صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و یک - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنجاه و یک - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

نام نویسی از متقاضیان نامزدی در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس فر اتر از پیش‏بینی‏ها رقم خورد

ثبت‏نام 14 هزار نفر در 2 روز

 پیش‌ثبت‌نام  بیش از 6 هزار نفر از داوطلبان حضور در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با گذشت تنها 36 ساعت از آغاز این فرایند در حالی که هنوز 5 روز از مهلت پیش‌‌ثبت‌نام باقی مانده، نشانه روشنی از شور انتخاباتی است که در فضای جامعه بروز یافته است.
عصر دیروز محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اعلام اینکه در دومین روز ثبت‌نام اولیه از متقاضیان نمایندگی تا ساعت 20
 شش هزار و 247 نفر اطلاعات هویتی و مدارک خود را در سامانه وزارت کشور ثبت کردند، گفت: تعداد افرادی که تاکنون مدارک خود را بارگذاری کرده‌اند به 13 هزار و 916 نفر رسیده است.
اسلامی در تفکیک آمار ثبت‌نام‌کنندگان دو روز گذشته اعلام کرد، بیشترین آمار ثبت‌نام مربوط به تهران با ۲۵ درصد بوده و ۱۲ درصد از کسانی که ثبت‌نام خود را تکمیل کردند خانم و
 ۸۸ درصد آقا بودند. به گفته وی، بیشترین کسانی که در سامانه وزارت کشور ثبت‌نام کرده‌اند، در رده سنی ۳۵ تا ۴۰ سال قرار دارند و تنها ۱۲۵ نفر از افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند قبلاً سابقه نمایندگی داشته‌اند. ۷۰ درصد ثبت‌نام‌کنندگان دارای مدرک کارشناسی‌ارشد هستند و ۱۱۲ نفر نیز مشمول ماده ۲۹ قانون انتخابات بودند که باید در زمان مقرر از سمت خود استعفا می‌دادند.

اعلام آمادگی احزاب اصلاح‌طلب برای پیش‌ثبت‌نام
روز گذشته همچنین در حالی که در گفت‌و‌گوهای منتشر شده از محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با روزنامه سازندگی و نیز خبرگزاری برنا، گلایه احزاب جهت حضور در انتخابات از بی‌عملی و بلاتکلیفی جبهه اصلاحات آشکار بود، خبر رسید که اعضای فراکسیون اصلاح‌طلبان در خانه احزاب ضمن رد شایعات مربوط به تحریم انتخابات توسط اصلاح‌طلبان، آمادگی اعضای خود را برای ثبت‌نام در انتخابات ۱۴۰۲ اعلام کرده‌اند.
عطریانفر در گفت‌وگو با سازندگی با انتقاد از سران اصلاحات گفته بود: در شرایط موجود، جبهه اصلاحات به‌لحاظ اقتدار تشکیلاتی و ساختار سازمانی دچار ایهام، بی‌اعتمادی و انفعال است. وی در گفت‌و‌گو با «برنا» هم درباره تمهیدات حزب کارگزاران برای شرکت در انتخابات پیش‌رو، گفته  بود: «حزب کارگزاران به این دلیل که در جبهه اصلاحات حضور سیاسی دارد تصمیم آن تابع تصمیم جمع بوده و لذا هنوز اقدامی نکرده است.»
حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران هم در نشست داخلی این حزب از انجام یک انتخابات رقابتی و با مشارکت حداکثری دفاع کرد، اما با اشاره‌ای به ابهام تصمیم اصلاح‌طلبان در این باره، گفت: در این مقطع، از پیش‌ثبت‌نام شخصیت‌های محلی و ملی استقبال می‌کنیم تا فرصت‌های احتمالی در آینده نسوزد.
در همین احوال خبرهایی مربوط به برنامه برخی چهره‌های سیاسی این جریان برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم منتشر شد. از جمله روزنامه دنیای اقتصاد از قصد اسحاق جهانگیری برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبر داد.
بر اساس قانون جدید انتخابات، «پیش‌ثبت‌نام» از متقاضیان نمایندگی مجلس شورای اسلامی تا ۲۲ مردادماه ادامه خواهد داشت؛ این مهلت زمانی تمدید نخواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی