صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و سه - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و سه - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

حوادث جهان

53 کشته در آتش‌سوزی
جزایر هاوایی
آتش‌سوزی‌های جنگلی در شهر «لاهاینا» یکی از جزایر هاوایی 53 کشته برجا گذاشت. آتش‌سوزی از علفزارهای طبیعی شروع شد اما وضعیت به سرعت به وخامت گرایید و چنان شد که شماری از ساکنان شهر برای فرار از آتش وارد دریا شدند.
به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، لاهاینا یک شهر توریستی در ساحل غربی جزیره «مائویی» است که حالا خیابان‌های آن تا لبه اقیانوس سوخته است.
رسانه‌های امریکایی گزارش می‌دهند که آتش‌سوزی‌های طبیعی در هاوایی در سال‌های اخیر بیشتر و بیشتر شده و حالا یک شهر کوچک را تقریباً با خاک یکسان کرده است و هزاران نفر دیگر هم مجبور به فرار شده‌اند. در این حادثه تاکنون ۱۷۰۰ ساختمان نابود شده است و ۱۱ هزار نفر در مائویی هنوز برق ندارند.
سازمان هواشناسی ملی امریکا گفت که توفند دورا در اقیانوس آرام باعث وزش بادهایی به سرعت ۹۷ کیلومتر در ساعت شد که بر آتش دمید.
 
غرق شدن قایق مهاجران روهینگیا
در میانمار
اجساد ۲۳ نفر از مهاجران روهینگیا که به مالزی سفر می‌کردند پس از غرق شدن قایق آنها در نزدیکی ایالت «راخین» در میانمار پیدا شده است.
به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، ۳۰ نفر دیگر از سرنشینان این قایق همچنان ناپدید هستند و همچنین گزارش شده که هشت نفر از این حادثه نجات یافته‌اند.
بازماندگان گفته‌اند که هر کدام از آنها حدود ۴۰۰۰ دلار به قاچاقچیان برای این سفر دریایی پرداخت کرده بودند.
بسیاری از مسلمانان روهینگیا برای فرار از آزار و اذیت حکومت نظامی میانمار یا اردوگاه‌های پناهندگان مملو از جمعیت در بنگلادش، تلاش می‌کنند از دریای «آندامان» عبور کنند.

مرگ 11 معلول در کلبه تفریحی فرانسه
۱۱ معلول در آتش‌سوزی یک کلبه تفریحی در شمال فرانسه جان خود را از دست دادند. این کلبه خصوصی در شمال‌شرقی فرانسه برای تعطیلات رزرو شده بود. گفته می‌شود میهمانان آن افراد «کم‌توان ذهنی» بوده‌اند.
سرهنگ فیلیپ هاوویلر از سازمان آتش‌نشانی گفت که اجساد در طبقه اول ساختمان بوده و توسط هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی شده‌اند.
وی ادامه داد:«ما در عرض یک ربع به محل حادثه رسیدیم. اما آتش کل ساختمان را گرفته بود. ۱۷ نفر موفق شده بودند فرار کنند، اما متأسفانه با توجه به این وضعیت ۱۱ نفر در ساختمان گرفتار شدند و هیچ راهی برای نجات آنها وجود نداشت.»
وی همچنین گفت که با توجه بشدت آتش‌سوزی، قربانیان به احتمال زیاد تا رسیدن آتش‌نشانان جان خود را از دست داده‌ بودند.
وی افزود همه افرادی که در طبقه همکف بوده‌اند موفق به فرار شده‌اند، اما افراد طبقه اول نتوانستند خودشان را به خروجی‌ها برسانند.
مقامات محلی گفته‌اند که آتش‌سوزی حدود ساعت ۶‌ونیم صبح به وقت محلی رخ داده و بسیار شدید بوده اما به سرعت توسط ۷۶ آتش‌نشان مهار شده است. ۱۷ نفر از این کلبه تخلیه شدند و یکی از آنها به بیمارستان منتقل شده است.
 
رکورد خودکشی در امریکا
تازه‌ترین آمار دولتی امریکا نشان می‌دهد خودکشی‌های منجر به مرگ در امریکا در سال ۲۰۲۲ رکورد زده و با افزایشی ۲.۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن (2021 ) به ۴۹ هزار و ۴۴۹ مورد رسیده است.
به گزارش رویترز، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در امریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که بیش از نیمی از این خودکشی‌ها با استفاده از سلاح گرم بوده است.خاویر باسرا وزیر بهداشت امریکا در بیانیه‌ای گفت:از هر ۱۰ امریکایی ۹ نفر معتقد هستند ایالات‌متحده با بحران سلامت روانی مواجه است و آمار جدید خودکشی در امریکا این وضعیت را آشکار می‌کند.
وی افزود که بسیاری از مردم این کشور معتقدند درخواست کمک از دیگران نشانه ضعف است.
آسوشیتدپرس گزارش داد که کارشناسان هشدار می‌دهند خودکشی یک مسأله پیچیده است و افزایش آمار آن ناشی از مسائل مختلفی از جمله نرخ بالای افسردگی و دسترسی محدود به خدمات بهداشت روانی است.

جستجو
آرشیو تاریخی