صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس جمهور در اولین اجلاسیه ملی مردمی‌سازی دولت :

دولت سیزدهم در عمل به مردم میدان داد

اگر نیرویی تحول‌خواه نیست حتماً این نیرو را از جلوی پای نیروهای تحول‌خواه کنار بزنید

رئیس جمهور روز گذشته در «اولین اجلاسیه ملی مردمی‌سازی دولت» با بیان اینکه در دوران برپایی نظام اسلامی هر جا به مردم نقش داده شده شاهد موفقیت‌های چشمگیر بودیم و هر جا از نقش مردم غفلت شد، دچار مشکل شدیم، اظهارکرد: با توجه به تجارب گذشته، تلاش کردیم در این دولت نه در شعار و حرف، بلکه در عمل به مردم میدان دهیم تا دولت به وظایف هدایتی، حمایتی و نظارتی خود پرداخته و کارها از سوی مردم انجام شود.
آیت‌الله رئیسی در سخنان خود در این مراسم که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به اینکه مردم آمادگی دارند در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند، اضافه کرد: اگر این زمینه فراهم شود، نیروهای مردمی می‌توانند علاوه بر عرصه اقتصادی در عرصه‌های اجتماعی و از جمله کاهش آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق، اعتیاد‌، حاشیه‌نشینی، مفاسد اجتماعی و اخلاقی نیز نقش مؤثری داشته باشند.
رئیس جمهور به گسترش فعالیت گروه‌های مردمی جهادی، بویژه در خدمت‌رسانی به مناطق روستایی و محروم نیز اشاره کرد و افزود: با کمک این گروه‌ها آبرسانی به 3 هزار و 500 روستا از مجموع 10 هزار روستای هدفگذاری شده به سرانجام رسیده است؛ با شرکت مردم هیچ سختی‌ای در کارها وجود ندارد.
وی با بیان اینکه امروز بیشترین گزارشات از اقدامات ضدانقلاب، معاندین و مخالفین و کسانی که می‌خواهند توطئه کنند، از سوی مردم به سیستم اطلاعاتی ارائه و کشف بسیاری از توطئه‌ها از سوی مردم انجام می‌شود، به گزارش‌های مردمی در زمینه سلامت اداری اشاره و تصریح کرد: دستگاه‌های اطلاعاتی، حراست‌ها و هیأت‌های تخلفات نیز در زمینه مقابله با تخلفات فعال هستند، اما نیروهای مخلص اداری نیز وقتی مصادیق رشوه، فساد و پارتی‌بازی را مشاهده می‌کنند نسبت به آنها حساس هستند و بیشترین سلامت اداری ما مرهون احساس مسئولیت نیروهای کارآمد، مخلص و حزب‌اللهی است.
رئیس جمهور همچنین تعاونی‌ها را نیز حوزه‌ای مهم از فعالیت‌های مردم برشمرد و گفت: دولت باید از تصدی‌گری خود در اقتصاد کاسته و نقش نظارتی خود را افزایش دهد. مردم انتظار داشتند با خصوصی‌سازی‌ها کار، تولید و اشتغال رونق بگیرد، اما برعکس شد و این به‌خاطر این بود که در بعضی از موارد درست عمل نشد.

دستگاه‌ها برای مردمی کردن برنامه داشته باشند
 آیت‌الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه دستیاران مردمی باید با بهره‌گیری از جمع‌های نخبگانی مسأله مردمی کردن را به پیش ببرند و الا به صرف گفتن، کار مردمی نمی‌شود، اضافه کرد: همه دستگاه‌های اداری باید برای مردمی کردن مأموریت‌های خود برنامه دقیق داشته باشند.
رئیس جمهور اضافه کرد: برای هر تصمیمی یک پیوست مردمی کردن کارها تهیه شود تا معلوم باشد مردم چگونه می‌توانند در آن نقش ایفا کنند. همچنین تلاش کنید نظام مسائل را در دستگاه‌های مرتبط تعریف کنید.

ضرورت حمایت از مدیران موفق
وی به اظهارات یکی از سخنرانان پیش از خود درباره تغییر یک فرماندار پرکار و پرتلاش اشاره کرد: آقای استاندار حتماً این موضوع را دنبال کنند، نیروی موفق را باید تقویت کرد و به او میدان داد. اگر یک فرماندار موفق بود، حتماً تثبیت‌اش کنید، اجازه دهید فرماندار، بخشدار و رئیس اداره موفق بماند و به کارش ادامه دهد.
رئیس جمهور اضافه کرد: نیروهای حزب‌اللهی، انقلابی، اهل اقدام و عمل باید تقویت شوند. اگر افرادی از بیرون فشار می‌آورند خیلی مهم است که مدیر بالاتر در مقابل این فشارها ایستادگی کند تا کسی در امور دخالت نکند. قبلاً هم گفته‌ام توصیه و ارائه نظرات به مدیران دولتی اشکالی ندارد، اما مسئولیت با مسئولین دولتی و مدیران دستگاه‌هاست و اجازه ندهند فشارها بر آنان تأثیر بگذارد و نیروهای کارآمد ما زیر سؤال قرار بگیرند یا پشت آنان خالی شود؛ ما از نیروی کارآمدمان تا آخر حمایت می‌کنیم. آیت‌الله رئیسی از سازمان اداری و استخدامی و رئیس آن خواست که زمینه میدان دادن به نیروهای مردمی و انقلابی در سازمان‌ها و ادارات را تکمیل کنند و‌ الا به صرف گفتن کارها مردمی نمی‌شود.

همراهی مردم رمز موفقیت دولت
رئیس جمهور اضافه کرد: حتماً باید سازکاربرای میدان دادن به مردم به نحوی آماده شود که همه دستگاه‌ها مردم را در کنار و همراه خودشان ببینند و مردم هم احساس کنند که این دستگاه همراه با آنها کار را پیش می‌برند؛ این رمز موفقیت دولت است.
وی گفت: این روش هزینه‌ها را کاهش، سرمایه اجتماعی را افزایش و نشاط اجتماعی را در جامعه افزون می‌کند و باعث می‌شود مردم که اساس و پایه انقلاب و تحول در کشور هستند احساس کنند که در جایگاه خودشان که جایگاه رشد و شکوفایی در کشور است، قرار دارند.
آیت‌الله رئیسی ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده با تأکید بر اینکه مدیران و مسئولان دستگاه‌ها در جهت مردمی کردن کارها باید یک حرکت تحولی انجام دهند، اظهارکرد: نیروهایی را به کار بگمارید که دیدگاه تحولی دارند و مردم را به حساب می‌آورند. اگر نیرویی تحول‌خواه نیست حتماً این نیرو را از جلوی پای نیروهای تحول‌خواه کنار بزنید تا تحول در دستگاه‌ها پا بگیرد.
 
دیدار با اسدی، دیپلمات تازه آزاد شده ایرانی
رئیس جمهور همچنین جمعه گذشته، به مناسبت 26 مرداد سالروز بازگشت آزادگان به کشور با حضور در منزل آقای «اسدالله اسدی» با این دیپلمات تازه آزاد شده از زندان‌های اروپا دیدار و از صبر و ایستادگی او در دوران اسارت تجلیل کرد. آیت‌الله رئیسی در این دیدار که در فضایی صمیمی برگزار شد، گفت:‌ مدعیان حقوق بشر بار دیگر نشان دادند که به هیچ قانونی پایبندی ندارند و با نقض آشکار و بی‌سابقه مصونیت دیپلماتیک دیپلمات ایرانی، قوانین، ضوابط و اصول بین‌المللی را زیر پا گذاشتند. در این دیدار آقای اسدی نیز گزارشی از روند اسارت و دوران حبس خود در زندان‌های آلمان و بلژیک به رئیس جمهور ارائه کرد.

 

بـرش

تجلیل رئیس جمهور از قهرمان حرم شاهچراغ(ع)
فرزاد بادپا، خادم قهرمان حرم شاهچراغ(ع) از میهمانان این مراسم بود. آیت‌الله رئیسی نیز از وی با اهدای لوح، قدردانی و تجلیل کرد. بادپا در حمله اخیر تروریستی به حرم سوم اهل بیت(ع) در ایران، با دست خالی توانست تروریست تکفیری را خلع سلاح کند.
همچنین در بیست و چهارمین مجمع عالی فرماندهان و مسئولین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از فرزاد بادپا خادم حرم حضرت شاهچراغ(ع) تجلیل شد.
 در پی درخواست این خادم شجاع و فداکار حرم شاهچراغ(ع) مبنی بر عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه با درخواست این خادم فداکار موافقت و دستور استخدام وی را صادر کرد. یک سفر کربلای معلی به‌همراه خانواده نیز به این خادم قهرمان اهدا شد.

جستجو
آرشیو تاریخی