صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و هفت - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

گزارش «ایران» از قهرمانان حادثه تروریستی شیراز

شهدای شاهچراغ امروز تشییع می‌شوند

پیکر مطهر ۲ شهید حمله تروریستی شاهچراغ (ع) امروز در شیراز تشییع و در این بارگاه منور به خاک سپرده می‌شوند. شهید غلامعباس عباسی، نخستین شهید این حمله تروریستی بود. وی خادم حرم بود که در نخستین شلیک‌های عامل تروریست، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید. همچنین شهید ‌محمد جهانگیری اهل مرودشت و از مأمورین امنیتی حرم مطهر بود که در درگیری با عامل تکفیری حمله تروریستی به دلیل اصابت گلوله مجروح شد و روز بعد به‌رغم تلاش‌های پزشکان و انجام دو عمل، به شهادت رسید. به‌رغم تلخی شهادت خادمان و حافظان امنیت این حرم و نیز دل‌نگرانی و پریشانی زائرانی که شامگاه 22 مردادماه در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی‌الکاظم شاهچراغ(ع) حضور داشتند، اما این حادثه تروریستی، نکات شیرینی هم دارد؛ شیرینی که به نوبه خود از روح حماسی و سرشت عزت و حمیت ایرانیان خبر می‌دهد. محمدمبین و محمدمتین قدرتی، دو نوجوانی که با وجود ترس از تروریست، به یاری پدر زخمی خود شتافتند، و فرزاد بادپا، نیروی خدماتی که با دست خالی، تروریست را خلع سلاح کرد، از این جنس شیرینی‌ها است.
 
مطمئن بودم دست حضرت پشت سرم است
در فیلم‌ها از حمله تروریستی، مشخص است که عامل تکفیری تلاش دارد هرچه زودتر خود را به داخل حرم برساند تا احتمالاً تعداد بیشتری از زائران را شهید کند. در این مرحله، یک نفر از پشت و در حالی که سلاحی در دست ندارد، به سمت تروریست می‌دود، او را بر زمین می‌زند و خلع سلاح می‌کند. فرزاد بادپا، فردی است که با فداکاری توانست تروریست را متوقف کند؛ از نیرو‌های خدماتی حرم که حدود یک سال و ۲ ماه در آنجا مشغول به کار است. به گزارش میزان، این نیروی خدوم حرم لحظه ورود فرد تروریست را این‌گونه تشریح کرد: آن شب حرم زائران زیادی داشت، در زمان تیراندازی ابتدا فکر کردم صدای ترقه است، بیرون آمدم، دیدم زائری زمین افتاده است و خواهر زائر دیگری هم که تیر خورده بود و از پایش خون می‌آمد، روی زمین افتاده بود. وی ادامه داد: فرد تروریست با سلاح کلاشنیکف که در دست داشت به سمت مردم حمله می‌کرد، پشت سرش دویدم، به او حمله کردم و او را روی زمین انداختم تا زمانی که نیرو‌های عملیاتی رسیدند. بادپا در پاسخ به اینکه در لحظه‌ای که فرد تروریست را دنبال می‌کردید و به سمت شما برگشت، نترسیدید که مورد اصابت قرار بگیرید، گفت: در آن لحظه به گنبد حرم نگاه کردم و دلم قرص شد، احساس کردم فردی از پشت سر مرا به جلو هل داد و گفت حرکت کن؛ مطمئن بودم دست حضرت پشت سرم است. این نیروی خدماتی فداکار ادامه داد: تروریست را نزدیکی سقاخانه به زمین زدم، در آن قسمت عصر‌ها فرش پهن می‌کنیم تا زائران استراحت کنند. حدود 50 تا 60 زائر آنجا بودند، فرد تروریست قصد حمله به آنان را داشت، مرا که دید اسلحه را سمت من گرفت، خواست خدا و حضرت بود که به سمت من تیری شلیک نکرد، البته من سریع‌تر به او رسیدم و او را روی زمین خوابانده و اسلحه‌اش را به سمت دیگری پرت کردم و بعد دوستان حوزه امنیتی وارد شدند و فرد مهاجم را در اختیار گرفتند.
 
