معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

بخشنامه جدیدی در حوزه حجاب نداریم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با تأکید بر اینکه هیچ بخشنامه جدیدی در حوزه حجاب و عفاف برای دانشگاه‌ها تدوین نشده است، گفت: دشمن، بازی هوشمندانه‌ای را شروع کرده و می‌خواهد دانشگاه را بزند. نباید تصویر معوج رسانه‌ای از دانشگاه‌ها را باور و تکثیر کرد. وضعیت حجاب در دانشگاه‌ها از متوسط جامعه بالاتر است.
عبدالحسین کلانتری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا، به پرسش‌هایی درباره موضوع‌های مختلف ازجمله موضوع عفاف و حجاب و بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها پاسخ داد. وی در بخشی از این گفت‌و‌گو در پاسخ به سؤال‌هایی درباره موضوع آیین‌نامه اعتراضات تجمعات دانشجویی و همچنین خبری درباره ارجاع بخشنامه عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها به معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، گفت: بر اساس اسناد بالادستی موجود، توصیه‌نامه سیاستی اجرایی (handbook) در هشت مرحله تدوین و در تیر ۱۴۰۱ ابلاغ شد که در حال اجراست و اصلاً جدید نیست. آیین‌نامه اعتراضات هم در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها پیگیری می‌شود. مسأله حجاب و عفاف، مسأله درون‌زای دانشگاه نبود و از بیرون به دانشگاه منتقل شد. حدود بهار سال ۱۴۰۱ هم تحلیلی از مسأله حجاب داده بودم. بر اساس مبادی و مبانی دینی وضعیت حجاب در جامعه ما مطلوب نیست، اما این مسأله بیش از اینکه مشکلی عقیدتی باشد، مشکل سبک زندگی است و باید در متن مسأله سبک زندگی آن را فهمید. این مسأله برآمده از ساحت سبک زندگی بوده و درک آن بسیار مهم است. افرادی قصد دارند دوقطبی در جامعه پدید آورند و پوشش‌های برآمده از سبک زندگی متفاوت را تعبیر به ضدیت با دین کنند و جامعه دیندار را در مقابل این امر قرار دهند.
وی در پاسخ به این سؤال که عده‌ای از دانشجویان و اساتید در اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ دستگیر و عده‌ای هم پس از دستگیری، شامل عفو رهبری شدند، آیا از این افراد هستند کسانی که هنوز در بازداشت باشند؟ آیا وزارت علوم دستورالعملی به کمیته‌های انضباطی در این مورد داده یا خود دانشگاه‌ها در این زمینه بر اساس قوانین داخلی اقدام می‌کنند؟ گفت: دانشگاهی که آرام باشد، تحرک و پویایی نداشته باشد، دانشگاه مرده است زیرا دانشگاه مهد زایش معرفت، آگاهی و علم است و این ایجاب می‌کند در فضای دانشگاه فرصت‌هایی برای کنشگری، تفکر و آزاداندیشی وجود داشته باشد زیرا دانشجویان در مقطعی وارد دانشگاه می‌شوند که باید اجتماعی شوند و از فرایندهایی که در آینده در جامعه با آن روبه‌رو می‌شوند، آگاهی یابند. ما به نوبه خود سعی کردیم این اتفاق بیفتد که دشوار بود. دو سال کرونا باعث شده بود همه مجموعه‌های دانشجویی دچار رکود شده و گاه کاملاً منحل شوند و این امر فی‌نفسه فعالیت جمعی و مدنی و قانونمند را دچار اختلال می‌کرد. بنابراین بازسازی و احیای مجموعه‌های دانشجویی در دستورکار قرار گرفت. در راستای احیای این مجموعه‌ها اقدامات زیادی شد که مؤثر هم بود؛ طوری‌که به نظر من یکی از علل کمتر بودن خشونت در درگیری‌های دانشگاه‌ها نسبت به جامعه، همین موضوع بود.
کلانتری تأکید کرد: سیاست ما این بود که اعتراض را از اغتشاش جدا کنیم و حتی اغتشاشات را به سمت اعتراض قانونمند ببریم و از آنجا تمام این ظرفیت‌ها را برای تعالی کشور و نظام هدایت کنیم. تأکید داشتیم مدل اعتراض را سامان‌مند و مدنی کنیم تا هزینه کمی برای دانشگاه، دانشجو، جامعه و نظام داشته باشد.
وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو، درباره اینکه هنوز سر مسأله بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها با وجود تأکیدات وزیر علوم و معاونت فرهنگی، بحث وجود دارد و دانشگاه‌ها این میزان بودجه یعنی ۵ درصد را برای فعالیت‌های فرهنگی متناسب نمی‌دانند، گفت: دانشگاه‌ها ردیف بودجه مشخص برای فعالیت فرهنگی نداشتند و تلاش کردیم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ این امر را با نامه‌نگاری با سازمان برنامه و بودجه و ریاست محترم جمهوری بگنجانیم که محقق شد. واقعیت تلخ این است که پیش از این اساساً چنین ردیفی وجود نداشت و پیگیری و نظارت بر میزان و نوع هزینه‌کرد فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها سامان مشخصی نداشت که اکنون بودجه ۵ درصد فرهنگی در بند ل تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مصوب شده است. در اصلاحیه لایحه بودجه امیدواریم با مساعدت مجلس قیودات برداشته شود و حداقل ۵ درصد به معنای واقعی کلمه به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص یابد. البته به دلیل تخصیص بالای ۱۰۰ درصدی که سال پیش برای دانشگاه‌ها محقق شد و دستورات مؤکد و مکرر وزیر علوم، انتظار داریم دانشگاه‌ها با تخصیص‌های خوب در این فعالیت‌ها همراهی کنند. قطعاً هزینه‌کرد برای فعالیت فرهنگی سرمایه‌گذاری است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی