صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبــــار

دیدار کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های سال 1401
با رئیس‌جمهور

اعضای کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های سال 1401، پیش از ظهر دیروز با دکتر سید ابراهیم رئیسی دیدار کردند.در این جلسه گزارشی از اقدامات این کمیته در راستای مأموریت‌های محوله از جمله بررسی ابعاد مختلف ناآرامی‌ها، سازکار پیگیری شکایات آسیب‌دیدگان و مصدومان حوادث یا خانواده‌های آنان، جبران خسارات شهروندانی که در جریان این حوادث و ناآرامی‌ها دچار خسارات مادی یا آسیب‌های معنوی شده‌اند و احصای حقوق خانواده شهدا و جانباختگان به رئیس‌جمهور ارائه شد. دکتر رئیسی طی سخنانی با بیان اینکه کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های سال 1401 کمیته‌ای ملی است و همه دستگاه‌ها موظف به همکاری با این کمیته هستند، بر ضرورت جبران خسارت افرادی که حقوقشان تضییع یا دچار خسارت شده‌اند، تأکید کرد. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تلاش شود حتی اگر به یک نفر ظلم شده است رسیدگی شود، اغتشاشات سال گذشته را ظلم به مردم و نظام دانست و ارائه روایت صحیح و منصفانه از این حوادث مبتنی بر واقعیات، مستندات و شهادت شهود به‌دور از هرگونه جانبداری را از جمله وظایف اصلی این کمیته عنوان کرد. دکتر رئیسی تصریح کرد: امریکا و بعضی از کشورهای اروپایی و معاندین به ملت ایران ظلم کردند و با طراحی اغتشاشات، امنیت، آرامش، کسب و کار و اذهان مردم عزیز را هدف قرار دادند، اما مردم با ایستادگی خود، آنها را ناکام گذاشتند.

 

در جلسه کارگروه کاغذ و نشر به ریاست مخبر بررسی شد
تأمین کاغذ کتب درسی در سال‌جاری از تولید داخل

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در جلسه کارگروه کاغذ و نشر که روز گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی کاغذ کتب درسی در سال‌جاری به‌طور کامل در داخل کشور تأمین می‌شود. محمد مخبر تأمین کاغذ آموزش و پرورش و کتب درسی دانش‌آموزان را از مهم‌ترین اولویت‌های دولت عنوان کرد و گفت: دولت نسبت به تأمین کاغذ مورد نیاز کتب درسی از محل تولید داخلی اهتمام جدی دارد و با همین رویکرد کارخانه‌های تولید کاغذ مورد حمایت قرار گرفته‌اند تا در سال‌جاری بتوان کاغذ مورد نیاز کتب درسی را صرفاً از طریق تولید داخل تأمین کرد. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر اینکه رویکرد جدی دولت حمایت از تولیدکنندگان کاغذ است، بانک مرکزی و بانک‌های عامل را مکلف کرد ارز و تسهیلات مصوب مورد نیاز کارخانه‌های تولید کاغذ را با اولویت در اختیار آنها قرار دهند تا روند تولید با مشکل مواجه نشود. وی افزود: حمایت دولت در این زمینه جدی است، اما کارخانجات تولید کاغذ هم باید طوری برنامه‌ریزی کنند که قیمت تمام شده کاهش پیدا کرده و قیمت تولید کاغذ داخلی قابل رقابت با کاغذ وارداتی باشد. در این جلسه که وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، برخی مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط، مدیران عامل بانک‌های ملی و تجارت و مدیران کارخانه‌های تولید کاغذ نیز حضور داشتند، وزارت ارشاد گزارشی از آخرین وضعیت مصوبات جلسه گذشته ارائه کرد. در این نشست همچنین مقرر شد، تأمین و تخصیص ارز واردکنندگان کاغذ و خمیر کاغذ با اولویت انجام شود و سازمان برنامه و بودجه اعتبارات لازم برای خرید کاغذ مورد نیاز کتب درسی را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهد. مشکل ثبت کاغذ ناشران در سامانه جامع تجارت و همچنین ترخیص کاغذ مطبوعات از گمرکات از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که مقرر شد وزارت صمت این موضوع را پیگیری و مشکل را مرتفع کند. در این جلسه همچنین مقرر شد در بازرسی و توقیف انبار کاغذ ناشران یا واردکنندگان هماهنگی لازم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود و در عین حال با واردکنندگانی که پس از دریافت ارز برای واردات تعلل ورزیده‌اند، برخورد قانونی صورت پذیرد. تأمین اعتبار مشارکتی برای تکمیل برخی واحدهای تولیدی جهت تولید کاغذ تحریر از سوی بانک‌های تجارت و صنعت و معدن از جمله مصوبات این جلسه بود.

 

جدیدترین تجهیزات دفاعی ایران
در نمایشگاه نظامی روسیه

ماکت موشک بالستیک ابابیل برای نخستین بار در غرفه جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه نظامی روسیه ۲۰۲۳ به نمایش گذاشته شد. این موشک که از نظر ظاهری مشابه موشک زهیر نیروی هوافضای سپاه است، بردی ۸۶ کیلومتری دارد.این موشک همچنین قابلیت نصب جست‌وجوگر اپتیکی زمینی را نیز دارد. نمایشگاه نظامی روسیه تحت عنوان ARMY 2023 از صبح دوشنبه در پاتریوت پارک در حومه مسکو آغاز به کار کرده است و صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیز بعنوان یکی از اصلی‌ترین شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه حضور دارند. به گزارش ایرنا، از جمله تجهیزات به نمایش درآمده در غرفه ایران می‌توان به بمب هدایت شونده بالابان، بمب قائم،‌ موشک‌های سدید، الماس و توفان اشاره کرد.
علاوه بر این، ماکت انواع پهپادهای ایرانی مانند مهاجر6،‌کرار و آرش 2 ، شاهد 129 و بالگرد صبا 248 و جت آموزشی یاسین نیز در این نمایشگاه در معرض دید شرکت کنندگان قرار گرفته‌ است.

جستجو
آرشیو تاریخی