صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و چهار - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

«ایران» از ادامه واکنش مقامات امریکایی به آزادسازی اموال بلوکه شده کشورمان گزارش می دهد

اعتراف به پیروزی سیاست خارجی ایران

یک روز پس از توافق تبادل زندانیان میان ایران و امریکا در ازای آزادسازی منابع مالی ایران در کره جنوبی، موج خبری تحولات مرتبط با این توافق همچنان ادامه دارد. از یک سو رسانه‌های خارجی همچون «وال استریت ژورنال» این ادعا را مطرح کرده‌اند که تهران در پی تفاهمات اخیر، فاز کاهش سطح غنی‌سازی 60 درصدی را کلید زده است و از سوی دیگر مخالفت‌ها با «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا در پی تفاهم اخیر به بالاترین سطح رسیده است.
رسانه‌های امریکایی در پی تفاهمی که تهران و واشنگتن در روزهای اخیر به آن دست یافتند، پیامدها و تحولات مرتبط با این توافق را به نوع تعامل همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گره زده و از تغییر در روند غنی‌سازی ایران سخن به میان آورده‌اند.
در همین چهارچوب روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی ادعا کرده که ایران تولید اورانیوم غنی‌شده در سطح نزدیک به استفاده برای مقاصد نظامی را به شکل قابل توجهی کاهش داده است. این رسانه به نقل از منابع خود مدعی شده که ایران در هفته‌های اخیر مقدار اندکی از ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد خود را رقیق‌سازی کرده و در عین حال میزان این نوع غنی‌سازی را کاهش داده است.
«وال استریت ژورنال» در عین حال اذعان کرده که اقدام ایران در کاهش میزان غنی‌سازی می‌تواند دلایل فنی داشته باشد، از جمله انجام تعمیرات در یکی از دو تأسیسات هسته‌ای خود اما رقیق‌سازی اورانیوم با غنای ۶۰ درصد می‌تواند تصمیمی عامدانه باشد.
در واکنش به این خبر یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «فارس» با بیان اینکه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران بدون وقفه و براساس برنامه‌های قبلی سازمان انرژی اتمی در همه حوزه‌ها در جریان است، تصریح کرد: «قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی نیز به صورت دقیق در حال اجراست.»

رد ادعا از سوی امریکایی‌ها
مقام‌های کشور سال گذشته در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس که با لحنی دستوری از ایران خواسته بود فوراً با تحقیقات بازرسان آژانس در مورد ذرات پیدا شده اورانیوم در شماری از تأسیسات اعلام‌ نشده خود همکاری کند، تصمیم گرفت سطح غنی‌سازی خود را تا 60 درصد افزایش دهد.
این در حالی بود که ایران تا پیش از توافق هسته‌ای، اورانیوم را تا سطح ۲۰ درصد غنی‌سازی می‌کرد اما بر اساس این توافق تنها مجاز شد تا سقف ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی کند. در همین راستا غنی‌سازی 60 درصد در سایت فردو در چهارچوب قانون «راهبردی صیانت از منافع مردم ایران» آغاز شد که با هدف پاسخ متقابل به کشورهای طرف توافق در زمستان 1399 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود.
بنا بر گزارش «وال استریت ژورنال»، اقدام تهران برای کاهش سطح غنی‌سازی خود از 60 درصد می‌تواند سطح تنش‌ها با ایالات متحده را کاهش داده و اجازه ‌دهد که مذاکرات گسترده‌تر بر سر برنامه هسته‌ای ایران دوباره به جریان بیفتد.
«وال استریت ژورنال» می‌افزاید دولت «بایدن» امیدوار است که از هرگونه بحران جدی با تهران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده ایالات متحده پرهیز کند.
این در حالی بود که «جان کربی»، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گزارش روزنامه امریکایی مبنی بر کاهش انباشت اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده از سوی ایران را تأیید نکرد.
این مقام ارشد کاخ سفید همچنین به ادعای دیگر «وال استریت ژورنال» مبنی بر اینکه آیا تبادل زندانیان بخشی از تفاهم گسترده‌تر میان امریکا و ایران برای کاهش تنش است، پاسخی نداد اما گفت: «ما هنوز در حال مذاکره فعال هستیم و این توافق تکمیل نشده است. آنها فقط از زندان خارج شده‌اند. این افراد هنوز از ایران خارج نشده‌اند.»
اتحادیه اروپا هم از تفاهم اخیر تهران و واشنگتن استقبال کرد. «پیتر استانو»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با صدای امریکا با ابراز رضایت از آزادی چهار امریکایی از زندان اوین که اکنون در حبس خانگی به سر می‌برند، افزود: «امیدواریم که آنها بزودی به خانواده‌های خود بپیوندند.»
 
ادامه مخالفت‌های داخلی در امریکا
در ادامه موج مخالفت‌های داخلی با دولت امریکا بر سر توافق اخیر این کشور با ایران، «ران دسانتیس»، سیاستمدار تندرو و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا از حزب جمهوری‌خواه در پی اعلام آغاز فرایند تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن و آزادسازی وجوه توقیف شده ایران گفت: «بایدن در برابر ایران تسلیم شده است.»
«جیم ریش»، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا هم در توئیتی نوشت: «با آنکه من از بازگشت امریکایی‌های به ناحق‌بازداشت‌شده به خانه استقبال می‌کنم اما آزاد کردن ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران باعث تشویق به گروگانگیری می‌شود و سرازیر شدن پول برای ایران را به همراه خواهد داشت.»
«نوت گینگریچ»، رئیس جمهوری‌خواه اسبق مجلس نمایندگان امریکا نیز در واکنش به این تحول در «توئیتر» نوشت: «توافق بایدن برای پرداخت ۶ میلیارد دلار به ایران از طریق عراق و کره‌جنوبی برای آزادی ۵ امریکایی اقدامی دیوانه‌وار است».
او مدعی شد که این مسأله باعث می‌شود که ایران ۶ میلیارد دلار روی مسائل موشکی و تسلیحات هسته‌ای خرج کند.
اما این فقط سیاستمداران امریکایی نبودند که نارضایتی خود را نسبت به این خبر ابراز می‌کردند. شماری از فعالان رسانه‌های ضدایرانی در ارزیابی‌های خود نسبت به این توافق از عقب‌نشینی ایالات متحده در برابر جمهوری اسلامی سخن به میان آورده‌اند.

 

بــــرش

حسین امیرعبداللهیان در واکنش به توافق اخیر ایران و ایالات متحده:
تلاش‌ها تا کسب نتایج نهایی و احقاق کامل حقوق ایران ادامه دارد
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (شنبه)
۲۱ مرداد ماه و در پی انتشار اخباری در خصوص آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران و موضوع تبادل زندانیان بین ایران و امریکا در پیامی نوشت: «از ابتدای کار دولت آقای دکتر‌ رئیسی بر دیپلماسی پویا برای کسب حداکثری منافع ملی و احقاق حقوق ملت بزرگ ایران تأکید شد. ‏
علاوه بر استمرار فرایند خنثی‌سازی تحریم‌های غیرقانونی، هیچ‌گاه مسیر مذاکره و دیپلماسی ترک نشد. تلاش‌ها تا کسب نتایج نهایی و احقاق کامل حقوق ایران ادامه دارد.»

جستجو
آرشیو تاریخی