صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و شش - ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع) با موج فزاینده محکومیت‌های داخلی و خارجی روبه‌رو شد

بازداشت 8 مظنون و کشف خانه امن تروریست‌ها

رحمت‌الله نوروزف، تبعه تاجیکستان، نام و مشخصات تروریست تکفیری حمله یکشنبه شب به حرم شاهچراغ(ع) در شیراز است. این حمله تروریستی که در آستانه سالگرد حمله سال گذشته طراحی شده بود، یک شهید و 8 زخمی و مجروح به دنبال داشت.  
روز گذشته نیز اعلام شد محمد جهانگیری، یکی از مجروحان این حمله که از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، به رغم انجام دو عمل جراحی، به خیل شهدا پیوست و تعداد شهدای این حادثه به دو نفر رسید.  
به رغم تلاش عامل حمله و تجهیزات گسترده‌ای که به همراه داشت، او نتوانست به هدف خود، یعنی افزایش تلفات و کشتار وسیع زائران و نمازگزاران در درون حرم برسد. عقیم ماندن این طراحی، مرهون فداکاری نیروهای انتظامی و امنیتی، بویژه یکی از نیروهای خدماتی حاضر در حرم است که با دست خالی، به تروریست مسلح حمله ور شد و ضمن بر زمین انداختن، وی را خلع سلاح کرد.  نام این قهرمان «بادپای» است. همچنین حجت‌الاسلام موسوی رئیس کل دادگستری فارس، اعلام کرد که در پی تلاش‌های سربازان گمنام امام زمان(عج) تاکنون
۸ نفر از عناصر مظنون به ارتباط با حادثه تروریستی یکشنبه شب حرم شاهچراغ(ع) دستگیر شده‌اند و تمامی افراد بازداشتی از اتباع خارجی هستند. وی افزود: خانه امن تروریست‌ها نیز کشف شده است.
خلع سلاح، بازداشت و بازجویی تروریست این حمله، اقدامات اولیه بوده است، مداوا و درمان مجروحان، تأمین امنیت و تعقیب سایر عوامل این حمله، دستورکارهای جدی مسئولان در رده‌های مختلف است.

پیام تسلیت رئیس‌جمهور
ساعتی پس از وقوع حمله تروریستی کور به حرم حضرت شاهچراغ(ع)، رئیس‌جمهور در پیامی ضمن تسلیت این حادثه هولناک به خانواده شهدا، مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران، از خداوند متعال برای مجروحان شفای عاجل مسألت کرد. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه حمله تروریستی کور به سومین حرم مطهر اهل بیت حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از خادمان و زائران این حرم مطهر شد، بار دیگر قلوب ملت ایران را اندوهگین و داغدار کرد، تأکید کرد: دشمنان ایران عزیز ناامید و ناکام از مقابله با اراده مقاوم ملت بزرگ ایران، با ارتکاب جنایت خونین دیگری چهره پلید خود را نمایان کردند. رئیس‌جمهور افزود: وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های مسئول اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و قضایی باید با سرعت و دقت، دست‌های آشکار و پنهان این جنایت شقاوت‌آمیز را شناسایی کنند و به سر پنجه عدالت بسپارند تا به مجازات جنایات ننگین خود برسند. یقیناً ملت عزیز ایران با غلبه بر توطئه خباثت‌آمیز دشمنان، بار دیگر آنها را در رسیدن به اهداف شوم خود ناکام خواهند گذاشت. پیش از این پیام، رئیس‌جمهور در تماس‌های تلفنی با وزیر کشور و استاندار فارس بر به‌کارگیری همه امکانات درمانی برای مداوای مجروحان و همچنین شناسایی و تعقیب همه عوامل این جنایت تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی در این تماس‌ها، با تأکید بر ضرورت شناسایی و مجازات همه عوامل دخیل در این جنایت، به وزیر کشور مأموریت داد ابعاد امنیتی این موضوع را با قاطعیت و فوریت بررسی و نتیجه را گزارش کند. استاندار فارس هم موظف شد، همه امکانات درمانی لازم را برای مداوای مجروحان به‌کار بگیرد.

دستور اژه‌ای برای امنیت مردم و زائران
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نیز ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی به مقامات قضایی در استان فارس دستور مؤکد صادر کرد که اولاً با کمک نیرو‌های نظامی و امنیتی و انتظامی به طور کامل امنیت مردم و زائران اماکن مقدس را فراهم آورند و ثانیاً همه تلاش خود را به کارگیرند تا علاوه بر مباشر این اقدام جنایتکارانه که دستگیر شده، تمامی عناصر و عوامل دخیل در این حادثه تروریستی اعم از معاونان و مسببان و کسانی را که به تروریست جانی مخفیگاه و سلاح و آموزش دادند شناسایی و دستگیر کنند و پس از تکمیل دقیق و سریع پرونده آنها و ارسال به دادگاه، در محکمه منطبق با قانون و با فوریت، مجازات شایسته برای این افراد درنظر گرفته شود. حجت‌الاسلام محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور نیز در پیامی با تأکید بر تشکیل سریع پرونده و تکمیل تحقیقات و شناسایی همه ابعاد حمله تروریستی گفت: مجازات و برخورد قاطع با جنایتکاران باید سخت و عبرت آموز باشد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، ضمن محکومیت شدید این حمله، تأکید کرد: ناامن‌سازی کشور و برهم زدن آرامش مردم و مختل کردن زندگی روزمره مردم پروژه همیشگی دشمنان ملت ایران بوده که در هفته‌های اخیر شدت یافته است، اما با هوشیاری نیروهای امنیتی خنثی شده است. وی اضافه کرد: ملت ایران از دستگاه قضایی انتظار دارد مانند همیشه مرتکبان و مسببان این جنایت را با قید فوریت به اشد مجازات برساند.

تماس تلفنی مخبر با استاندار
معاون اول رئیس‌جمهور نیز در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار فارس آخرین وضعیت حادثه تروریستی حرم شاهچراغ را جویا شد. محمد مخبر ضمن تسلیت به خانواده داغدیده، وضعیت سلامت و درمان مجروحان را پیگیری و بر بررسی همه جانبه ابعاد حادثه، ضرورت پیشگیری از تکرار وقوع این‌گونه اتفاقات و ایجاد آرامش روانی در میان مردم تأکید کرد. محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس نیز ضمن ارائه گزارشی از نحوه وقوع حادثه و وضعیت مجروحان و خانواده‌های درگیر، از آرامش و کنترل کامل اوضاع در شهر خبر داد.

حضور وزیر کشور در شیراز
وزیر کشور که بلافاصله پس از حادثه در تماس تلفنی با استاندار، دستورات لازم، در تأمین امنیت و امداد مجروحان را به وی ابلاغ کرده بود، روز گذشته به شیراز سفر کرد. احمد وحیدی ضمن حضور در حرم مطهر شاهچراغ(ع) و بررسی میدانی این حمله تروریستی، با حضور در دو بیمارستان سلیمی و نمازی شیراز، از مجروحان این حادثه عیادت کرد.
وی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، با بیان اینکه این حادثه تروریستی از طرف دشمنان قسم خورده ما است، گفت: اگر دشمنان تصور کنند که با این حرکت‌های بزدلانه و آتش گشودن روی مردم می‌توانند امنیت و ثبات ایران را به خطر بیندازند، سخت در اشتباهند چرا که ملت ما استوار است. وزیر کشور سکوت مجامع بین‌المللی و کشور‌های مدعی حقوق بشر را مروج این‌گونه اعمال تروریستی دانست و تأکید کرد: کسانی که در این کار همکاری، مشارکت و پشتیبانی کردند بشدت عقوبت خواهند شد و دشمنان ملت رها نمی‌شوند.

واکنش‌های بین‌المللی نسبت به حمله تروریستی
به رغم سکوت کشورهای غربی مدعی حقوق بشر نسبت به این حمله تروریستی، برخی کشورها و شخصیت‌های منطقه، در پیام‌هایی این حمله را محکوم کردند. هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان، صمیمانه به شهادت رسیدن قربانی حمله تروریستی شاهچراغ را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته و ابراز همدردی کرد. سلطان عمان همچنین برای مجروحان این حادثه آرزوی بهبودی سریع کرد و بر موضع همیشگی خود در محکومیت تمامی اشکال و انگیزه‌های تروریسم تأکید کرد. وزارت خارجه عراق نیز در بیانیه‌ای با بیان اینکه عراق حمله تروریستی به زائران حرم شاهچراغ(ع) در شهر شیراز را که منجر به کشته و زخمی شدن چند غیرنظامی شد، بشدت محکوم می‌کند، اظهارکرد: ما در این غم دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران شریک هستیم و صمیمانه تسلیت و همدردی صمیمانه خود را ابراز می‌کنیم. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز حمله تروریستی در شیراز را شدیداً محکوم و با دولت و ملت ایران و خانواده قربانیان این اقدام تروریستی ابراز همدردی کرد.

 

بــــرش

«قهرمان» حادثه شاهچراغ
حادثه شاهچراغ(ع) به رغم تلخی‌اش، دو قهرمان به جامعه ایران معرفی کرد. یکی از آنان که به حق باید او را قهرمان ملی نامید، آقای «بادپای» است. بادپای، همان فردی است که با دست خالی، به سمت عامل تروریست حمله ور شد و پیش از آنکه تروریست بتواند خود را به داخل حرم برساند، وی را روی زمین انداخت و خلع سلاح کرد، آن هم درحالی که نه تنها سلاحی به همراه نداشت، بلکه هر لحظه امکان شهادت وجود داشت. به ویژه اینکه در لحظه آخر، تروریست مسلح که صدای دویدن یک فرد را شنیده بود، به عقب برگشت تا وی را مورد اصابت گلوله قرار دهد که پیش از شلیک، بر زمین افتاد و خلع سلاح شد.  در همان لحظه بود که عوامل امنیتی و انتظامی که آنان هم درحال دویدن به سمت تروریست بودند، با سلاح، سر رسیدند و او را بازداشت کردند. آقای بادپای، این قهرمان ملی، نیروی خدماتی است و هنگام وقوع حمله، درحال جارو زدن حرم بوده است. وی در گفت و گو با «روزپلاس» در پاسخ به اینکه آیا نترسیده بود و چطور به رغم ترس به این تروریست حمله ور شد، گفت: «ترسی بر من غلبه نکرد و حضرت شاهچراغ کمک کرد تا به سمت تروریست بروم و مانع او شوم.» قهرمان دیگر، کودک خردسالی است که در راهروی باب المهدی(عج) که همه در حال گریز از صحنه تیراندازی هستند، به کمک مردی می‌شتابد که بر زمین افتاده و برای لحظاتی تعادل خود را از دست می دهد. کاربران شبکه های اجتماعی، این کودک قهرمان را نیز ستایش کرده‌اند، قهرمانی که تا لحظه تنظیم گزارش، ایرانیان از نام و مشخصات وی چیزی نمی‌دانند.

جستجو
آرشیو تاریخی