صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

مجید مجیدی در نشست خبری سومین دوره «تصویر دهم»:

مستقل خواهیم ماند تا نگاه امام حسین(ع) را منعکس کنیم

سومین دوره رویداد فیلم کوتاه «تصویر دهم» با شعار «از حسین آموختم» پس از یک سال وقفه قرار است برگزیدگان خود را معرفی کند؛ رویدادی که سال 99 در اوج بحران کرونا با عنوان «سوگ در خانه» با محوریت عزاداری در خانه‌ها آغاز به کار کرد و حالا در سومین دوره به سوی بین‌المللی شدن گام برمی‌دارد. سوگواره فیلم کوتاه عاشورایی «تصویر دهم» با رسالت ترویج و انتشار اخلاق و منش حسینی فارغ از موضوع، اعتبارش را از فیلمسازان صاحبنامی دارد که با آن همکاری دارند. در کنار مجید مجیدی به عنوان مدیر این رویداد، هر ساله فیلمسازانی معتبر همچون رضا میرکریمی، کمال تبریزی، نیما جاویدی، بهروز شعیبی، محمد حسن مهدویان، نرگس آبیار و... به عنوان اعضای هیأت داوران یا مدرس کارگاه انتقال تجربه با آن همکاری داشته‌اند. از شاخصه‌های این رویداد داشتن نگاهی بدون مرز به موضوع و همچنین اصرار بر حفظ استقلال آن است؛ مؤلفه‌ای که مجید مجیدی در نشست خبری سومین دوره بر آن تأکید دارد و می‌گوید: «خط قرمز ما این است که آثار در محدوده تفکر امام حسین (ع) و آنچه از ایشان آموخته‌ایم باشد.»
به جایی متصل نیستیم
در نشست خبری سومین دوره این رویداد که ظهر روز گذشته در تکیه دزاشیب برگزار شد مجید مجیدی از جریان‌سازی در ساحت مقدس حضرت امام حسین(ع) و به منصه ظهور رسیدن اخلاق و منش حسینی گفت و بر حفظ استقلال این رویداد تأکید کرد: «سیاست‌های هیچ‌کس و هیچ نهادی بر فعالیت این رویداد سایه نخواهد انداخت.»
در بخشی از این نشست محمد رهبر دبیر این رویداد از مذاکره با انجمن سینمای جوان و حوزه هنری برای استفاده از پتانسیل فیلمسازان خبر داد و در عین حال مجیدی بر حفظ استقلال تأکید کرد: «ما به جایی متصل نیستیم. مستقل خواهیم بود تا نگاه امام حسین(ع) را منعکس کنیم. ضمن اینکه از همه ظرفیت‌های فرهنگی کشور از جمله مساجد وحسینیه‌ها و... استفاده خواهیم کرد. تأکید داریم که این رویداد به هیچ کجا و جریانی وابسته نیست و صرفاً عشق و علاقه جمعی از عاشقان امام حسین(ع) باعث بنیانگذاری این رویداد شده است.» در ادامه از عدالت، آزادی‌خواهی، ظلم‌ستیزی، کرامت انسانی، آیین حسینی و... به عنوان محورهای این رویداد نام برده شد و مجیدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر محدودیت‌ها و خط‌ قرمزها در پرداختن به این مضامین گفت: «تمام این تیترهایی را که عنوان می‌شود در آثار مکتوب خوانده‌ایم  یا در منبرها و تکیه‌ها شنیده‌ایم. از الان تفسیر سیاسی نکنید. بگذارید آثار بدون هیچ تفسیری ساخته شود و رویداد مسیر خودش را برود بعد به صورت موردی در مورد آثار ساخته شده صحبت خواهیم کرد. در زمان حال هیچ خط قرمزی وجود ندارد، خط قرمز ما تنها این است که در محدوده تفکر آقا امام حسین(ع) و آنچه از ایشان شنیدیم و با آن آمیخته شدیم باشد.»
مجیدی همچنین در تسری یافتن این آثار از حوزه مستند و فیلم کوتاه به حوزه فیلم بلند هم گفت: «ما فعلاً داریم بذری را می‌پاشیم و می‌خواهیم بستری را برای این فیلم‌ها فراهم کنیم. قصدمان این است فتح بابی شود و مسیر برای ساخت آثاری با مضامین عاشورا فراهم شود. وقتی صحبت از امام حسین(ع) می‌شود ذهن همه سراغ واقعه و تاریخ می‌رود و عمده آثار نگاه تاریخی دارند اما اساس قیام امام حسین(ع) مبنای اخلاقی و معرفتی دارد و باید متناسب با مسائل روز به آن بپردازیم. رویداد «تصویر دهم» این ظرفیت را خواهد داشت تا در سالیان آینده زمینه ساز تولید فیلم‌های بلند هم باشد.»

تصویر و سینما از اهالی قلم عقب است
 بهروز شعیبی، کارگردان سینما و مدیر طرح و ایده این رویداد هم در بخشی از صحبت‌های خود از رابطه سینما و ادبیات گفت و تأکید کرد تصویر و سینما از اهالی قلم عقب است: «مقوله تصویر و سینما سال‌ها از اهالی قلم عقب است و به نظرم این فضا می‌تواند ما را به شکوفایی در فضای تصویر نزدیک کند. از نگاه‌های مختلف استقبال می‌کنیم و این اولین قدم ما برای نگاه متفاوت به امام حسین(ع) خواهد بود.»این فیلمساز گفت: «ادبیات و سینما حوزه نزدیک به هم هستند که البته هنوز در کشور ما پیوندی میان آنها نیست. در سینمای جهان برخی ناشران و نویسنده‌ها قبل از انتشار، آثارشان را به استودیوهای فیلمسازی ارسال می‌کنند چقدر خوب است که ناشرها و نویسنده‌ها این پیشنهاد را به فیلمسازها بدهند.»او در ادامه اظهار امیدواری کرد این جشنواره نشردهنده مضامین مختلف شده و بتواند جرقه‌ای برای فیلم‌هایی باشد که با مخاطب عام طرف است. شعیبی گفت: «نه ممیزی تولید داریم و نه می‌خواهیم سدی شویم برای فیلم‌هایی که قرار است ساخته شود. تمام تلاش ما برای ساخته شدن فیلم‌های بهتر است. حتی علاقه مندانی که ایده دارند اما نمی‌خواهند خودشان بسازند می‌توانند ایده‌ها را برای تولید در اختیار فیلمسازان دیگر قرار بدهند.»

 نگاه ویژه تولیت آستان امام حسین(ع) به «تصویر دهم»
در ادامه این نشست، جعفر الدیب، رئیس شبکه کربلا و نماینده آستان امام حسین(ع) هم در سخنانی از نگاه ویژه تولیت آستان امام حسین(ع) به مقوله سینما و استقبال از چنین رویدادهایی گفت. به گفته او امسال آثاری از عراق حضور دارند تا در عرصه بین‌الملل فعالیت بیشتری ایجاد شود.محمد رهبر، دبیر رویداد تصویر دهم در اطلاعاتی از روند سومین دوره، اعلام کرد علاوه بر ایده‌های ارسال شده در سال گذشته، ایده‌هایی که تا 31 مردادماه امسال در سایت بارگذاری شود، مورد داوری قرار خواهند گرفت. سازندگان فیلم کوتاه هم تا 30 آبان‌ماه فرصت ارسال آثارشان را دارند. به گفته او سقف زمانی آثار تا 15 دقیقه افزایش پیدا کرده است. طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست اختتامیه این رویداد دی‌ماه برگزار خواهد شد. در بخش پایانی این نشست مؤسسه راه ایمان هم به عنوان برگزار کننده این رویداد و دارنده موکب 1309 در مسیر پیاده‌روی اربعین اعلام کرد آثار برگزیده را در این موکب اکران خواهد کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی