آیت‌الله رئیسی در جلسه فعالان مردمی ستاد اربعین:

زیارت و پیاده‌روی اربعین حرکتی تمدنی است

پنجشنبه گذشته دو جلسه مهم به ریاست رئیس جمهور برگزار شد؛ نخست جلسه فعالان مردمی ستاد اربعین که نشانگر تدابیر و اهتمام دولت برای هرچه بهتر برگزارکردن این آیین جهانی است و دیگری نشست ویژه اعضای شورای راهبردی توسعه سیستان و بلوچستان. نشست دوم، در ادامه سیاست‌های کلان دولت مبنی بر توسعه استان محروم مانده سیستان و بلوچستان است، اما یک خبر مهم هم در دل خود دارد؛ اینکه دولت سیزدهم رفع کاستی‌ها و محرومیت از استان سیستان و بلوچستان را فراتر از فرایندهای عادی و مرسوم اداری و بوروکراتیک دنبال می‌کند. واقعیت این است که سیستان و بلوچستان، یکی از نخستین اولویت‌های دولت سیزدهم بوده است. این امر، نه تنها از نخستین سفر آیت‌الله رئیسی در مقام رئیس جمهور به این استان قابل درک است، بلکه از سفرهای متعدد اعضای ارشد دولت، بویژه معاون اول رئیس جمهور نیز دریافت می‌شود. در سفر چندی پیش محمد مخبر به این استان، برخی از پروژه‌های مهم بررسی و برخی دیگر افتتاح شد که راه‌آهن چابهار به خاش از آن جمله بود. با وجود این، پس از بروز مشکلاتی در انتقال آب هیرمند به این استان، تقریباً به‌صورت هفتگی، شاهد برگزاری جلساتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور هستیم که در آن، حل مسأله آب این استان و نیز مسائل دیگر همچون اشتغال، بیکاری و تأمین انرژی دنبال می‌شود.

پیاده‌روی اربعین، یک حرکت تمدنی
آیت‌الله رئیسی پنجشنبه گذشته در جلسه فعالان مردمی ستاد اربعین هم زیارت و پیاده‌روی اربعین را حرکتی تمدنی دانست که با اتحاد ملت‌ها در برابر نظام سلطه، امروزه به نماد تحول و جلوه شاخص مقاومت تبدیل شده است.
رئیس جمهور با قدردانی از همه زحمات و تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته برای برگزاری مراسم اربعین صورت گرفته است، بر بهره‌گیری از همه تجارب اندوخته شده و همچنین به‌کارگیری همه ظرفیت‌های موجود، بویژه ظرفیت عظیم مردمی برای هر چه باشکوه و دلنشین‌تر برگزار شدن آن، تأکید کرد.
وی همچنین کارکرد اصلی زیارت و پیاده‌روی اربعین را جامعه‌سازی و تمدن‌سازی قرآنی آن دانست و بر فراهم کردن پشتیبانی‌های لازم و کمک به تقویت ظرفیت‌های معنوی و فرهنگی و همراهی و همدلی دولت و ملت ایران و عراق برای کمک به تسهیل زیارت زائران تأکید کرد. رئیس جمهور با اشاره به نقش مؤثر مردم و نیروهای مردمی و جهادی در برگزاری پیاده‌روی اربعین، از فعال کردن شورای راهبردی اربعین با محوریت فعالان و تشکل‌های مردمی، با حضور فعالان باتجربه مردمی و شخصیت‌های مورد اعتماد استقبال کرد.
آیت‌الله رئیسی برجسته شدن نقش مردم در برگزاری مراسم اربعین را باعث خنثی شدن تلاش دشمنان برای تحت تأثیر قرار دادن شکوه و اثرگذاری مراسم اربعین دانست و توجه به طرح‌های نوین در برنامه‌ریزی برای تسهیل و ارتقای کیفیت سفر و برگزاری مراسم اربعین را خواستار شد.
رئیس جمهور همکاری فرمانداران و استاندارها با ستادهای مردمی اربعین را ضروری دانست و با تأکید بر تقویت ظرفیت‌های رسانه‌ای مردمی برای انعکاس عظمت این حماسه بزرگ و مردمی گفت: ما خود را خادم زائران اربعین می‌دانیم و برای تقویت گروه‌های مردمی در این مسیر همه تلاش خود را انجام خواهیم داد.

تفویض اختیارات ویژه به استاندار سیستان و بلوچستان
همچنین در نشست ویژه اعضای شورای راهبردی توسعه استان سیستان و بلوچستان که در حضور رئیس جمهور برگزار شد، یک تصمیم ویژه اتخاذ شد؛ تفویض اختیارات ویژه به استاندار و برخی از مدیران استان که برای تصمیم‌گیری‌ها در جهت رفع کاستی‌ها، منتظر طی شدن فرایندهای بوروکراسی از مرکز نباشند.
آیت‌الله رئیسی در این جلسه که عصر پنجشنبه برگزار شد، با اشاره به خدمات برجسته‌ای که در طول دوران انقلاب اسلامی برای توسعه و آبادانی این استان صورت گرفته است، بر ضرورت استمرار این خدمات تأکید کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای برجسته مردمی برای سرعت بخشیدن به روند توسعه استان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
رئیس جمهور تفویض اختیارات ویژه به استاندار سیستان و بلوچستان برای حل مشکلات و پیشبرد امور استان را ضروری دانست و بر تداوم هماهنگی همه مدیران استان برای رفع مشکلات تأکید کرد.
در این جلسه تأمین اعتبار برای طرح‌های آبرسانی استان، پیگیری اعتبارات مربوط به خط ریلی زاهدان-چابهار، سرعت بخشیدن به طرح‌های اشتغالزایی از جمله فعال کردن معادن استان، تخصیص بودجه برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و همچنین برگزاری جلسات هماهنگی برای هم‌افزایی بین مناطق آزاد، استانداری و ستاد توسعه سواحل مکران طرح و مورد بررسی قرار گرفت.
تسریع در رسیدگی به مسائل ناشی از حوادث سال گذشته زاهدان و پرداخت خسارت آسیب‌دیدگان نیز از جمله موارد مورد تأکید بود.

جستجو
آرشیو تاریخی