صفحات
شماره هشت هزار و دویست و شصت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و شصت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

گفتمان‌های هنر اسلامی مدرن

 کتاب «گفتمان‌های هنر اسلامی مدرن» در واقع مطالعه جامعه‌شناختی هنر مدرن معاصر در سرزمین‌های اسلامی است. آنچه «هنر اسلامی مدرن» دانسته می‌شود یک سبک هنری منسجم و یکدست نیست، بلکه طیف متنوعی از تجربه‌های هنری است که در زمینه‌ها، زمان‌ها و گفتمان‌های فرهنگی و سیاسی مختلف، متفاوت است و هنرمندان زیادی تلاش کرده‌اند که هنر اسلامی مدرن را شکل دهند.
 در کتاب «گفتمان‌های هنر اسلامی مدرن» به تحولات تاریخی هنر در ایران، ترکیه، مصر، عراق و دیگر کشورهای عربی در طول قرن بیستم پرداخته می‌شود. مؤلف این اثر که دانشیار دانشگاه هنر است در این پژوهش، شرح می‌دهد که در بستر تحولات اجتماعی، تجربه‌های متنوع از مدرنیته بدست آمده و گونه‌های متنوع از پیوند هنر اسلامی و هنر مدرن شکل گرفته است.
مباحث کتاب در 8 فصل سامان یافته است که از آن جمله می‌توان به این سرفصل‌ها اشاره کرد: هنر سرزمین‌های اسلامی در گفتمان شرق‌شناسی، هنر سرزمین‌های اسلامی در گفتمان‌ ملی‌گرا، هنر سرزمین‌های اسلامی در گفتمان بازگشت‌گرا، هنر سرزمین‌های اسلامی در گفتمان اسلام سیاسی، هنر سرزمین‌های اسلامی در گفتمان جهانی‌شدن و هنر سرزمین‌های اسلامی در گفتمان خاورمیانه.
این اثر، در جشنواره بین‌المللی فارابی امسال، به عنوان اثر برگزیده گروه «مطالعات هنر و زیبایی» انتخاب شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی