صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و سه - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و سه - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۴

آماده‌باش بلوک غرب آفریقا برای حمله به نیجر

گروه جهان/ جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکواس یک روز پس از آخرین نشست خود، با مداخله نظامی احتمالی در نیجر موافقت کرده و طرح‌هایی را در این راستا در دست بررسی قرار دادند.
به گزارش رویترز، سران 15 کشور عضو اکواس در حالی با این مداخله نظامی موافقت کردند که کودتاچیان نظامی نیجر، از 26 جولای تاکنون با بازداشت محمد بازوم، رئیس جمهور این کشور قدرت را به دست گرفته‌اند و به رغم تمامی تهدیدات اقدام به تشکیل دولت کرده‌اند. در این فرایند بلوک منطقه‌ای اکواس برای هرگونه مداخله نظامی به حال آماده باش درآمده است اما در عین حال اعضای این نشست اعلام کرده‌اند که همه گزینه‌ها را برای حل بحران نیجر روی میز دارند.
هنوز مشخص نیست قرار است چه تعداد نیرو و چه کشورهایی برای این حمله نظامی آماده شوند اما تحلیلگران امنیتی معتقدند بدون شک سران اکواس با هدف ترغیب کودتاچیان به مذاکره، فرایند تدارک این ارتش را طولانی‌تر خواهند کرد. آلاسانه اوتارا، رئیس جمهور ساحل عاج روز پنجشنبه در آستانه نشست اکواس گفت: «بازداشت بازوم یک اقدام تروریستی بود و به همین دلیل باید ارتش را برای مقابله با این اقدام آماده کنیم.»
در پی نشست اکواس، فرانسه از تصمیم سران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا اعلام حمایت اما تأکید کرد در حمله نظامی احتمالی مشارکت نخواهد داشت. در همین حال اتحادیه آفریقا و پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا نیز تصمیم اکواس برای مداخله نظامی در نیجر و بازگرداندن دموکراسی به این کشور را تأیید کردند.
این تصمیمات در شرایطی گرفته شده است که چندی قبل خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام غربی گزارش داد که رهبران کودتای نیجر به دیپلمات‌های امریکایی اعلام کرده‌اند که در صورت هر تلاشی برای اقدام نظامی، محمد بازوم، رئیس جمهور مخلوع را خواهند کشت.  
کودتاچیان نیجر همزمان با این تحولات، با بی‌اعتنایی به ضرب‌الاجل‌ها و تهدیدها اقدام به تشکیل دولت جدید کرده‌اند. این دولت از 21 وزیر تشکیل شده است که سه نفر از آنها از فرماندهان ارتش هستند. ریاست دولت نیز به علی ماهامن سپرده شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی