صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و دو - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و دو - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

آذرپندار در نشست خبری چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام کرد

پرهیز از دو قطبی‌سازی و استقبال از فیلم‌های سیاسی

نخستین نشست مطبوعاتی چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران صبح دوشنبه 30 مردادماه برگزار شد. مهدی آذرپندار دبیر این رویداد در حالی در جمع اهالی رسانه حاضر شد که بخش قابل توجهی از سؤالات اهالی رسانه در این نشست معطوف به تجربه سال گذشته جشنواره پس از ناآرامی‌های پاییز 1401 و تمهیدات جشنواره در مقابل فشارهای احتمالی به فیلمسازان بود. مهدی آذرپندار اما در پاسخ با تأکید بر پرهیز از دوقطبی‌سازی حوادث سال گذشته از تداوم استقبال این رویداد از ساخت فیلم‌های سیاسی حتی پذیرش فیلم‌های مرتبط با این حوادث گفت. او تأکید کرد که مضامین سیاسی تابو نیست و در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤالی درباره آثاری با موضوع اقلیت‌های جنسی تأکید کرد موضوع فیلم‌هایی تحت عنوان LGBT و کودک‌کشی دو خط قرمز اصلی جشنواره است.
استقبال از فیلم‌های سیاسی
نگاه‌های دوقطبی پس از وقایع سال گذشته و تأثیر آن بر جشنواره امسال و همچنین ایجاد فضا برای حضور تمام سلایق از جمله سؤالات مطرح شده در این نشست بود. مهدی آذرپندار در این باره گفت: «ما فضا را برای حضور تمام سلایق در جشنواره آماده کرده‌ایم. سال گذشته مهر تأیید جشنواره بر آثاری خورده بود و از فیلتر ارشاد هم رد شده بود که فیلمسازانشان به تشخیص خود یا فشارهای وارد شده انصراف دادند. همین نکته
تأیید کننده فضای باز برای تمام سلایق است. ما استقبال می‌کنیم از اینکه فیلمسازان جسارتشان را در فیلم‌های سیاسی نشان بدهند و نه تابوهای اخلاقی». او همچنین درباره امکان پرداخت فیلمسازان به وقایع اخیر هم توضیح داد: «باید اعتمادزایی کنیم برای فیلمسازان تا بدانند فضای سیاسی تابو نیست. ترجیح می‌دهیم مضامین اخلاقی برای ما تابو باشد. هر چند مضامین سیاسی محدود به اتفاقات سال گذشته نیست اما قطعاً فیلمی که محترمانه و موقرانه به موضوعات و اتفاقاتی که سال گذشته در ایران رخ داد بپردازد هم می‌تواند جایی برای حضور اثر در این دوره از جشنواره داشته‌ باشد. هر کسی بلد است هنرمندانه انتقاد کند حتماً در جشنواره هم می‌تواند حضور پیدا کند.»او در بخش دیگر این نشست در توضیحات تکمیلی افزود: «دوستانی که می‌خواهند فردا تحت تأثیر دایرکت‌هایشان انصراف دهند از همین امروز با خود دودوتا چهارتا کنند چون موقعیت ما مشخص است. هر کسی به هر دلیلی به ما فیلم ندهد قابل احترام است اما بهتر است قبل از اینکه جوی آغاز شود فیلمساز تصمیم خود را گرفته باشد.»آذرپندار در ادامه از ایجاد فشار توسط چهره‌هایی گفت که می‌خواهند بدون پرداخت هزینه، قهرمان‌سازی کنند: «دوستانی هستند که نتوانستند موفقیتی داشته باشند و سال‌هاست فیلم کوتاه نساخته و تیزرساز تلویزیون شده‌اند حالا نسخه‌ای می‌پیچند که برای خودشان هزینه‌ای ندارد. می‌خواهند هم از خودشان قهرمان بسازند و هم هزینه‌ای نکنند. دوستانی وجود دارند که سیمرغ خود را وقتی به فرانسه می‌رسند به داخل آب می‌اندازند. افتخار ما این است که فیلمسازی را که انصراف داد نه تحریم کردیم و نه تهدید.»
فقط دو خط قرمز داریم
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران همچنین درباره خط قرمزهای جشنواره و فیلم‌هایی تحت عنوان LGBT گفت: «این آثار همچنان در جشنواره فیلم کوتاه تهران جایی ندارند به دلیل توجه بیش از حدی که گاهی به این آثار در جشنواره‌های دیگر می‌شود و نسبت به آنها دوپینگ می‌شود با تعداد زیادی فیلم‌های شبیه به هم مواجه می‌شوید که هر جشنواره‌ای برای آن خط ویژه‌ای باز کرده است. ترجیح می‌دهیم در حوزه آگراندیسمان چنین فیلم‌هایی نباشیم. این موضوع در کنار کودک‌کشی خط قرمزهای موضوعی ما هستند.»
آینه همه ایران
علاوه بر رویکرد «بومی‌گرایی در ژانر»، چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش ملی، همت خود را بر این مهم گمارده که «جشنواره فیلم کوتاه تهران، آینه همه ایران» باشد تا فیلمسازان خطه‌های مختلف ایران بتوانند جلوه‌ای از فرهنگ‌ها، آیین و رسوم، زندگی شهری و زیست اقوام در سرتاسر ایران را با تکیه بر هویت ملی و دینی مردم و با تمرکز بر داستان‌گویی و توجه به ژانر در فیلمسازی بازتاب دهند. گستردگی ایران چه در حوزه فیلمسازان و چه مضامین،از سیاست‌های برگزارکنندگان جشنواره است اما همان‌طور که دبیر جشنواره تأکید دارد «نه اینکه خط ویژه‌ای را برای فیلم‌های شهرستانی باز کنیم اما از میان فیلم‌های هم سطح به فیلمسازان شهرستان‌ها توجه می‌کنیم. خیلی از بچه‌هایی که در تهران فیلم می‌سازند همان بچه‌های شهرستان هستند اما به دلیل سهولت فیلمسازی در تهران امسال شاهد یک تغییر سهم جزئی هستیم، سال گذشته حدود ۳۰ درصد برای تهران بود امسال این آمار ۲۶ درصد شده است.» به گفته آذرپندار، پذیرفتن آثار برگزیده 3 جشنواره منطقه‌ای، تجهیز دفاتر انجمن سینمای جوانان حداقل در حوزه تجهیزات آموزشی و رایگان شدن آموزش فیلمسازی در 10 استان محروم کشور در راستای همین سیاست است.
رکوردشکنی جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش بین‌الملل
طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست امسال‌ با ثبت عدد ۷۲۱۶ فیلم کوتاه از ۳۱ کشور رکورد حضور بین‌المللی در این جشنواره شکسته شده و اسپانیا با ۹۱۳ اثر پیشتاز ثبت‌ اثر است. پولی شدن دریافت آثار به منظور درآمدزایی و اضافه شدن دو جایزه «حقیقت جویان» و «راه ابریشم» از دیگر تغییرات بخش بین‌اللمل است.برای این دوره ۱۸۷۸ اثر در بخش ملی متقاضی حضور هستند که تهران با ۴۷۰ اثر و اصفهان با ۱۵۴ اثر در صدر قرار دارند. از این میان ۲۹۵ فیلمساز معادل ۱۶.۵ درصد
شرکت کنندگان خانم و بیش از ۱۹۰۰ معادل ۸۳.۵ درصد فیلم‌سازان آقا هستند. همچنین بخش عکس که سال گذشته به صورت جنبی برگزار شد امسال فضایی رقابتی خواهد داشت. برگزاری ۱۰ نشست تخصصی به شکلی نو، پنج نشست بین‌المللی و پنج نشست فرهنگی از دیگر بخش‌های جنبی جشنواره است. آن طور که مهدی آذرپندار در این نشست عنوان کرد جشنواره فیلم کوتاه تهران به خاطر رسیدن به دوره چهلم، امسال برنامه‌های متنوعی خواهد داشت.                 

 

جستجو
آرشیو تاریخی