دو برادر قهرمان
دو قهرمان دیگر این حادثه، محمدمبین و محمدمتین قدرتی هستند، همان دو نوجوانی که یکی با لباس سفید و دیگری با لباس مشکی، مقابل در حرم درحال قدم زدن بودند و در همان لحظه تروریست از بیرون حرم، و با شلیک وارد می‌شود. خانواده قدرتی که یک دختر خردسال هم دارند، اهل شهر «طسوج» از توابع شهرستان «کوار» هستند. محمدمبین، همان برادر کوچک‌تر و سفیدپوشی است که وقتی پدر زخمی او، حین فرار از مقابل تروریست روی زمین می‌افتد، به جای فرار، می‌ایستد تا به پدرش کمک کند. محمدمبین که کلاس سوم است، در این باره گفت: «در خروجی منتظر خواهر و مادرم بودیم که تروریست وارد شد.» وی ادامه داد: «منتظر بودیم مامان بیاید، بعدش صدای گلوله آمد، پدر ما گفت فرار کنید فرار کنید، ما هم فرار کردیم. پدرم روی زمین افتاد‌، من رفتم دستش را بگیرم تا بلندش کنم، پدرم گفت فرارکن فرارکن، اما می‌خواستم کمکش کنم.» وی در پاسخ به اینکه «چرا فکر نکردی موقع کمک به پدر ممکن است خودت تیر بخوری؟» گفت: «دوست داشتم.» محمدمبین البته اضافه کرد: «هنوز مردی که اسلحه داشت پشت سر ما بود، اما من به سمت بابام رفتم و پیراهنش را گرفتم تا او را کنار بکشم. زورم نمی‌رسید و گریه‌ام گرفته بود.»
محمدمتین، برادر دیگر اما می‌تواند زودتر خودش را به حیاط حرم برساند. وی گفت: «ما در ورودی شاهچراغ منتظر بودیم مامان‌مان بیاید تا برویم، بعدش یک کمی منتظر ماندیم، صدای گلوله آمد. بعدش بابا گفت فرار کنید فرارکنید، ما حرفش را گوش کردیم و فرار کردیم.» محمدمتین به داخل حرم می‌رود و خواهر کوچکش را سخت در آغوش می‌گیرد. او فکر می‌کند که مانند دفعه قبل، این بار هم تروریست وارد حرم خواهد شد و مردم را به گلوله خواهد بست، برای همین خواهرش را محکم‌تر در آغوش می‌گیرد تا اینکه در حرم باز می‌شود و او نیروهای امنیتی را می‌بیند که وارد صحن شده‌اند. آقای قدرتی، پدر این دو قهرمان نوجوان، اکنون در بیمارستان نمازی تحت مراقبت‌های ویژه است و از ناحیه پا دچار جراحت و جراحی شده است.

تروریست همراه خود بنزین داشت
فرمانده سپاه فجر استان فارس هم روز گذشته جزئیات دیگری از این حمله تروریستی ارائه کرد، جزئیاتی که نشان می‌دهد عامل یا برنامه‌ریزان این حمله طراحی‌های بسیاری برای حرم مطهر و زائران داشته‌اند. سردار یدالله بوعلی با اشاره به اینکه این حمله تروریستی، در ضلع جنوبی حرم و یکی از درهای فرعی رخ داد، گفت: تروریستی که به حرم ورود کرده تنها یک فرد نیست، عضو یک شبکه است که عقبه آن در کشورهای اسلامی نیست، چنانچه تاکنون بیش از ۱۰ نفر دستگیر شده‌اند؛ این شبکه تا چند کشور که مشخص هم هستند، امتداد دارد.
وی با بیان اینکه این تروریست، فندک و یک و نیم لیتر بنزین همراه داشته است، افزود: این تروریست یک ماه در شیراز مستقر شده و با پوشش در یک فاصله از حرم ساکن می‌شود، وی روز حادثه وارد خیابان فرعی می‌شود و قبل از اینکه به در اصلی برسد اسلحه را درمی‌آورد و با حالت هجومی ورود می‌کند.
 سردار بوعلی با بیان اینکه مدت زمان کامل این حادثه کمتر از ۴۰ ثانیه است، ادامه داد: در این حادثه فرد تروریست مستقیم مقابل در خروجی قرار می‌گیرد؛ در خروجی به دلیل خروج زوار همیشه باز است و یکی دو نفر از مأموران امنیتی و خدام برای راهنمایی جلوی در حضور دارند. سردار بوعلی افزود: این تروریست، اول به سمت این دو نیروی جلوی در که یکی از خدام و دیگری نیروی امنیتی بود، شلیک می‌کند که خادم در دم شهید می‌شود و نیروی امنیتی ما محمد جهانگیری در بیمارستان به شهادت رسید. فرمانده سپاه فجر استان گفت: بعد از آن هم ۲ نفر دیگر یکی از خدام و یک محافظ تیر می‌خورند و پس از آن هنگام ورود به حرم با خانمی روبه‌رو می‌شود که در فاصله یکی دو متری به او هم تیر می‌زند.
وی با بیان اینکه تمام تیرهای شلیک شده در این حمله تروریستی در راهرو و در گیت ورودی است، اظهار کرد: پس از ورود فرد تروریست به لایه دوم حفاظتی حرم، نیروهای امنیتی ما با لباس شخصی که در محدوده در حال گشت‌زنی بودند، با شنیدن صدای تیر به سمت محل حادثه حرکت کردند. سردار بوعلی با اشاره به اینکه این فرد ۲۴۰ تیر داشته و قصد ورود به ضریح را داشته، گفت: بعد از ورود به صحن، تیر اول را یکی از مأموران ما به سمت تروریست شلیک می‌کند و سبب می‌شود مسیر وی عوض شود و شلیک دوم به او حواسش را پرت می‌کند، اینجاست که یک نیروی خدماتی حرم که بسیجی است شجاعانه از پشت به سمت او می‌رود و او را به زمین می‌زند و اینجا در فاصله ۴ ثانیه نیروهای امنیتی به محل زمین‌گیر شدن فرد تروریست می‌رسند و فرایند دستگیری را تکمیل می‌کنند. وی تأکید کرد: همه این حمله تروریستی در کمتر از ۴۰ ثانیه رخ داده و در نهایت ۶ مجروح تیرخورده داشتیم و۲ نفر شهید شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی