صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

قزوه خبر داد

آغاز ساخت سرودهای انتخاباتی در صداوسیما

ندا سیجانی
روزنامه‌نگار

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی، باردیگر بازارتولیدات فرهنگی وهنری بویژه در بخش موسیقی، داغ و داغ‌تر می‌شود. تولیداتی که اغلب دربخش سرود بوده و بیانگر «‌اقتدار و اتحاد ملی و انسجام اسلامی» است. درواقع چند سالی است، حوزه فرهنگ وهنر کشورمان، نقش و حضور پررنگ‌تری در برگزاری انتخابات پارلمانی داشته و دارد و در این زمینه تولیدات فاخری هم منتشرشده است.آثاری که در برانگیختن حس ملی و میهنی مردم و تهییج احساسات آنها بسیاراثر‌گذار بوده و همان‌طور که قبل‌تر اشاره شد و تأکید می‌شود، این آثار اغلب به‌صورت سرود یاتصانیف موسیقی عرضه شده‌اند. سرود‌هایی که به سفارش یا بعضاً به‌صورت شخصی تولید شده‌اند.
سرودهای ماندگار انتخاباتی
 به عنوان مثال سال 1398، 33 قطعه آهنگ و هفت نماهنگ با تکیه بر تنوع موسیقایی اقوام ایرانی، ویژه ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط مراکز استانی صدا و سیما تولید شد که در این آثار موسیقایی علاوه بر زبان فارسی از گویش‌ها و زبان‌های اقوام مختلف ایرانی هم استفاده شده بود.
سال 1390 نیز مرکز موسیقی و سرود صدا وسیما به مناسبت نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، 13 نماهنگ تولید کرد.«خاک مهر آیین»، «خاک خوبی ها»، «ایران من(یک)»، «ایران من(دو)»، «آواز سحر»، «دریای وطن»، «انتخاب روشن»، «روز وحدت»، «بیا هموطن»، «روز پیوند»، «حضور»، «ایرانیم» و «خاک وطن» عناوین تولیدات مرکز موسیقی وسرود صداوسیما به مناسبت ایام انتخابات است.
در انتخابات ریاست جمهوری نیز در بخش‌های سرود، تک آهنگ و نماهنگ تولیدات موسیقایی بسیاری منتشرشده است.به عنوان مثال سال 1400، ۴۳ سرود و ۱۶ نماهنگ با موضوع انتخابات ۲۸ خردادماه برای پخش از شبکه‌های سراسری و استانی در مراکز استانی صدا و سیما تولید و منتشرشدند.
در سال‌های قبل هم این تولیدات وجود داشت.سال 1388 حامیان آقای احمدی‌نژاد در تمجید از اقدامات دولت نهم، سرود «ای ایران ای مرز پر گهر» را با همان آهنگ و ریتم بازسازی کردند.در سال 84 هم و در فاصله دور اول و دوم انتخابات نهم ریاست جمهوری، سرود «یار دبستانی» را، بازسازی کرده بودند.
سال 92 خانه سرود انقلاب اسلامی، سرود «وطنم ایران» را با دو زبان آذری و فارسی، در آستانه حماسه انتخابات ۲۴ خرداد تولید و منتشر کرد. در سال 96 دفترموسیقی و سرود صداوسیما به مناسبت دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 5 نماهنگ تولید کرد که خوانندگان نام آشنا نیز در این مجموعه همکاری داشتند به عنوان مثال نماهنگ «ایران سربلند» به آهنگسازی و تنظیم پیمان خازنی که با صدای سالار عقیلی منتشر شد.
تدارکات امسال صدا و سیما برای انتخابات مجلس شورای اسلامی
امسال نیز دفتر شعر وموسیقی و سرود صدا و سیما تولیدات ویژه‌ای برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته است.علیرضا قزوه، مدیر دفتر شعر وموسیقی و سرود صدا و سیما درگفت‌و‌گو با هفته نامه صدا و سیما اعلام کرده: «این مرکز برنامه‌ریزی و نشست‌های تخصصی برای ارائه تولیدات موسیقایی فاخر در انتخابات امسال را در دستور کار قرار داده است.»او دراین باره می‌افزاید: نقش صدا و سیما به عنوان مهم‌ترین مرجع اطلاع‌رسانی و ابزار تبلیغاتی کشور در جریان انتخابات می تواند در شکل‌گیری رفتار انتخاباتی هم برای رأی دهندگان، هم نامزدها و هم مجریان مهم باشد و دراین بین با توجه به اثر‌گذاری بالای موسیقی خصوصاً موسیقی‌های حماسی در پرشور شدن بیش‌تر انتخابات، این دفتر تلاش می‌کند نقشی مؤثر در این حوزه ایفا کند.
او در ادامه اظهار داشته: «چهار راهبرد مهم در انتخابات شامل مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت مورد توجه جدی رسانه ملی قرار گرفته که در این زمینه تلاش برای افزایش میزان مشارکت وحضور مؤثر و پر شورگروه‌ها و اقوام مختلف در انتخابات، ایجاد انگیزه برای شکل‌گیری فضای رقابتی سالم و اثر‌گذار در جذب مشارکت حداکثری، عمل به قانون و اجرای درست فرایند برگزاری انتخابات برای ایجاد اعتماد عمومی و جذب مشارکت حداکثری عمل به قانون و اجرای درست فرایند برگزاری انتخابات برای ایجاد اعتماد عمومی و جذب مشارکت حداکثری و پرهیز از اقدامات اختلاف برانگیز و ناهماهنگی در اجرای فرایند انتخاب برای تأمین امنیت انتخابات ازمهم‌ترین اهداف ما در سیاستگذاری‌های تولیدی وعملیاتی است.براین اساس تلاش می‌کنیم با همکاری هنرمندان متعهد و انقلابی و اهالی شعر و موسیقی به تولید آثار فاخر و ارزشمندی بپردازیم.» علیرضا قزوه ازآمادگی این دفتربرای دریافت هرگونه اثر پیشنهادی درحوزه شعر و موسیقی و سرود با موضوع انتخابات از سوی هنرمندان کشور درهمه گونه‌ها و گویش‌ها سخن گفت و ابرازامیدواری کرد که با مشارکت اهالی هنر و رسانه، شاهد انتخاباتی پرشور و حماسی باشیم.
روایت رشادت، شکوه و عظمت یک ملت با زبان هنر
درواقع باید بگوییم پرداختن به موضوعات ملی ومیهنی با زبان فرهنگ وهنر، تقریباً درهمه جای دنیا متداول بوده وهست و جایگاه ویژه‌ای دراین عرصه دارد. بیان شکوه، قدرت، عظمت والبته بیان روایت‌ها و شخصیت‌های مهم و تاریخی یک سرزمین و موضوعاتی اینچنینی درقالب موسیقی، سینما، تصویر(تجسمی)، نمایش، شعر و... تولیداتی فاخر، درعرصه فرهنگ و هنر قلمداد می‌شوند.
 البته درکشور ما دراین زمینه، «سرود» نقش پررنگ‌تری ایفا کرده است. بخشی از ژانر موسیقی کشورمان که توانسته ازآغاز انقلاب اسلامی ایران تا به امروز آثاری با موضوعاتی متفاوت و متعدد در این رابطه برای مخاطب تولید کند؛ موضوعاتی که اغلب آنها از مام وطن می‌گویند و از شکوه «ایران ای سرزمین پرگهر».البته آغازگر این تصانیف و سرودها را عارف قزوینی«شاعر ملی» می‌دانند و می‌نامند. شاعر، موسیقیدان و تصنیف‌ساز ایرانی. همچنین تصنیف ملی و حماسی، زیبا وماندگار «ای ایران» به خوانندگی غلامحسین بنان و به آهنگسازی روح‌الله خالقی که شعر آن به سروده حسین گل گلاب است یا تصانیفی که بعد ازانقلاب اسلامی ایران توسط هنرمندان بزرگی همچون محمدرضا شجریان و شهرام ناظری خوانده و منتشرشد. آثاری همچون«‌میهن»، «سپیده»، «میهن ای میهن»، «ایران جوان» و... و البته در نسل‌های بعد از این استادان بزرگ نیز همچنان حس وطن‌پرستی و شور ملی به چشم می‌خورد و در این زمینه هنرمندانی چون سالار عقیلی، علیرضا قربانی، محمد معتمدی و... آثار متعددی منتشر کرده‌اند. البته فراموش نکنیم دیگر ژانرهای موسیقی نیز دراین زمینه فعالیت داشتند وبرخی خوانندگان پاپ هم دستی بر آتش داشته و آثارخوبی هم منتشر کرده‌اند. مانند محسن چاوشی، حجت اشرف‌زاده، علیرضا عصار و...
به‌طور کلی سرودهای بسیاری به مناسبت‌های مختلف چه به بهانه هفته دفاع مقدس یا آزادی خرمشهر یا ساخت تولیداتی برای سردار سلیمانی ساخته و منتشر شده‌اند اما تمامی این سرودها چه در قالب سفارشی و چه ارادت قلبی سازنده آن، برگرفته از شور و هیجان و برانگیخته شدن احساسات ملی و مردمی سرزمین‌مان است.

جستجو
آرشیو تاریخی