صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و سه - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و سه - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد
جایزه جهانی امام خمینی(ره)
باید به ایجاد جریان‌های فرهنگی بین‌المللی منتهی شود
فرهنگی / محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه جهانی امام خمینی(ره) گفت: برای گسترش اندیشه‌های امام(ره) باید جایزه جهانی امام خمینی(ره) با بهترین کیفیت و اجرای برنامه‌ها برگزار شود تا در نتیجه آن شاهد ایجاد جریان‌های فرهنگی بین‌المللی باشیم. این جایزه با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره امام(ره) در داخل و خارج کشور، در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری جلسات متعددی در شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات و شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره موضوع احیای جایزه جهانی امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: جایزه جهانی امام خمینی(ره) در واقع به عنوان یک ارگان فرهنگی نظامی اسلامی در عرصه بین‌الملل محسوب می‌شود که مقدمات اجرای آن آغاز شده و با پیش‌بینی‌های صورت گرفته نیازمند همکاری همه نهادها و دستگاه‌های فعال در حوزه بین‌الملل است. برای مشارکت دانشمندان و شخصیت‌های برجسته علمی در جهان که در حوزه اندیشه‌های امام(ره) فعالیت کرده‌اند به جایزه علمی و عملی نیاز است.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نگاه به این جایزه نباید فقط کمیتی و متکی بر تعداد شرکت‌کنندگان و میهمانان باشد بلکه به فراهم کردن یک فضای عمومی در داخل کشور برای معرفی و گسترش اندیشه‌های امام خمینی(ره) نیاز دارد. در واقع در کنار این جایزه بزرگ نیاز است که یک سری جوایز و فصلنامه‌ها و جریان‌های فرهنگی ایجاد شود تا جایگاه رفیع کنونی امام خمینی(ره) بیشتر از این شناخته شود. امام خمینی(ره) در سراسر جهان جایگاه رفیعی دارد و بسیاری از شخصیت‌های شناخته شده در کشورهای دیگر به امام(ره) ارادت خاصی دارند. باراک اوباما در خاطراتش می‌گوید، ۱۷ سالم بود که در تصاویر تلویزیونی شخصیتی شبیه پیامبران دیدم و نمی‌دانستم در آینده در جایگاه ریاست جمهوری امریکا بزرگ‌ترین مواجهه‌‌ام با انقلابی است که ایشان رهبری‌اش را به عهده دارند.وزیر فرهنگ از مسئولان فرهنگی و دستگاه‌ها و نهادهای حوزه بین‌الملل خواستار تشکیل و اجرای برنامه‌های مهم فرهنگی در کنار این جایزه بزرگ جهانی شد و تصریح کرد: باید با اجرای نمایشگاه‌ها و برنامه‌های جانبی و فرهنگی سعی شود اهداف این جایزه جهانی تقویت شده و یک اتفاق مهم به نام امام عزیز رقم زده شود.
تجربه ملموس وزیر ارشاد
در خلق یکی از هنرهای ویتنامی
هفته فرهنگی ویتنام در تهران همزمان با پنجاهمین سالروز روابط دیپلماتیک با ایران و در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مجلس این کشور در باغ موزه سینما برگزار شد.
محمدمهدی اسماعیلی در آیین آغاز به کار این هفته فرهنگی در کشورمان با خوش آمدگویی به حاضران، گفت: در تقسیم بندی بر مبنای فرهنگ حتماً جمهوری اسلامی ایران و ویتنام به عنوان قدرت‌های فرهنگی درون‌زا شناخته خواهند شد. روابط ایران و ویتنام همواره بر مبنای دوستی و برادری بوده است و ملموس‌ترین نقطه اتصال تاریخی دو کشور وجود آرامگاه الکساندر درودیس در اصفهان است که به عنوان پدر زبان جدید ویتنامی شناخته می‌شود. در دوران معاصر نیز ایران و ویتنام روابط رسمی دیپلماتیک دوجانبه را در سال ۱۹۷۳ بنا نهاده و سفارتخانه‌های دو کشور در دهه ۹۰ گشایش یافته است. بر همین مبنا سال ۲۰۲۳ مقارن با پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور است.اسماعیلی ادامه داد: استقلال طلبی، عدالت و آزادی‌خواهی و تجربیات مشترک دو کشور در مبارزه برای استقلال و آزادی و همچنین پیگیری سیاست مبتنی بر چند جانبه‌گرایی، مخالفت با یک جانبه گرایی، احترام به قوانین بین‌الملل و تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها موجب شده تا تاریخ روابط سیاسی دو کشور تقریباً عاری از هرگونه نقطه مبهم و یا تاریک باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به روابط دوستانه دو کشور تصریح کرد: زمینه‌های مساعد و فرصت‌های توسعه روابط دوجانبه بسیار فراوان است که از جمله آنها وجود فرهنگ مشترک آسیایی است. حضور ملت‌ها در یک جغرافیای واحد که در طول تاریخ روابط سنتی و دیرینه داشته‌اند به طور طبیعی در نهایت منجر به ایجاد رویه‌ای از رفتارها می‌شود که به رغم اختلافات، در آن سویه‌هایی از اشتراکات نیز به چشم خواهد خورد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشورمان در ادامه افزود: ظرفیت همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور بسیار زیاد است؛ می‌توان ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کرد. مردم ایران تصویری زیبا و ستودنی از مردم ویتنام در اذهان خود دارند و آنها را به عنوان مردمی مهربان، سخت‌کوش و در عین حال مقاوم و تسلیم ناپذیر می‌شناسند. توسعه این شناخت منوط به افزایش ارتباطات و اجرای برنامه و فعالیت‌های فرهنگی است. برگزاری نمایشگاه میراث هنر ایران مهد تمدن توسط سفارت ایران در ویتنام به مدت ۳ هفته در موزه مردم شناسی هانوی در سال گذشته گام مهمی در این راستا
بود.پیش از آغاز این آیین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در نمایشگاه فرهنگی و هنری ویتنام از بخش‌های مختلف هفته فرهنگی جمهوری سوسیالیستی ویتنام در تهران بازدید کرد و در گفت‌و‌گو با برخی هنرمندان ویتنامی در جریان فعالیت‌های فرهنگی، هنری و صنایع دستی این کشور قرار گرفت.وزیر فرهنگ با تماشای خلق یکی از آثار هنری هنرمند ویتنامی (نقاشی) خود نیز به خلق اثری هنری به تبعیت از این هنر پرداخت و به طور ملموس آن را تجربه کرد.وزیر فرهنگ با تماشای خلق یکی از آثار هنری (نقاشی) هنرمند ویتنامی خود نیز به خلق اثری هنری به تبعیت از این هنر پرداخت و به طور ملموس آن را تجربه کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی