صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و دو - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و دو - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

طرح‌های اجرایی برای تأمین آب پایدار در شهرها و روستاهای فارس

آب شرب برای روستاهای شیراز ذخیره می‌شود

شیراز-   شهر شیراز همواره در تیررس کم‌آبی قرار داشته و در ماه‌های گرم تنش آب دامن شیراز و شهرها و روستاهای اطراف آن را می‌گیرد. یکی از راه‌های تأمین آب روستاهای اطراف شیراز در ماه‌های گرم سال، ایجاد مخازن ذخیره آب شرب در مناطق روستایی است.
مخزن آب می‌تواند از هدررفتن آب جلوگیری کرده و آب را برای روزهای مورد نیاز ذخیره کند.
در ابتدا از مخازن آب برای ذخیره آب آشامیدنی استفاده می‌شد، اما امروزه مخزن آب دارای کاربردهای گوناگونی است.
 مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز نیز با تأکید بر اهمیت خدمت‌رسانی به روستاها همزمان و به‌ موازات با کلانشهر شیراز به ایرنا گفت: مخزن ده شیخ با ظرفیت ۵۰۰ مترمکعب به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است.
 بهمن بهروزی افزود: برای آبرسانی به روستای سیاخ‌دارنگون و توابع نیز مخزن ۵۰۰ متر مکعبی وارد مدار بهره‌برداری شده است.
 وی همچنین از پیشرفت فیزیکی 7 درصدی مخزن بتونی بیدزرد خبر داد و گفت: انتظار می‌رود مخزن ۲هزارمترمکعبی بید زرد با این سرعت پیشروی، در پاییز امسال وارد مدار بهره‌برداری شود.
 مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز گفت: برای احداث مخزن به ظرفیت دوهزار متر مکعب جهت آبرسانی به شهر داریون و روستاهای دیندارلو و توابع دو مرتبه مناقصه برگزار شده و به علت عدم گزینش پیمانکار، مناقصه در حال برگزاری مجدد است.

آبرسانی به شهر لپویی و زرقان
شهرهای اطراف شیراز هم در نیمه اول سال با تنش آبی و مشکل تأمین آب شرب مواجه‌اند. از این رو پروژه‌های انتقال آب سد درودزن به لپویی و تأمین آب شهر زرقان که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته بود به آستانه بهره‌برداری رسیده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس از پایان عملیات اجرایی فاز نخست خط انتقال آب سددرودزن به شهر لپویی و بهره‌برداری از چاه شماره ۹زرقان و اضافه شدن ۳۰ لیتر بر ثانیه آب به منابع این شهر خبر داد.
علی جان صادق‌پور گفت: این پروژه آبرسانی که بخشی از اعتبار آن توسط یکی از خیرین نیکوکار این منطقه و شورای شهر لپویی تأمین شده، همزمان با هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.
وی همچنین از اتمام عملیات اجرای طرح آبرسانی به شهر زرقان خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از چاه شماره ۹ زرقان و خطوط انتقال آن، ۳۰ لیتر بر ثانیه آب به منابع این شهر اضافه می‌شود.
صادق‌پور افزود: طرح آبرسانی به شهر زرقان که شامل حفر و تجهیز یک حلقه چاه همراه با اجرای خط انتقال برق و آب است با صرف اعتباری بالغ بر ۱۰۵ میلیارد ریال اجرا و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی