صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و سه - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و سه - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

گزارش «ایران» از فیلم‌های تازه اکران و حاشیه‌های سینما

از چهره‌های آشنا روی پرده سینما تا ناکامی ساخت «کاباره» در تهران

تب و تاب دوباره به اخبار سینمای ایران بازگشته است. پس از 10 روز رخوت، سینماها جانی تازه گرفته‌اند. سردر سینماها تغییر کرده و سالن‌های سینما با پیشنهادات تازه در استقبال مخاطبان هستند. ترکیب بازیگران و تنوع مضمون مؤلفه‌های ترغیب‌کننده برای کشاندن مخاطب به سینماست. با وجود اضافه شدن فیلم‌‌های تازه اجتماعی، نبض گیشه سینماها همچنان در دست کمدی‌هاست و فیلم «فسیل» با شکستن رکورد «اخراجی‌ها» عنوان پرمخاطب‌ترین کمدی تاریخ سینما را از آن خود کرده است. علاوه بر جریان رسمی تولید و اکران، جنجال‌ فیلم‌های غیررسمی نیز صدرنشین اخبار حوزه سینماست. یکی از این حواشی توقیف فیلمی زیرزمینی است که اخبار قطره‌چکانی درباره آن با تیتر جزئیات تازه، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد.


رقابت  کمال تبریزی
با خالق «پوست شیر»
با پایان دهه دوم محرم و بازگشت کمدی‌ها به چرخه اکران، گیشه سینماها کمی جان گرفت و از چهارشنبه هفته گذشته با اضافه شدن 6 فیلم‌ تازه، هوای تازه به اکران دمیده شد. «دست‌انداز» کمال تبریزی، «آخرین تولد» نوید محمودی، «بی‌مادر» سیدمرتضی فاطمی، «میان صخره‌ها» مختار عبداللهی،‌ «نارگیل 2» سیدابراهیم عامریان و «ستون 14» امیرحسین همتی فیلم‌های تازه اکران هستند. حضور بازیگران نام‌آشنا یکی از عوامل مؤثر در انتخاب مخاطبان برای تماشای یک فیلم است. رضا کیانیان، هدی زین‌الدین، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، پدرام شریفی و ... از جمله چهره‌های آشنا در ترکیب بازیگران فیلم‌های روی پرده هستند. تنوع مضمون در چینش اکران هم تا حدودی رعایت شده و این روزها سینما برای هر سلیقه یک پیشنهاد دارد. کمال تبریزی پس از شکست «ما همه با هم هستیم» در گیشه، با «دست‌انداز» که فیلمی اجتماعی با چاشنی طنز است، به سینماها بازگشته است. نوید محمودی پس از درخشش «پوست شیر» جزو فیلمسازانی شده که ساخته‌هایش مورد کنجکاوی اهالی سینماست. فیلم تازه او «آخرین تولد» البته همزمان با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان جلوی دوربین رفته و حالا پس از دو سال از ۱۸ مرداد ماه به اکران رسیده است. دو فیلم از ترکیب تازه اکران با رده بندی سنی بالای 15 سال مجوز نمایش دارند. یکی از این فیلم‌ها «بی‌مادر» نخستین فیلم بلند سیدمرتضی فاطمی با موضوع رحم اجاره‌ای است. حضور پردیس عابدینی که سال گذشته با «غریب» سیمرغ بهترین بازیگر زن جشنواره را از آن خود کرد در کنار پژمان جمشیدی از نکات قابل توجه این فیلم است. «ستون 14» نخستین فیلم امیرحسین همتی دیگر فیلمی است که به دلیل خشونت بالا رده بندی سنی بالای ۱۵ سال را دارد. در کنار این آثار و در نیمه تعطیلات تابستان بالاخره دو فیلم مناسب گروه سنی کودک و نوجوان به صورت همزمان روانه اکران شده است. «میان صخره‌ها» فیلم تحسین شده سی‌وچهارمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به کارگردانی مختار عبداللهی با تکیه بر جذابیت‌های طبیعت بکر چهارمحال و بختیاری در انتظار مخاطبان کودک و نوجوان است. «نارگیل 2» اولین تجربه کارگردانی ابراهیم عامریان، تهیه‌کننده پولساز سینمای ایران است. این فیلم که یک کار عروسکی رئال است پیش از نسخه سریالی آن ساخته شده و داستانی متفاوت دارد. از دیگر نکات قابل توجه ترکیب تازه اکران رقابت 4 فیلمساز فیلم اولی در گیشه است.

تداوم رکوردشکنی «فسیل»
در گیشه
از میان فیلم‌های تازه اضافه شده به چرخه اکران، «بی‌مادر» با 285 میلیون تومان پرفروش‌ترین است و «نارگیل» و «آخرین تولد» با اندکی فاصله در رده‌های دوم و سوم قرار دارند. «دست‌انداز» در همین مدت با فروشی کمتر از «کت چرمی» در رده بعدی قرار دارد. صدرنشین گیشه در همین ایام اما همچنان دو فیلم «فسیل» و «شهر هرت» کریم امینی است. قضاوت و پیش‌بینی درباره موفقیت یا عدم موفقیت این آثار به زمان نیاز دارد. در نبود تبلیغات تلویزیونی و شهری، آگاهی عموم مردم از فیلم‌های اکران به اطلاع‌رسانی در فضای مجازی محدود است. در چنین شرایطی «فسیل» همچنان یکه‌تاز گیشه است. این فیلم موفق شد با ۵ میلیون و ۳۴۰ هزار مخاطب و گذر از «اخراجی‌ها ۲» به پرمخاطب‌ترین فیلم کمدی سینمای ایران تبدیل شود. «فسیل» برای کسب عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینما باید به ترتیب با شکستن رکورد «بگذار زندگی کنم»،«کانی مانگا» و در نهایت «عقاب‌ها»  با ۸,۶۰۰,۰۰۰ مخاطب، رتبه نخست پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینما را در اختیار بگیرد.
 
ناکامی ساخت «کاباره» در تهران
توقیف «کاباره» در تهران با داستانی درباره سرگذشت زنی که در سال‌های پیش از انقلاب در کاباره کار می‌کرده و بعد از انقلاب بیکار شده، در روزهای پایانی هفته خبرساز شد. در اطلاعات اولیه ایرنا، بدون نام بردن از عوامل تولید، تنها به حضور چندین بازیگر زن مطرح سینما اشاره شد. در اطلاعات تکمیلی مهر از  کاوه فرنام به عنوان سفارش‌دهنده و حامی مالی این فیلم خبر داد. طبق اطلاعات منتشر شده این پروژه با همراهی برخی از سینماگران شناخته‌شده داخلی در حال تولید بود و ایفای نقش اصلی آن را یکی از بازیگران زن باسابقه سینمای ایران برعهده داشته است. ارائه تصویری سیاه از وضعیت مردم ایران در سال‌های پس از انقلاب یکی از اصلی‌ترین رویکردهای محتوایی این پروژه سفارشی بوده است که با حمایت سرمایه‌گذاران خارج از کشور در دست تولید بود. پس از اعلام خبر توقیف این فیلم، معاون ارزشیابی و نظارت سینمایی با تأکید بر اینکه فیلم فاقد مجوزهای قانونی بوده از تلاش جریان مشکوک برای بر هم زدن آرامش در سینمای ایران گفت؛ جریانی در خارج از ایران به گفته حبیب ایل‌بیگی، به منظور ساخت فیلم‌های ساختارشکنانه و زیرزمینی اقدام به انتشار فراخوان کرده بود. در این فراخوان از سینماگران درخواست شد تا بدون رعایت حجاب و شئونات قانونی در صحنه و جلوی دوربین‌ها ظاهر شوند و در این راستا، سرمایه‌گذاری مادی و تبلیغاتی هنگفتی نیز انجام شد تا در داخل ایران اینگونه فیلمسازی زیرزمینی و قاچاق شکل گیرد. علاوه بر پشتیبانی مادی و مالی، حمایت این آثار در فستیوال‌های خارجی از سیاست‌های پشت صحنه این پروژه سیاسی و ضدملی است. سازمان سینمایی که پیش از این نیز درباره همکاری با فیلم‌های فاقد مجوز هشدار داده بود، بار دیگر تأکید کرده ساخت فیلم قاچاق، غیرقانونی، زیرزمینی و بدون کسب مجوزهای رسمی با برخورد مراکز انتظامی، امنیتی و قضایی مواجه می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی