ثبت اطلاعات متقاضیان داوطلبی مجلس از 27 هزار نفر گذشت

عدد ثبت نام کنندگان اولیه برای انتخابات مجلس تا ساعت 18 روز جمعه به 27 هزار و 731 نفر رسید. این تعداد ثبت نام متقاضیان در حالی است که هنوز تا پایان مهلت قانونی دو روز فرصت باقی است و تا همین‌جا هم رکورد ۱۶۰۳۳ نفری ثبت نام کنندگان انتخابات مجلس یازدهم شکسته شده.
محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه فضای الکترونیکی و سهولت در نحوه استفاده از آن به افزایش آمار کمک کرده است تا متقاضیان بیشتری ثبت نام کنند، احتمال در دستور کار بودن موضوع تمدید روزهای ثبت نام را رد کرد و گفت: همان‌طور که در قانون انتخابات آمده، مهلت پیش ثبت نام ۷ روزه است و امکان تمدید وجود ندارد. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر سامانه ثبت نام دچار اشکال فنی شود، با هماهنگی، آن ساعتی که دچار نقص فنی شده را در نظر گرفته و جبران خواهیم کرد.
اسلامی در پاسخ به این سؤال «ایلنا» که برخی افراد و جریان‌های سیاسی نسبت به روند اعلام زمان پیش ثبت نام گلایه‌هایی مطرح کردند و خواستار اضافه شدن روزهای پیش ثبت نام بودند، گفت: همان طور که می‌دانید، قانون انتخابات در تاریخ ۷/۵/۱۴۰۲ به ستاد انتخابات ابلاغ شد. به هر حال با توجه به تأخیر در زمان ابلاغ قانون و همچنین تعیین تکلیف بحث انتخابات تناسبی که در مورد شهر تهران مطرح بود، به جهت آنکه باید آن بازه زمانی ۷۰ تا ۱۱۰ روزه قبل از ثبت نام نهایی را رعایت می‌کردیم، ملزم به اجرای قانون بودیم. وزارت کشور هم مجری برگزاری انتخابات است و به حوزه محتوایی قانون ورود نمی‌کند. این قانون را مجلس تصویب کرده و در هیچ تبصره‌ای درباره تمدید زمان پیش ثبت‌نام صحبت نشده است. بر این اساس طبق قانون جدید انتخابات، پیش ثبت نام متقاضیان داوطلبی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ۱۶ مرداد آغاز شد و تا ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۲۲ مرداد ماه ادامه دارد. با وجود استقبال بی‌نظیر کسانی که خود را واجد شرایط داوطلب شدن در انتخابات مجلس می‌دانند فراخوان‌های متعددی از سوی احزاب، تشکل‌ها و انجمن‌های مختلف برای دعوت از شخصیت‌های علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به انجام پیش ثبت نام انتخاباتی منتشر شده است.
برخی چهره‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب هم با وجود مصوبه منفعلانه جبهه اصلاحات بر ضرورت حضور فعال و انجام ثبت نام نیروهای سیاسی منسوب به این جریان تأکید کردند. از جمله محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول»، اظهار داشت: احزاب برای حفظ جایگاه خود باید افراد با صلاحیت را برای انتخابات مجلس معرفی کنند.
محسن هاشمی‌رفسنجانی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی هم در همین برنامه تأکید کرد: کشور نیاز به یک انتخابات رقابتی با مشارکت بالا دارد و ما نیاز به یک مجلس ملی و متکثر و کارامد داریم و اگر چنین مجلسی داشته باشیم، تأثیر زیادی در زندگی مردم خواهد داشت؛ مواضعی که نشان می‌دهد طیف قابل توجهی از این جریان سیاسی تمایل دارند به نحو فعالی در انتخابات اسفندماه مشارکت داشته باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی