صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت و یک - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت و یک - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

واشنگتن 100 مقام نیکاراگوئه را تحریم کرد

آخرین دستاویز واشنگتن برای حفظ نفوذ در امریکای لاتین

گروه جهان/  امریکا در واکنش به تعطیلی یکی از معدود دانشگاه‌های امریکای لاتین که به حمایت غرب با دولت نیکاراگوئه مخالفت می‌کرد، بیش از 100 مقام حامی دانیل اورتگا، رئیس جمهور این کشور را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.
به نوشته رویترز، این تحریم شامل ممنوعیت سفر به امریکا می‌شود و اموال این افراد نیز در ایالات متحده بلوکه خواهد شد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت جو بایدن با تأیید این فهرست تحریمی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «وزارت خارجه محدودیت‌های ویزا برای بیش از 100 مقام نیکاراگوئه را به خاطر نقض حقوق بشر در این کشور و زیرسؤال بردن دموکراسی اعمال کرده است. در عین حال از دولت نیکاراگوئه می‌خواهیم فوری و بدون پیش شرط مقدمات آزادی اسقف آلوارس و دیگر منتقدان سیاسی این کشور را فراهم آورد.»
آنطور که آسوشیتدپرس نوشته است، شمار زیادی از کسانی که با هدایت غرب کمپین‌های انتقادی علیه دولت به راه انداخته‌اند، در حالی بازداشت و زندانی شده‌اند که این کشور انتخابات 2026 را پیش رو دارد؛ انتخاباتی که از هم‌اکنون اورتگا امید زیادی به پیروزی در آن دارد.
در چند روز گذشته اما دولت نیکاراگوئه با تعطیلی این دانشگاه غیردولتی که آن را مرکز تروریسم خوانده بود، واکنش امریکایی‌ها را بشدت برانگیخته تا حدی که واشنگتن مدعی است رئیس جمهور 75 ساله نیکاراگوئه با این اقدام کشورش را بزودی از مسیر دموکراتیک خارج خواهد کرد.
 
تقابل نیکاراگوئه با امریکا
تعطیلی اخیر دانشگاه غیردولتی نیکاراگوئه آخرین اقدام دولت این کشور علیه منتقدان حامی غرب بود. پیش از این نیز دست کم 26 دانشگاه به دستور رئیس جمهور این کشور تعطیل شده بود و این دانشگاه ها آخرین روزنه امید امریکا و حامیانش برای مداخله‌جویی در نیکاراگوئه به شمار می‌رفت.
برایان نیکولز، رئیس بخش روابط با نیم کره غربی گفت: «تعطیلی این دانشگاه نقض دوباره استانداردهای دموکراتیک بود. این دانشگاه از معدود مراکز آموزشی بود که تحت کنترل اورتگا مدیریت نمی‌شد و این خبر باعث ناامیدی بسیاری شده است.»
در همین حال اما برخی ناظران این اقدام دولت را تقابلی در برابر امریکا تلقی کرده‌اند. دکتر دارویو مورنو، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه فلوریدا معتقد است: «نیکاراگوئه دیگر از امریکا هراسی ندارد. تعطیلی این دانشگاه تقابل شدیدی بوده است.
به نظرم این شرایط به خاطر آن اتفاق افتاده که امریکا در برابر سیاست‌های نیکاراگوئه بسیار ضعیف عمل کرده است.»
تعطیلی این دانشگاه تنها 4 ماه پس از آن رخ داد که در پی دستور دولت نیکاراگوئه برای تعلیق روابط با واتیکان، این نهاد مذهبی، دفتر خود در این کشور را تعطیل کرد.
به نوشته المیادین نیکاراگوئه یکی از چندین کشور امریکای لاتین است که بیشترین آسیب را از سیاست‌های تحریمی، استبدادی و مداخلات واشنگتن تجربه کرده است. بنابراین سیاست‌های امریکا ستیزانه نیکاراگوئه در برهه فعلی برای دیگر کشورهای امریکای مرکزی بسیار دارای اهمیت است.
چراکه به طور مثال هندوراس نیز در تلاش برای خروج از سایه نفوذ واشنگتن است و هر دو کشور به تازگی با قطع روابط با تایوان، پیوندهای خود با چین را که اصلی‌ترین و مهمترین رقیب امریکا است، تقویت کرده‌اند.حدود دو هفته قبل پسر اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه سفری به چین داشت که خروجی این سفر تضمین توافق‌های تجارت آزاد با پکن و تقویت روابط با این کشور و تأکید بر پایبندی این کشور به اصل چین واحد بود.
جستجو
آرشیو تاریخی