صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

وعده دادگستری گلستان برای حل مشکل پرورش‌دهندگان میگوی گمیشان

گرگان - گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی‌پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده و حالا این استان یکی از صادرکنندگان اصلی میگو به حساب می آید.  با وجود این، فعالان پرورش میگو همواره از مشکلات موجود گلایه دارند. فعالان پرورش میگو شهرستان گُمیشان در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان گلستان افزایش اجاره بهای مزارع، مشکل صدور سند، نبود پایانه صادراتی، نقص زنجیره تولید میگو به علت نبود مزارع تکثیر لارو، تأمین امنیت سایت میگو در فصل برداشت  را از مهم‌ترین دغدغه‌های پرورش‌دهندگان میگو برشمردند و خواستار توجه ویژه مسئولان  برای رفع مشکلاتشان شدند.
مشکلات پرورش‌دهندگان به‌زودی رفع می شود
«حیدر آسیابی» رئیس کل دادگستری استان گلستان  در این خصوص اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل پرورش دهندگان میگو در گمیشان، تمدید قرارداد و میزان افزایش اجاره بها بوده که مذاکرات لازم در این نشست با مسئولان  مربوطه انجام و توافق شده تا این موانع هرچه سریع‌تر برطرف شود.
وی در خصوص مشکل صدور سند مزارع پرورش میگو در گمیشان، گفت: با بررسی راهکارهای قانونی، مشکل صدور سند برای این مزارع به زودی رفع خواهد شد. در ارائه خدمات برق، گاز و آب برای مزارع هم قرار شده  متولیان پیگیری لازم را انجام دهند.
آسیابی تکمیل زنجیره تولید را از دیگر مشکلات طرح شده از سوی سرمایه‌گذاران حوزه میگو در استان برشمرد و افزود: قرار شد با کمک اداره کل شیلات و مرکز تحقیقات زیرمجموعه آن و کمک پرورش‌دهندگان، طرح تحقیقاتی برای بررسی امکان تکثیر میگو در استان صورت گیرد.
پیش‌بینی برداشت 4 هزار تن میگو در گمیشان
«اسماعیل جباری»، مدیر کل شیلات استان گلستان هم  در این نشست با اشاره به اینکه گُمیشان قطب پرورش میگو استان گلستان است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 3 هزار و ۷۰۰ تا 4 هزار تن میگو از  مزارع این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.
وی ادامه داد: کار آماده‌سازی پرورش میگو با نظارت اداره کل دامپزشکی استان گلستان هر ساله از اواخر اردیبهشت ماه با آبگیری استخرها آغاز و در میانه شهریورماه تا اواخر مهرماه هم جمع آوری محصول انجام می‌شود.
مدیرکل شیلات استان گلستان اظهار داشت: در استان گلستان 7  مرکز فعال  نگهداری و فرآوری میگو وجود دارد که 3 مرکز آن دارای کد آی‌آر بوده  و محصول آنها به خارج از کشور  صادر می شود.
جستجو
آرشیو تاریخی