صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

یکی از دلایل اصلی گرانی مرغ، مشکل تأمین نهاده بود که با تأمین خوراک دام و طیور روند بهتری به خود گرفت

بازگشت مرغ به چرخه کاهش قیمت

نفیسه امامی
روزنامه نگار

مرغ منبع اصلی پروتئینی در کشور است، بنابراین نرخ آن برای مصرف‌کنندگان مهم است و تغییرات قیمت مواد اولیه، تأمین بموقع نهاده و در نهایت میزان جوجه‌ریزی بشدت روی وضعیت تولید و قیمت آن تأثیرگذار است. جهش قیمت مرغ از ابتدای سال‌جاری، بازار این کالای پروتئینی را در تهران و سایر شهرها با نوسان روبه‌رو کرد که این روند با آغاز تابستان نیز تداوم یافت و قیمت مرغ را در تهران و سایر شهرها به بالای 90 هزار تومان رساند. افزایش قیمت مرغ به دلایل مختلفی رخ داد که نتیجه کاهش میزان جوجه‌ریزی از اسفند سال قبل تا اردیبهشت ماه امسال بود اما با تمهیدات درنظر گرفته شده وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر از روزهای گذشته با روند کاهشی روبه‌رو شده است، بطوری که هم‌اکنون قیمت مرغ در میادین میوه و تره‌بار به 75 هزار تومان و در بازار خرده فروشی و مغازه‌ها به 80 هزار تومان رسیده است، اگرچه در مناطق مختلف مرغ با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر به دست خریداران می‌رسد.
بنابر اعلام‌های قبلی کاهش جوجه‌ریزی اسفندماه طی ماه‌های اخیر میزان جوجه‌ریزی با افزایش محسوسی روبه‌رو شده است بطوری که در فروردین ماه سال‌جاری 107 میلیون قطعه، اردیبهشت ماه 113 میلیون قطعه، خردادماه 125 میلیون قطعه و در تیرماه به 128 میلیون قطعه رسیده است. دوره رشد جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها ۴۵ روز است بنابراین با توجه به میزان مورد نیاز میانگین 115 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه و جوجه‌ریزی 125 میلیون قطعه‌ای خردادماه، اکنون با کاهش تولید روبه‌رو نیستیم و توزیع مرغ بدون هیچ محدودیتی صورت گرفته و در بازار کمبودی وجود ندارد. پیش‌بینی شده است با جوجه‌ریزی ۱۳۰ میلیون قطعه در ماه مرداد، نیاز بازار مرغ کشور تأمین شود. اکنون در سطح استان تهران حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تن مرغ بین واحدهای صنفی، میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای روزانه در حال توزیع است. در شرایط فعلی میدان بهمن که میدان اصلی توزیع‌کننده مرغ است در آرامش قرار دارد و مرغ به اندازه کافی در این میدان توزیع می‌شود و هیچ کمبودی وجود ندارد. با توجه به برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی و ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی، بازار به ثبات خواهد رسید.

افزایش تأمین نهاده
یکی از دلایل اصلی گرانی مرغ در ماه‌های گذشته، مشکل تأمین نهاده بود که از اواخر تیرماه تأمین خوراک دام و طیور روند بهتری به خود گرفته است درحالی که پیش از این با کمبود و گرانی آن در بازار مشکلاتی برای مرغداران ایجاد و تولید را برای آنها پر هزینه ساخته بود.
با اقدامات انجام گرفته 45 هزار تن سویا از 20 تیر ماه در سامانه بازارگاه بارگذاری شده و آماده تحویل به مرغداران است که پیش‌بینی می‌شود روند کاهشی قیمت مرغ ادامه‌دار باشد. در حال حاضر مرغداران در تأمین سایر نهاده‌ها مشکلی ندارند و مشکل تأمین سویا هم به صورت مرحله‌ای در حال برطرف شدن است. تأمین خوراک طیور نیز مرحله‌ای انجام می‌شود و در مراحل بعدی میزان خوراک بیشتری در سامانه بازارگاه برای تحویل به مرغداران بارگذاری خواهد شد.
محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی نیز راهکار رفع التهاب بازار مرغ را افزایش جوجه‌ریزی و برطرف کردن اختلال در بازار مرغ عنوان کرده بود و وزارت جهاد کشاورزی روزانه بیش از ۱۰ هزار تن کنجاله سویا برای تأمین نیاز نهاده‌ای مرغداران به استان‌ها ارسال کرده است.

مقابله با توزیع خارج از شبکه
علاوه بر تمهیدات انجام گرفته برای مقابله با افزایش قیمت مرغ باید به برخورد وزارت جهاد کشاورزی با دلالان بازار مرغ که آن را به نرخ دولتی خریداری کرده و در سطح شهر با قیمت بالاتر عرضه می‌کردند، اشاره کرد. طی یک ماه گذشته و پس از انتصاب وزیر جدید جهاد کشاورزی با هماهنگی‌هایی که انجام شده با توزیع خارج از شبکه مرغ هم با جدیت کامل مقابله می‌شود.
اختلاف قیمت مرغ دولتی با قیمت بازار که حدود 27 هزار تومان است عاملی برای فروش خارج از شبکه شده بود. برخی دلالان و واسطه‌گران مرغ را به قیمت دولتی از میادین عرضه از جمله میدان بهمن به قیمت عمده و دولتی خریداری کرده و به قیمت‌های بالاتر در سطح شهر توزیع می‌کردند و یا با به استان‌های دیگر انتقال می‌دادند که این دلالی و واسطه‌گری عاملی برای بالا رفتن قیمت‌ها شده بود. علاوه بر آن توزیع مرغ هم به‌تازگی ساماندهی شده و عرضه مرغ فله و قطعه‌بندی شده هم ممنوع شده است. پیش از این اکثر مغازه‌داران با قطعه‌قطعه کردن مرغ و فروش آن در مغازه‌ها عاملی برای گرانی بازار شده بودند آنها قطعه مرغ را تا دو برابر قیمت مرغ کامل می‌فروختند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی