صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و دو - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

کتاب «سرباز؛ قاسم سلیمانی» نوشته مصطفی رحیمی رونمایی شد

سرداری که تا ابد سرباز ماند

آیین رونمایی از کتاب «سرباز؛ قاسم سلیمانی» در حالی برگزار شد که حاضران در این مراسم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را برخوردار از سخن و عملی یکسان توصیف کردند؛ سرداری که مطالعه زندگی و فعالیت‌های وی را می‌توان الگویی ماندگار برای جوانان دانست.

 کتابی برخاسته از قلب یک کنگره بین‌المللی
  حجت‌الاسلام شیرازی، جانشین عقیدتی سیاسی وزارت دفاع در این مراسم که به همت انتشارات خط مقدم و به میزبانی حوزه هنری برگزار شد، با تأکید بر اینکه پیشینه برگزاری کنگره شهدای روحانی مدافع حرم بهانه‌ای برای تألیف این کتاب شده گفت: «آنچه سبب گردهمایی‌مان در مراسم امروز شده به ماجرایی در سال 94 بازمی‌گردد، در آن زمان جرقه شکل‌گیری کنگره شهدای روحانی مدافع حرم زده شد. قرار شد جمعی از اهالی کتاب به ریاست مرتضی سرهنگی این مسئولیت را بر عهده بگیرند. قرارمان بر تألیف کتاب‌هایی با این مضمون بود؛ در ابتدا 6 کتاب آماده شد. کمی بعد تصمیم گرفتیم موضوع را گسترش داده و محور کار را بر همه شهدای مدافع حرم بگذاریم.»
به گفته شیرازی در ادامه این مسیر بنای تألیف حدود 50 عنوان کتاب گذاشته می‌شود و کار تا جایی پیش می‌رود که فعالیت‌های این جمع فرهنگی فراتر از آن چند عنوان کتاب ابتدای امر، به برگزاری کنگره شهدای حرم در سال 97 می‌انجامد؛ کنگره‌ای بین‌المللی که تنها به ایران محدود نبوده و شهدای حوزه مقاومت در کشورهایی همچون سوریه، لبنان، افغانستان و پاکستان را هم در برمی‌گیرد.
حجت‌الاسلام شیرازی با تأکید بر اینکه قصد اشاره به آمار شهدای مدافع حرم را ندارد به ذکر خاطره‌ای از شهیدحاج قاسم سلیمانی پرداخت؛ خاطره‌ای که البته مرتبط با همین کنگره بود. او گفت: «برای برپایی اختتامیه کنگره با حاج قاسم صحبت کردم و درخواست کردم که سخنران اصلی مراسم ما باشند. ایشان هم پذیرفتند. مدتی که گذشت با خبر شدم که در همان زمان قرار است حاج قاسم به مراسمی در یکی از شهرهای شمالی برود. با ایشان تماس گرفتم که شما قول حضور در برنامه ما را داده بودید! گفتند فراموش کرده بودم و حالا دیگر نمی‌شود کاری کرد.»
او ادامه داد: «حاج قاسم بنا بر قولی که به یک مادر شهید داده بود عزم سفر به شمال کشور را کرده بود؛ هرچقدر اصرار کردم که شما به کنگره بیایید؛ اینجا یک مراسم بین‌المللی است فایده‌ای نداشت و ایشان تأکید کردند که قول من به مادر شهید بر هر کار دیگری ارجحیت دارد. بعد از برپایی اختتامیه، در روزهای ابتدایی سال 98 دیداری با حاج قاسم در نیروی قدس داشتم. تأکید کردند که فراتر از کنگره شهدای روحانی، کنگره شهدای مدافع حرم را برگزار کنیم.»
حجت‌الاسلام شیرازی اضافه کرد: «وقتی جرقه این کنگره را زدیم بازهم قرارمان بر انتشار آثاری با این مضمون بود. اما آن موقع فکرش را هم نمی‌کردیم که باید کتاب حاج قاسم را هم در همین کنگره رونمایی کنیم. ایشان هنوز زنده بودند؛ حدود 9 ماه از آغاز کار گذشته بود که گفتم باید کتابی درباره سردار سلیمانی هم منتشر کنیم؛ البته درباره خاطرات ایشان از جبهه سوریه. همان موقع به حسین‌ پورجعفری گفتم که وقتی از سفر برگشت برای صحبت درباره خاطرات خود از حاج قاسم وقت بگذارد.»
 
 شهادت سردار برنامه‌هایمان را عوض کرد
آن‌‌طور که این مقام مسئول ادامه داد، همان زمان قراری بر تألیف کتابی درباره ابومهدی را هم می‌گذارند؛ حجت‌الاسلام شیرازی در ادامه گفت: «با این حال اتفاق سال 98 روند دیگری را در مسیر فعالیت‌های ما رقم زد؛ حاج قاسم به شهادت رسیدند. هنوز در خاطرم هست که همان روز نخستی که خبر شهادت ایشان را شنیدیم با وجود شرایط روحی دشواری که همه‌مان داشتیم قرار شکل‌گیری یک گروه را برای تألیف کتاب‌هایی درباره این سردار شهید گذاشتیم. بر اساس این برنامه‌ریزی تا به امروز 10 کتاب درباره حاج قاسم نوشته‌ایم که یکی از آنها همین کتابی است که  برای رونمایی از آن حاضر شده‌ایم.»
جانشین عقیدتی سیاسی وزارت دفاع در بخش دیگری از سخنان خود آمار کتاب‌هایی که درباره شهدای حرم موفق به تألیف آنها شده‌اند را 73 عنوان خواند و گفت: «این کتاب‌ها قالب‌های متنوعی را شامل می‌شوند؛ از رمان و خاطره‌نویسی گرفته تا شعر و مستندنگاری. از 73 عنوان کتاب، موفق به انتشار 43 عنوان آنها شده‌ایم؛ کنگره از سالروزشهادت شهید مدافع حرم (هجدهم مرداد ماه) شروع شده و تا بیست و دوم اسفندماه که روز بزرگداشت شهدا نام گرفته نیز ادامه خواهد داشت.»
حجت‌الاسلام شیرازی در بخش دیگری از سخنانش از برنامه‌ریزی برای برپایی آیین رونمایی کتاب‌های مختلفی گفت که در همین زمینه نوشته شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرند؛ از دیگر اقدامات پیش‌رو نیز می‌توان به رونمایی از تقریظ‌های مقام معظم رهبری اشاره کرد. وی در همین رابطه ادامه داد: «با همین نگاه ساخت بیست و هفت فیلم مستند داستانی به سرانجام رسیده، در کنار اینها موفق به تولید 12 کتاب صوتی شده‌ایم که روند ساخت برخی از آنها به طور کامل به پایان رسیده است. چهل کتاب نیز به زبان‌های مختلف از جمله عربی، روسی، پشتو و ترکی ترجمه شده که در کشورهای دیگر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند. امیدواریم فیلم سینمایی شهید پورجعفری نیز به زمان‌بندی مورد نظرمان برسد.»
 به گفته حجت‌الاسلام شیرازی، سرمایه اولیه این کار را شهید سلیمانی با 300 میلیون تومان تأمین می‌کند و از آن زمان تا به امروز مابقی هزینه‌ها، با کمک‌های مردمی پیش رفته است. وی تأکید کرد که برای به سرانجام رساندن اهداف مذکور یک برنامه‌ریزی پنج ساله در نظر گرفته شده که تعداد عناوینی که قرار بر انتشارشان گذاشته‌اند نیز قرار است به 150 کتاب برسد.
پایان بخش سخنان این مقام مسئول به ذکر نکاتی درباره کتاب «سرباز؛ قاسم سلیمانی» اختصاص داشت؛ او کاری را که مصطفی رحیمی در نگارش این کتاب کرده حاصل پژوهش‌هایی ارزشمند خواند و با اشاره به نام کتاب گفت: «نام کتاب از تأکیدی آمده که حاج قاسم بر سرباز خواندن خود داشت. خواسته‌ای که حتی در وصیتنامه این سردار شهید هم آمده و بر آن اساس پیش از شهادت گفته بود که روی سنگ قبرم بنویسید: سرباز؛ قاسم سلیمانی.»
 
 تألیف این کتاب کاری دشوار بود
 مصطفی رحیمی که پژوهش‌ها و تألیف کتاب «سرباز؛ قاسم سلیمانی» را برعهده داشته دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به اینکه شهید قاسم سلیمانی از معدود افرادی است که حتی بعد اتمام جنگ هم ارتباطش را با نیروهای خود حفظ می‌کرد گفت: «وقتی تألیف این کتاب به من پیشنهاد شد می‌دانستم که کار بسیار دشواری در پیش دارم. سوژه‌‌هایی همچون موضوع این کتاب آنقدر بزرگ هستند که دست نویسنده از آن می‌لرزد.حاج قاسم برخلاف بسیاری از ما زندگی‌اش بیهوده سپری نشد؛ این خیلی مهم است که به هر برهه‌ای از زندگی حاج قاسم که نگاه کنیم با تغییری بزرگ در مقایسه با قبل مواجه می‌شویم.»
نویسنده کتاب «سرباز؛ قاسم سلیمانی» ادامه داد: «همان‌طور که در کتاب هم آمده، هیچ دوره‌ای از زندگی حاج قاسم را نمی‌توان یافت که شبیه دوره قبلی‌اش باشد. زندگی‌اش به گونه‌ای طی شده که همواره شیبی رو به بالا داشته است. قبل از آغاز کتاب تصمیم به مطالعه کتاب‌هایی گرفتم که درباره حاج قاسم نوشته بود؛ همه را تا آنجایی که توانستم خواندم تا آشنایی بیشتری با شخصیت ایشان پیدا کنم. در این بین متأسفانه با حجم قابل توجهی از مطالب بی‌کیفیت و گاه اغراق شده هم روبه‌رو شدم.»
 سردار شیرازی، رئیس دفتر فرماندهی کل قوا، آخرین سخنران این مراسم بود که با ذکر نقل‌قول‌هایی از مقام معظم رهبری به تشریح برخی ویژگی‌های شهید قاسم سلیمانی پرداخت. او گفت: «همان‌طور که رهبری هم فرموده‌اند حاج قاسم در مسیر خدا از هیچ چیزی نمی‌ترسید و پروایی نداشت؛ نه از این طرف و نه از آن طرف! حتی از تحمل زحمت بسیار هم نمی‌ترسید.»
او با تأکید بر اینکه جهادی که سردار سلیمانی  به آن مشغول بوده جهاد بزرگ بود افزود: «حتی شهادت ایشان هم متفاوت بود. باز هم به نقل قولی از رهبری اشاره می‌کنم؛ ایشان در دیدار با خانواده شهدا و خانواده شهید عزیزمان فرمودند که اگر بخواهیم چیزی که اسمش را مکتب سلیمانی می‌گذاریم تشریح کنیم؛ آن صداقت و اخلاص است. حاج قاسم از نفس خود عبور کرد و خدا محبتش را در دل همه مردم انداخت. حاج قاسم هرگز خودش را ندید و همواره به دنبال تحقق فرمان خداوند بود.»
گفتنی است که در پایان این مراسم از کتاب «سرباز؛ قاسم سلیمانی» نوشته مصطفی رحیمی که به همت انتشارات خط مقدم در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته رونمایی شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی