در آستانه برپایی دومین دوره از نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر عنوان شد

برای حرکت به سوی آینده نیازمند تاریخ هستیم

گروه فرهنگی/ پژوهشگران و علاقه‌مندان کتاب‌های تاریخی از بیست و هشتم ماه جاری تا هشتم شهریور ماه شاهد برپایی دومین دوره نمایشگاه تخصصی کتاب‌های تاریخ معاصر، با ارائه یک‌هزار و 500 عنوان کتاب از 380 ناشر خواهند بود؛ این رویداد علمی- فرهنگی به شکل مجازی و با تخفیفی 25 درصدی برای عموم برگزار می‌شود.
 
تاریخ انسان‌ساز است
به گزارش «ایران»، نشست خبری نمایشگاه تخصصی کتاب‌های تاریخ معاصر که شاهد برپایی دومین دوره آن از طریق سامانه خرید از کتابفروشی هستیم به میزبانی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. احمد عطایی، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت ضمن اشاره به نکاتی درباره اهمیت انتشار کتاب‌های تاریخی گفت: «تاریخ معلم انسان‌هاست و عنوان این نمایشگاه نیز «تاریخ چراغ راه آینده است» که برگرفته از نهج‌البلاغه است. چون تاریخ عبرت از گذشته و پشتیبان یک ملت است.»
عطایی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به نقل قول‌هایی درباره اهمیت تاریخ و ضرورت بازخوانی آن گفت: «سقراط درباره اهمیت تاریخ در جمله‌ای می‌گوید نخستین گام برای برداشتن یک ملت از صحنه پاک کردن حافظه آنهاست. ضد انقلاب‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر تاریخ ایران را طبق دیدگاه خودمان بنویسند نیازی به استفاده از ابزار دیگری ندارند. همین شیوه در دوره پهلوی انجام شد تا به واسطه‌اش تلاش برای پاک کردن تاریخ ملتی مسلمان را به جریان درآوردند.»
عطایی با تکیه بر یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: «مقام معظم رهبری، مکرر جوانان و نوجوانان را به مطالعه تاریخ دعوت کرده‌اند. رهبری می‌فرمایند حافظه ملت نباید کمرنگ شود و اگر جوانان ما تاریخ ۱۵۰ سال گذشته را مطالعه نکنند متوجه نخواهند شد که چه بر ملت گذشته و در آینده چه باید کرد؟ برای حرکت به سمت آینده نیاز است که تاریخ را بدانیم. بر همین اساس در این نمایشگاه کتاب‌هایی درباره دوره مشروطه تا دهه اول انقلاب عرضه می‌شود.»
 
شناخت سره از ناسره در تاریخ کار دشواری است
حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، دبیر مجمع مهتاب از دیگر افراد حاضر در این نشست بود که به ذکر توضیحاتی درباره نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر پرداخت. این پژوهشگر تاریخ گفت: «در مباحث تاریخی شناخت سره از ناسره کاری بسیار دشوار و دغدغه بسیاری از مراکز اسنادی است. یکی از راهکارهای مؤثر برای کسب آگاهی لازم درباره تاریخ، استانداردسازی روایت‌های تاریخی است تا از این طریق مخاطب بتواند روایت درست را دریابد.»
فخرزاده ادامه داد: «یکی دیگر از روش‌ها، ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در بررسی تاریخ است که متأسفانه تاکنون ایجاد نشده است. با همه اهمیتی که مطالعه تاریخ دارد شاید امروزه هر کسی حوصله نداشته باشد که یک کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای را بخواند بنابراین گاهی می‌توان به کمک یک فیلم یا حتی اثر داستانی اطلاعات لازم تاریخی را به دست آورد.»
وی با اشاره به برخی مشکلاتی که مؤسسات پژوهشی و اسنادی در انتقال تاریخ با آنها روبه‌رو هستند، گفت: «در آرشیو ملی میلیون‌ها سند وجود دارد که شاید تنها دو میلیون برگ آنها اسکن شده باشد. متأسفانه بودجه لازم در اختیار نیست که با سرعت و کیفیت بهتری اسناد اسکن شود و در دسترس مخاطب قرار بگیرد. در قوه قضائیه اسناد بسیاری مربوط به پیش از انقلاب در گونی‌هایی نگهداری می‌شود که هنوز اسکن نشده تا در دسترس مخاطب قرار بگیرد.»
حجت‌الاسلام فخرزاده ادامه داد: «برای رفع چنین مشکلی مراکز پژوهشی و اسنادی کنار هم قرار گرفتند و مجمع مهتاب را به وجود آوردند. البته این مجمع، سال‌هاست تشکیل شده اما دبیرخانه آن به تازگی شکل گرفته تا سبب همپوشانی فعالیت‌های منتهی به دسترسی مخاطب به اسناد شود. برگزاری این نمایشگاه، جایزه کتاب اندرزگو، جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی و تصویب روز تاریخ‌نگاری در تقویم از دیگر فعالیت‌هایی است که به همت دبیرخانه مجمع مهتاب انجام شده تا در زمینه انتقال درست تاریخ به جامعه گام‌هایی برداشته شود.»
محمدحسین کریم‌‌پور، دبیر بخش کتاب مجمع مهتاب نیز گفت: «برای عرضه آثار تاریخی در این نمایشگاه در گام نخست حدود 17 هزار کتاب فهرست شد. در نهایت یک‌هزار و 500 کتاب از سوی 380 ناشر عرضه می‌شود چراکه بسیاری از آن آثار دیگر بازنشر نشده و در دسترس نبودند. کتاب‌های این دوره مرتبط با یک دهه اخیر هستند.»
 گفتنی است که دومین دوره از نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر همزمان با 28 این ماه، مصادف با سالروز کودتای 28 مرداد ماه تا هشتم شهریور مصادف با ورود نیروهای متفقین به ایران و خروج پهلوی اول از کشور برگزار خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی