صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و دو - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و دو - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

در دو سال اول دولت سیزدهم نسبت به دو سال اول دولت دوازدهم صورت گرفت

میانگین اشتغالزایی دولت سیزدهم دو برابر دولت دوازدهم

رکوردزنی اشتغال در دو سال اول دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه در دولت‏های گذشته

رونق اشتغال با بهبود فضای کسب‏وکار ایجاد اشتغال یک میلیون و 970 هزار شغل در دو سال اول دولت سیزدهم در حالی رخ داد که این دولت وارث یک اقتصاد رکودزده ناشی از شیوع کرونا و تحریم اقتصادی بود.

میانگین اشتغالزایی دو سال اول دولت سیزدهم، 2 برابر اشتغالزایی دو سال اول دولت دوازدهم بوده است. به عبارتی در دو سال اول دولت سیزدهم به‏طور متوسط 985 هزار شغل ایجاد شده درحالی که در دولت دوازدهم در این بازه زمانی حول و حوش 492 هزار شغل ایجاد شد. میانگین ثبت شده اشتغال در دو سال اول دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه در دولت‏های گذشته بی‏سابقه بوده است.
نزدیک به دو سال از عمر دولت سیزدهم می‏گذرد، دولتی که وعده ایجاد سالانه یک میلیون اشتغال را داد. در همین مدت یک میلیون و 970 هزار فرصت شغلی بر‏اساس کد ملی در سامانه رصد اشتغال ثبت شد. بر‏اساس داده‏های ارائه شده از مرکز آمار و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در دو سال اول دولت سیزدهم به‏طور متوسط 985 هزار شغل ایجاد شده در حالی‏که در دو سال اول دولت دوازدهم، به‏طور متوسط در حدود 492 هزار شغل به وجود آمده است.
ایجاد اشتغال یک میلیون و 970 هزار شغل در دو سال اول دولت سیزدهم در حالی رخ داد که این دولت وارث یک اقتصاد رکودزده ناشی از شیوع کرونا و تحریم اقتصادی بود. به‏طوری که متوسط ریزش اشتغال خالص در این اقتصاد رو به زوال رفته در پایان سال 99 به بیش از یک میلیون شغل برآورد شده است. همچنین نرخ بیکاری افزایشی شد و نکته قابل تأمل اینکه کاهش جمعیت شاغل همزمان با کاهش نرخ مشارکت اقتصادی همراه شد. اما از هنگام روی کار آمدن دولت سیزدهم در تابستان سال 1400، پس از مهار کرونا در اثر واکسیناسیون گسترده و بهبود محیط کسب و کار نرخ اشتغال خالص از روند نزولی تغییر جهت داد و مثبت شد.

اقدامات دولت برای مثبت شدن اشتغال خالص و روند افزایشی آن
دولت سیزدهم در دو سال سپری شده از عمرش، با وجود تحریم‏های اقتصادی با راه‏اندازی واحدهای راکد صنعتی، توسعه مشاغل خانگی، حمایت از کارآفرینان، توسعه تعاونی‏ها، ارائه مشوق‏های حمایتی از تولید‏کنندگان، در قالب راهبرد زیست‏بوم ملی اشتغال بار دیگر نهضت اشتغالزایی به کما رفته را احیا کرده است.
راهبرد زیست‏بوم ملی اشتغال برنامه‏ای برای تولد دوباره اشتغال بوده است، چرا که وعده اشتغال سالانه یک میلیون نفر در همان سال اول دولت سیزدهم به وقوع پیوست.
ایجاد سامانه ملی رصد اشتغال، داده‏های آماری و جزئیات اشتغالزایی در دولت سیزدهم را راستی‏آزمایی می‏کند. بر‏اساس این سامانه آمار، اطلاعات اشتغال و رصد بازار کار کشور ساماندهی و شفاف‏سازی شد. مبنا و اساس این سامانه هماهنگی و پایش وظایف و خدمات دستگاه‏های دولتی و غیردولتی در حوزه اشتغال است.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارتقای این سامانه ضمن تهیه بانک اطلاعاتی از وضعیت اشتغال در نقاط مختلف کشور به دنبال شناسایی نقاط قوت و ضعف در حوزه اشتغال است. این سامانه در ذیل زیست‏بوم ملی اشتغال برای هماهنگی و خدمات‏رسانی جامع در زمینه اشتغال با حضور دستگاه‏های متولی رونمایی شد.
این سامانه با ایجاد هماهنگی بین همه مسئولان و متولیان، ایجاد اشتغال را ساماندهی می‏کند تا دستگاه‏ها به‏صورت هماهنگ و یکپارچه و با پرهیز از موازی‏کاری به مردم خدمات ارائه کنند؛ سامانه رصد اشتغال یک بخشی از زیست‏بوم ملی اشتغال است که در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و دستور رئیس جمهور در جلوگیری از انحراف تسهیلات اشتغال و خدمات‏رسانی به متقاضیان و جویندگان کار با دقت و نظارت در حال پیگیری است.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توسعه زیرساخت‏ها و بسترسازی مناسب و باثبات در اقتصاد و دنیای کسب‏و‏کار درصدد است تا با هماهنگی دستگاه‏های مربوطه وضعیت اشتغال در کشور را ساماندهی کند.
سامانه رصد، پایش و نظارت بر اشتغال، هر نوع خدماتی از جمله صدور مجوز، تسهیلات، مشاوره و سایر موارد که به متقاضیان در این سامانه توسط دستگاه‏ها ارائه می‏شود را ثبت و نظارت می‏کند. همه دستگاه‏های اجرایی با وارد کردن اطلاعات شاغلان خود در سطح استانی و شهرستانی در این سامانه، یک پایگاه اطلاعاتی جامع را برای هدفگذاری دولت به وجود آورده‏اند. در این سامانه اطلاعات افراد شاغل بر‏اساس خوداشتغالی، اشتغالزایی حقیقی و حقوقی، اشتغال دولتی و غیردولتی و در قسمت‏های مختلف صنعت، خدمات و کشاورزی ثبت می‏شود. در این سامانه امکان دسترسی کامل به شاغلان با کد ملی و سایر اطلاعات وجود دارد که امکان نظارت بر طرح‏های ملی اشتغال را فراهم می‏کند.
طبق آخرین گزارش سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یک میلیون و 970 هزار فرصت شغلی در این سامانه رصد اشتغال ثبت شد که قابلیت راستی‏آزمایی و صحت‏سنجی را دارد. اطلاعات هویتی افرادی که از سامانه رصد اشتغال خدمات دریافت کرده‏اند در این سامانه ثبت شده و در سه مرحله مورد بررسی قرار می‏گیرد. به گفته وی، یکی از راهبردهای مهم دولت سیزدهم، ایجاد سالانه یک میلیون شغل در کشور است که این امر با وجود مستندات و گزارش مراکز رسمی کشور در عمر دوساله دولت سیزدهم محقق شده است.
طبق گزارش مراکز رسمی که از سوی مرکز آمار ایران ارائه شده، در سه ماه اول امسال نرخ بیکاری اعلام شد که این نرخ نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش پیدا کرده و از 9.2 درصد به 8.2 درصد رسیده است. همچنین نرخ بیکاری بانوان و فارغ‏التحصیلان دانشگاهی نیز کاهشی و نرخ اشتغال پایدار افزایشی بوده است.

 

برش

هدف از راه‏اندازی سامانه رصد اشتغال
هدف از راه‏اندازی سامانه رصد اشتغال نظارت بر حوزه اشتغال است تا از فعالیت جزیره‏ای و پراکندگی خدمات و تسهیلاتی که نهادها به افراد ارائه می‏کنند، جلوگیری شود.
ثبت خدمات اشتغال در این سامانه به افراد از طریق سه مرحله مورد بررسی قرار می‏گیرد، نظارت و صحت‏سنجی نسبت به مشاغل ایجاد شده در سامانه صورت می‏گیرد، در مرحله اول از سوی وزارت کار پیامکی جهت مراجعه به سامانه استعلام شغلی برای مشاهده داده ثبت شده مجری ارسال می‏شود.
در مرحله دوم تماس و در مرحله سوم نظارت به‏صورت حضوری انجام می‏شود. طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تماس‏ها از طریق سامانه‏ای با شماره 09200006373 مشخص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می‏گیرد و اگر نقضی در خدمات‏رسانی باشد از طریق متقاضیان جویای کار اعلام و توسط کارشناسان بررسی می‏شود.
همچنین بعد از ثبت اشتغالزایی، نظارت میدانی برای پیگیری نحوه هزینه‏کرد تسهیلات پرداختی و جلوگیری از انحراف در مصرف آن با هدف اشتغالزایی واقعی از سوی دستگاه‏های اجرایی مرتبط با همکاری بانک‏های عامل و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می‏گیرد. اشتغال ایجاد شده در سامانه رصد مبتنی بر ثبت کد ملی افراد بوده و از این‏رو موضوعاتی مانند تکراری بودن در آن امکان‏پذیر نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی