صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

ترامپ یک قدم به زندان نزدیک شد

زهره صفاری/  دادستان جورجیا، در چهارمین پرونده کیفری دونالد ترامپ کیفرخواست صادر کرد و به رئیس‌جمهور سابق امریکا و 18نفر از مشاوران و نزدیکانش کمتر از دو هفته فرصت داد تا خودشان را به دادگاه این ایالت معرفی کنند.
به گزارش ایندیپندنت، ترامپ که پس از صدور این کیفرخواست، در مجموع چهار پرونده کیفری‌اش در ایالت‌های مختلف در 91 فقره مورد اتهام قرار گرفته، در این پرونده از سوی دادستان دموکرات جورجیا به تلاش برای ابطال نتایج انتخابات این ایالت در سال 2020 با یک توطئه گسترده متهم شده است.
در کیفرخواست 98 صفحه‌ای که علیه رئیس‌جمهور سابق امریکا، وکلا و سایر دستیاران ارشد او صادر شده است، تماس تلفنی ترامپ با برد رفنزپرگر، معاون فرماندار و رئیس کمیسیون انتخابات این ایالت و درخواست او برای پیدا کردن 11‌هزار رأی به نفع او برای شکست بایدن در جورجیا به عنوان سندی مهم برای اثبات اتهام توطئه وی برای مداخله غیرقانونی در انتخابات مورد تأکید قرار گرفته است.
فانی ویلیس، دادستان دموکرات این ایالت که از فوریه 2021 تحقیقات در این پرونده را آغاز کرده بود، مدعی است تا پیش از ظهر جمعه 25 آگوست(3 شهریور) به 19 متهم فرصت داده است داوطلبانه خود را معرفی کنند و اگر امتناع کنند، بازداشت خواهند شد.
در فهرست متهمان دادگاه جورجیا، علاوه‌ بر دونالد ترامپ که شاخص‌ترین متهم این پرونده است، جفری کلرک؛ از مقامات سابق دادستانی امریکا، سیدنی پاول و جنا الیس؛ دو وکیل ترامپ و رودی جولیانی؛ مشاور و وکیل شخصی سابق رئیس‌جمهور پیشین، از مهم‌ترین متهمانی هستند که براساس این کیفرخواست «آگاهانه و به خواست خود به جریان توطئه برای مداخله غیرقانونی در نتیجه انتخابات جورجیا به نفع ترامپ» وارد شده‌اند.
 
حمله همه جانبه جمهوری‌خواهان
در بیانیه‌ای که کمپین ترامپ پس از صدور این کیفرخواست صادر کرد، دادستان جورجیا به دلیل وارد کردن این اتهام‌ها به وی آن هم در مهم‌ترین ماه‌های تبلیغاتی انتخابات 2024 ریاست‌جمهوری امریکا، «حزبگرای هار» خوانده شد. اما این بیانیه سبب نشد تا ترامپ در صفحه اجتماعی شخصی‌اش ساکت بماند و در پیام‌هایی علاوه بر آنکه مانند سه پرونده دیگر خود را بیگناه خواند، این اتهام را اشتباه فانی ویلیس، دادستان جورجیا اعلام کرد و کیفرخواست صادر شده را با توهین به این مقام قضایی به نقد کشید. همزمان او در گفت‌و‌گو با فاکس نیوز گفت: «19 نفر متهم شده‌اند و همه جهان به اینکه امریکا تحت رهبری جو بایدن بی‌کفایت چه مکان فاسد و وحشتناکی شده است، می‌خندند.»
وی سپس با تکرار بیگناهی خود بار دیگر این اتهامات را سیاسی و برای به انزوا کشاندن او از رقابت‌های 2024 دانست و ادامه داد: «این کیفرخواست که پشت پرده‌ای سیاسی دارد سه سال قبل باید صادر می‌شد اما آنقدر کش پیدا کرد تا درست در میانه کمپین سیاسی من اوضاع را به هم بریزد. درست در موقعیتی که من از همه جمهوری‌خواهان پیش هستم و جو بایدن را دست کم در نظرسنجی‌ها شکست داده‌ام.»
در همین حال رودی جولیانی، وکیل سابق ترامپ نیز که در رأس فهرست متهمان این پرونده قرار دارد، در واکنش به این احضار گفت: «این اتهامات توهین به دموکراسی امریکایی است که به سیستم قضایی آسیبی دائمی و غیرقابل جبران خواهد زد. این کیفرخواست فقط فصل بعدی کتاب دروغ‌هایی است که ترامپ و هر فردی که بخواهد قدرت را از حزب حاکم بگیرد، احاطه کرده است. مجرمان واقعی افرادی هستند که مستقیم و غیرمستقیم این پرونده را به این مرحله رسانده‌اند.»
از سوی دیگر کوین مک کارتی، رئیس اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا که این روزها بشدت درگیر تحقیقات پرونده هانتر بایدن شده است، صدور کیفرخواست علیه دونالد ترامپ، را مورد اعتراض قرار داد و در توئیتی نوشت: «عدالت احتمالاً کور است اما بدانید که بایدن، دولت را در برابر رقیب سیاسی اصلی خود برای مداخله در انتخابات 2024 مسلح کرده است. حالا هم یک دادستان افراطی در جورجیا با حمله به ترامپ، از سیاست بایدن پیروی می‌کند.»
استفان کولینسون؛ تحلیلگر سیاسی امریکایی با مهم و خطرناک خواندن این کیفرخواست به سی‌ان‌ان تأکید کرد: «این کیفرخواست پس از سه پرونده کیفری دیگر خطرات دردسرهای قانونی ترامپ و انتخابات 2024 را که رئیس‌جمهور سابق نامزد جمهوری‌خواه پیشتاز آن است، را تشدید خواهد کرد.»
جستجو
آرشیو تاریخی