‌اند. سایر نهادهای ذیربط دولتی و حتی مربوط به وزارت ارتباطات هم با افزایش تعرفه‌ها و گران کردن خدمات خود عملاً موانع تازه‌ای در اجرای موفق این پروژه ایجاد کرده‌اند.
به اعتقاد این کارشناس، موفقیت این پروژه نیاز به عزم ملی و توجه به همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و... دارد و برای این کار در سطح دولت و حتی بالاتر باید اراده و جایگاه حمایتی بیش از پیش برای رفع موانع تشکیل شود، چرا که در غیر این صورت هر یک از موانع ذکر شده می‌تواند به شکست بخشی یا تمام پروژه منجر شود.

 

مــــردم
برنده نهایی

مسعود نصیری کارشناس ارتباطات ثابت، اهدای پروانه‌های یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی موسوم به UNSP را به هفت اپراتوری، اتفاق بزرگی توصیف کرد و گفت: با اهدای مجوز UNSD تعادل بین شرکت‌های فعال در این حوزه یعنی ارتباطات ثابت برقرار شده و به نقطه خوبی می‌رسد. به این صورت دیگر شبکه ارتباطات ثابت در منطقه در اختیار یک شرکت نخواهد بود.نصیری در پاسخ به این سؤال که با این اقدام دولت، انحصار شرکت مخابرات در حوزه اینترنت ثابت شکسته می‌شود، گفت: مخابرات سرمایه ملی در کشور است و شبکه بزرگی را در اختیار دارد و با اجرای این پروژه از سوی 7 اپراتور قرار نیست برای این شرکت که دارای انحصار بود، اتفاق بدی بیفتد، اما حضور دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه یعنی هر دو شبکه در یک منطقه به نفع مردم است به طوری که دو اپراتوری که در یک منطقه حضور دارند، قاعدتاً مجبور خواهند بود در کیفیت و ارائه خدمات بهتر به کاربران رقابت کنند. بنابراین برنده نهایی مردم خواهند بود و شکستن این انحصار و رقابت بیش از اینکه به نفع یک شرکت در یک منطقه باشد، به نفع مردم و کشور است.
این فعال حوزه اینترنت ثابت با بیان اینکه برای پیشبرد این پروژه بزرگ (احداث 20 میلیون پورت اینترنت مبتنی بر فیبرنوری) به صورت مرتب ماهانه دوبار جلسات پیگیری موانع در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) برگزار می‌شود، افزود: یکی از موانع پیشبرد فیبرنوری از سوی اپراتورها همکاری نکردن بیشتر شهرداری‌ها بود ولی با تلاشی که رئیس جمهور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و حتی وزیر کشور در زمینه هماهنگی با شهرداری‌ها انجام داده‌اند، موانع رفع شده و شهرداری‌ها به همراه اداره‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌ها، با اپراتورها همکاری می‌کنند و کار بسیار بزرگی در حال انجام است. وی اعتقاد دارد با اجرای این پروژه بزرگ، صنعت اینترنت ثابت دچار تحول می‌شود و صنعتی که رو به مرگ بود زنده خواهد شد و اگر این طرح پیگیری نمی‌شد اینترنت ثابت در کشور در آینده بسیار نزدیک از بین می‌رفت. اینترنت ثابت ای دی اس ال (ADSL) دیگر پاسخگوی نیاز مردم نبود و مردم ناچار می‌شدند بیش از گذشته اینترنت خود را از شبکه‌های سیار دریافت کنند. اما باید این را هم در نظر داشت که موبایل، محدودیت‌های خاص خود را به خصوص در زمینه فرکانس‌ها دارد و در بلندمدت بخش سیار هم جوابگوی کاربران اینترنت نخواهد بود.
این فعال حوزه ارتباطات ثابت با بیان اینکه انجام این پروژه به نفع صنعت ارتباطات ثابت و مردم خواهد بود، گفت: پوشش 20 میلیون خانوار، با سرعتی که پروژه پیش می‌رود، کمکی که دولت می‌کند و تلاشی که شرکت‌ها دارند، دور از دسترس نیست و به هر میزان که این پروژه پیشرفت کند کمک بزرگی به مردم و کشور در آینده خواهد بود. ما خوشبین هستیم تا پایان برنامه‌ریزی‌های انجام شده این پروژه به اتمام برسد.

 

برش

 افزایش حمایت مالی دولت از اپراتورها

طبق پروانه‌های یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی موسوم به UNSP که به هفت اپراتوری ارائه شده، اپراتورهای دارای شبکه ارتباطی می‌توانند با دریافت الحاقیه پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی، خدمات این صنعت را هم به مشترکان ارائه دهند و دیگر نیازی به دریافت پروانه جداگانه‌ برای این منظور نیست. طبق مصوبه جدید حمایت‌ها هم افزایش یافته است؛ به این ترتیب که حمایت مالی دولت از ۳ درصد به ۸ درصد از درآمد اپراتورهای سیار و ۳ درصد از درآمد اپراتورهای ثابت تغییر داده شده است. حمایت‌ مالی دولت از اپراتورها برای توسعه‌ پوشش فیبر نوری در همه‌ شهرها به غیر از هشت کلانشهر تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، شیراز، اهواز و قم انجام می‌شود. کلانشهرها به دلیل اینکه ارائه‌ سرویس در آنها توجیه اقتصادی دارد تحت پوشش این حمایت قرار نمی‌گیرند. براساس اطلاعات منتشره در سایت iranfttx.ir تاکنون سه میلیون و ۲۶۳ هزار و ۱۳۷ خانوار در سراسر کشور تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

 

تاپ اپ

باشگاه را به خانه بیاورید

یکی از مشکلات همه گیر سلامت در جهان امروز، چاقی مفرط و اضافه وزن ناشی از کم تحرکی است. در دنیایی که بیشتر امور روزمره را می توان با چند کلیک و با کمک فناوری انجام داد، میزان پیاده روی نسبت به سال‌های دور کاهش چشمگیری داشته و همین موضوع سبب افزایش بیماری‌های مختلف شده است. فعالان عرصه فناوری و برنامه‌نویسان برای حل این مشکلات تلاش کرده اند  با ارائه اپلیکیشن‌های مختلف، باشگاه ورزشی را به خانه شما بیاورند تا دیگر بهانه‌ای برای ورزش نکردن وجود نداشته باشد. یکی از بهترین اپلیکیشن‌های ورزشی، Thenx است.
در طراحی این اپلیکیشن کاربردی، علاوه بر برنامه نویسان تعدادی از بدنسازان و مربیان ورزشی هم همکاری داشته‌اند به همین دلیل هم برنامه‌های ورزشی اصولی ارائه شده تا هریک از کاربران بتوانند با انجام دادن تمرینات آن، به هدف خود از ورزش برسند. اگر می‌خواهید یک بدنساز حرفه‌ای شوید می‌توانید هم از رژیم غذایی و مکمل‌ها و هم از تمرینات موجود در این اپ بهره بگیرید. اگر هم قصد شما فقط کاهش وزن است می توانید از بخش‌های ویژه‌ای که به این منظور طراحی شده، استفاده کنید. برنامه‌های این اپلیکیشن، در قالب ویدیوهای کوتاه با هدف انتقال تکنیک‌ها و تمرینات با سرعت‌های مختلف طراحی شده است به همین دلیل هم تجربه تمرینی مناسبی برای شما رقم می خورد. این اپلیکیشن برای گوشی‌های اندرویدی و ios ارائه شده است.

 

امنیت
 آنلاین

 تأمین امنیت اطلاعات با تهیه نسخه پشتیبان

با توجه به روند روبه‌رشد میزان اطلاعات کاربران در جهان امروز، تهیه نسخه پشتیبان به منظور محافظت از این داده‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از برترین راهکارها برای تهیه نسخه پشتیبان، استفاده از نرم‌افزار حرفه‌ای Genie Timeline است که می‌تواند از انواع فایل مانند ایمیل، اسناد، دسکتاپ، فایل Office، کتاب الکترونیک، بوکمارک، عکس، موزیک و ویدیو، نسخه پشتیبان تهیه کند. با کمک این نرم‌افزار می‌توانید در صورت وقوع مشکل، به بازیابی سیستم خود بپردازید و همه اطلاعات و تنظیمات خود را حتی به صورت انتخابی، بازگردانید. از ویژگی‌های نرم‌افزار Genie Timeline، نصب ساده و آسان آن است که تنها در 3 مرحله ساده قابل انجام است و می‌توانید از بین قابلیت «انتخاب هوشمند» و«تهیه نسخه پشتیبان به صورت دستی» از طریق یک رابط کاربری زیبا، گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. این نرم‌افزار حتی در صورتی که سیستم عامل دیگر اجرا نشود هم قادر به بازیابی سیستم و اطلاعات است و با کمک قابلیت Timeline این نرم‌افزار، امنیت پیوسته داده‌ها تأمین و از اطلاعات نیز نسخه پشتیبان تهیه خواهد شد. این نرم‌افزار به صورت هوشمند از فایل‌هایی مانند اسناد متنی، نسخه پشتیبان تهیه می‌کند و از سوی دیگر کاربر قابلیت تنظیم فاصله زمانی بین هر بک‌اپ را خواهد داشت. این نرم‌افزار می‌تواند نسخه‌های قدیمی از اسناد را ذخیره کند تا کاربر بتواند در مواقع ضروری، به سادگی آنها را بازگرداند. کاربران می‌توانند این نرم‌افزار را با مراجعه به سایت www.p30world.com به صورت رایگان بارگذاری کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی