ساخت و سازهای غیرمجاز، مشکل جدی غرب مازندران

زمین‌های کشاورزی مازندران هر روز آب‌می‌روند

گروه ایران زمین- ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها و روستاهای گردشگرپذیر غرب مازندران که از 4 دهه گذشته شروع شده حالا معضل اصلی این منطقه است؛ زمین جلگه‌ای یا جنگلی، داخل بافت یا خارج بافت، سند‌دار یا بی‌سند و... . برای مشتری‌ها حتی قیمت هم مهم نیست، خیلی‌ها تنها به زمین‌دار شدن در یکی از شهرستان‌های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس‌آباد، تنکابن، رامسر و کلاً غرب مازندران فکر می‌کنند.
به گفته کارشناسان، این حجم از ساخت و ساز‌ها در این منطقه اثرات مخربی نظیر تخریب سیمای کالبدی شهرها و روستاها، از بین رفتن منابع، تعرض به حریم رودخانه‌ها و سواحل و عرصه‌های طبیعی و در نهایت آلودگی زیست محیطی برجا گذاشته است.
 افزایش چند صد برابری قیمت زمین
به گفته محلی‌ها و مشاوران املاک منطقه در حال حاضر برای ۲ هکتار زمین واقع در یکی از روستاهای بالادست شهرستان‌های غرب استان مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به یک فرد روستایی پیشنهاد می‌شود. اینجاست که جواب نه گفتن به این پیشنهاد وسوسه‌انگیز به مراتب سخت‌تر از بله گفتن خواهد بود.
«رضا محبوبی»، یک کارشناس املاک در منطقه ایزدشهر نور مازندران در این خصوص می‌گوید: حدود سه دهه است که تقاضا برای خرید زمین در غرب مازندران افزایش یافته است و هر روز بر تعداد ساخت و سازهای غیرمجاز افزوده می‌شود.
وی می‌افزاید: در سال‌های قبل بیشتر خریداران از پایتخت و مرکز کشور بودند اما در سال‌های اخیر از مناطق مرکزی کشور تمایل دارند سرمایه‌های خود را به اینجا منتقل کنند تا صاحب مسکن یا واحد تجاری شوند.
ساخت و سازهای بی‌رویه برای استان سم است
«عهد یزدی‌نژاد»، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران در این زمینه نسبت به ساخت و سازهای بی‌رویه خارج از ضوابط و مقررات ملی در حاشیه روستاها و جاده‌های استان هشدار داده و می‌گوید: معضل دو نقشه‌ای در ساختمان‌سازی استان بسیار جدی شده است. البته در راستای حل این مشکل دولت سیزدهم، درگاه الکترونیکی سامانه مدیریت ساخت و ساز روستایی «سامانه راهبر» را با هدف ارائه خدمات غیر حضوری عمران روستایی در این استان راه‌اندازی کرده است. این سامانه بیش از ۹ خدمت مرتبط با ساخت و ساز روستایی را مدیریت می‌کند که شامل تعیین حدود و وضعیت روستاها، خدمات فنی صدور پروانه، صدور پایان کار و عدم خلافی، تغییر کاربری، اصلاح ضوابط، اصلاح معابر، اصلاح محدوده و خدمات بهسازی روستایی است.
وی به رونق ساخت و ساز طی یک سال گذشته در مازندران اشاره کرده و می‌گوید: در سال گذشته بیشترین طرح‌های اجرایی ساخت و ساز با 8 میلیون و ۸۰۰هزار متر مربع ثبت شده است. این عدد با توجه به اینکه مازندران مورد توجه همه افراد کشور است، در واقع اگر به مقولات مقررات ملی ساختمان توجه جدی نشود، با بحران آب، انرژی برق، گاز و زباله مواجه خواهیم شد.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه بسیاری از ساخت و ساز‌ها در مازندران از چرخه مقررات ملی ساختمان خارج هستند، می‌افزاید: از نگاه نظام مهندسی ساختمان آمار بالای ساخت و ساز خوشحالی دارد اما برای استانی که کشاورزی و تفریحی و توریستی است ساخت و سازهای بی‌رویه و خارج از ضوابط و مقررات ملی ساختمان سم است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی